Opgelet. Er is een wezenlijk verschil tussen garantie en de aansprakelijkheid. De garantie is de verzekering op de kwaliteit van een product in vele gevallen verstrekt door de fabrikant. De correcte plaatsingsvoorwaarden dienen te zijn gevolgd. Die voorwaarden zijn ofwel bepaald door de fabrikant van het product ofwel door de door het bouwbedrijf als sector opgestelde regels van het goed vakmanschap. De zogenaamde STS normen. De BN spreekt ove rhet algemeen over de kwaliteitsnormen van een product. bvb straatverharding moet daar en daar aan voldoen ongeacht wat de fabrikant zegt. Dat zijn de miniumeisen. Maar iedere fabrikant mag daar boven gaan.
De STS normen spreken veelal op de goede regels van het vakmanschap en daar komt de tienjarige aansprakelijkheid om de hoek kijken. Een slecht uitgevoerd werk heeft dus in princiepe niks te maken met de kwaliteit van de gebruikte materialen maar heeft er wel degelijk invloed op.
Een product kan stuk gaan door slechte plaatsing. Dan is de uitvoerende aannemer volledig verantwoordelijk. Bij een slecht product juist geplaatst is de leverancier/fabrikant van het product of materiaal verantwoordelijk.
In uw geval is er dus geen sprake van garantie maar eerder van uitvoeringsfouten en die vallen onder de tienjarige aansprakelijkheid.
Echter ....... als deze fouten zichtbaar waren tijdens de voorlopige oplevering en niet werden genoteerd bent u in vele gevallen gejost. Zoals u weet staat het woord gejost nog maar pas een paar dagen in den dikken vandaele en mogen we het officieel gebruiken als: u bent de pineut.
Hoe komt dat ? Als tijdens de voorlopige oplevering er geen expliciete vermelding is dan aanvaard u de werken zoals uitgevoerd éénvoudig door de ingebruikname van het goed/woning. Dat is in het geval dat u de bouwheer bent. Maar bent u wel de bouwheer of hebt u gewoon een appartement gekocht. Want als u gewoon de koper bent van een appartement dan zit u in een wel héél moelijke situatie. Want dan vraag ik mij zelfs af op u zelfs
enig recht van spreken hebt tijdens een voorlopige oplevering.
Meestal is het ook zo dat een definitieve oplevering een jaar na een voorlopige oplevering gewoon een feit is als er geen stukken zijn die dit tegenspreken
zoals bijvoorbeeld een protestbrief van uwentwege. Dat dan in de zin van: geacht heer blabla voorlopige oplevering van datum blabla openstaande punten nog niet opgelost. Wij weigeren dan ook voor akkoord definitieve oplevering tot alle punten verholpen opgelost. etc etc bla bla
De tienjarige aansprakelijheid begint te lopen vanaf de datum definitieve oplevering
ik vermoed dat u zich dus in de zeer netelige positie bevind van:
1. definitieve oplevering is een feit door stilzwijgen
2. werken zijn aanvaard eenvoudig door de ingebruikname van het goed.
En dat weet die aannemer dus. En als u gewoon de koper bent van het appartement en niet de bouwheer dan zal de bouwpromotor waarschijnlijk nog onder één hoedje spelen met de aannemer.
Met de expertises en de vastgestelde gebreken bent u niks. De expertise is niet tegenstelbaar en éénzijdig uitgevoerd. Alleen een door een gerechterlijk expert opgestelde expertise is objectief aanvaard (mijn ervaring zegt dat ik hier even moet kuchen).
U zit in een moeilijk parket en ik zou al een eerste gesprek met een advocaat plannen of de voorbereidingen treffen dit zelf op te lossen.
Voor beide scenario's zal je een kosten/baten oefening moeten maken. Menig advocaat zal u een snelle oplossing beloven maar die beloftes zijn
nog trager en waziger dan de beloftes van wij aannemers.
Ik schets even een overzicht:
gesprek met advocaat/voorbereiden dossier/dagvaarding/etc: 2000 2500 €
aanstellen gerechterlijk expert: die kosten moe tu voorschieten: 1500 2500 en meer euro (ze zijn niet allemaal even charmant)
en dan is het na het afstappen ter plaatse zoals men dat noemt wachten op het rapport van de expert. En wachten ... En wachten ... En wachten
(en ik spreek hier niet over een paar weken maar soms maanden ja zelfs jaren en die kunnen zich dat permiteren spijtig genoeg)
en daarna begint uw advocaat ook opnieuw te rekenen......
volgend scenario: u vraagt een gedegen tegelzetter om een offerte voor correcte uitvoering, bijt de zure appel in stukken en denkt met de moed der wanhoop: Oh de badkamer moest toch opgefrist worden.
Dat is misschien nog het minst pijnlijke