onbetrouwbare aannemer

david04
Topic Starter
Berichten: 10

onbetrouwbare aannemer

#1 , 20 jun 2011 11:06

Beste,

Wij hebben een probleem met een aannemer. Toen we ons huis kochten bleek de buurman een installateur van sanitair en verwarming te zijn. In het begin was hij zeer vriendelijk, hij bood bijvoorbeeld aan om zijn gereedschap te gebruiken (zijn oude afgeschreven materiaal, dat wel nog ok is en een watervat van 1m3 omdat de pomp van de bestaande geboorde put stuk was). Hij vroeg of hij vrijblijvend een offerte mocht maken. Voor ons uiteraard geen probleem. De offertes vielen op het eerste zicht redelijk mee. De prijzen waren vergelijkbaar met die van de andere aannemers. Aangezien het ons handig leek om een installateur vlakbij te hebben (voor onderhoud, pannes, …) tekenden we de offertes.
Het leggen van de leidingen van het sanitair en de verwarming in de muren verliep nog normaal, ook al week hij regelmatig af van de plannen (leidingen die in een vals plafond moesten komen zoals aangeduid op plan kwamen toch horizontaal geslepen in de muren te liggen bijvoorbeeld). Maar aangezien er tot dan toe geen problemen waren geweest hebben we daar niet moeilijk over gedaan.

Het probleem begon met de vloerverwarming. De gespoten pur voor de vloerisolatie was niet naar zijn zin (te ongelijk). Hij vroeg dit te laten oplossen en dat dit tegen dag x klaar moest zijn om de planning aan te kunnen houden. Op dag x was alles klaar om te beginnen. Hij beloofde drie dagen na mekaar om “morgen” te beginnen. De dag voor de chape werd geleverd lagen enkel de folie en de ijzeren netten (door zijn minderjarige zoon gedaan). Nochtans had hij die dag om 6u30 ’s morgens nog per mail bevestigd de planning te respecteren. Om 10 uur belde ik hem om te bevestigen dat de chape de volgende dag geleverd werd en plots kon hij niet meer alles op 1 dag klaarkrijgen. We hebben dan onmiddellijk de chape een dag uitgesteld en onze ouders langsgestuurd: hij was niet op onze werf. Daarop hebben we per mail laten weten dat dit niet de afspraak was, dat we niet uitstelden omdat hij niet begonnen was, maar omdat hij verklaard had dat het te veel werk was voor 1 dag. Het plaatsen van de vloerverwarming was dringend gezien vlak erna de chape en het pleisteren gepland waren en we, vooral met betrekking tot het pleisteren, maanden vertraging zouden oplopen bij uitstel.

Sindsdien is hij totaal onredelijk.

De volgende dag zou hij de vloerverwarming klaar hebben. Om 16 uur vraagt hij dan om stromend water te voorzien om de vloerverwarming te testen. Dit moest voor 18 uur kunnen gebeuren. Oorspronkelijk ging hij gewoon zelf met zijn tuinslang water nemen, nu vroeg hij hiervoor 110 euro (1 uur om de slang af te rollen, 10 euro voor het water en 1 uur werk om de slang terug op te rollen!). Ik ben bijgevolg vroeger gestopt met werken en heb aan de overbuur gevraagd of we van hem water konden gebruiken. Ik stond om 17u30 met de tuinslang van de overbuur aan onze woning. Op dat moment had hij 3 van de 12 kringen vloerverwarming geplaatst… Ik vroeg wanneer hij dan ging testen, zijn reactie: misschien vandaag, misschien morgen. We hebben dus op de valreep om 18u (de vrachtwagen zou er de dag nadien om 7u staan) de chape 3 dagen moeten uitgestellen . Om 22u30 was hij nog steeds bezig, samen met zijn dochters van 9 en 12 jaar (heel geruststellend ivm de kwaliteit van het werk is dit niet en ook als ouder stel ik mij daar vragen bij). De volgende dag bleek hij toch alles afgewerkt te hebben en hadden we de chape voor niets uitgesteld, behalve dan omwille van zijn pestgedrag. Dezelde dag reed hij bijvoorbeeld ook nog woedend de koppeling van onze tuinslang stuk voor onze ogen en die van de buurman (zodat er geen water meer op de werf zou zijn?), dreigde om alles maanden te vertragen en alles in de war te sturen waar hij het kon, …

Dit weekend wilden we dan de scheidingsmuur tussen de badkamer en de kinderkamer op de verdieping plaatsen. We hadden een tijd voordien (voor er problemen waren) samen met hem de plaats van de muur afgetekend op de aanwezige dwarsmuren. Hij wou zeker zijn dat zijn bad goed geplaatst kon worden achteraf. Wij hadden gevraagd om de leidingen hiervoor in de gyproc muur te steken, maar plots lagen ze op de vloer en dus even later in de chape , waarvan hij wist dat deze maar 5 cm dik zou zijn (incl leidingen). De leiding vertrekt echter naast de gyproc muur (binnenkant badkamer) en komt ook toe net buiten de gyproc muur (binnenkant badkamer). Geen probleem dus zou je denken om het vloerprofiel (10 cm breed) dan met een plug in de grond te bevestigen. We boorden het eerste gat en het water spoot omhoog. Hij heeft zijn leiding dus laten buigen onder de muur, wellicht met opzet gezien de muur afgetekend was. We hebben hier foto's van. Waar de leiding uiteindelijk net voor de chape geplaatst werd hebben we jammer genoeg niet kunnen zien omdat er vloerverwarming op het gelijkvloers lag en we niet het risico wilde nemen om op de buizen te lopen, laat staan er een ladder op te plaatsen om naar de verdieping te gaan.

Ondertussen hadden we ook een factuur gekregen. Het bedrag was hoger dan contractueel bepaald (in schijven van 40% bij bestelling, 30 % bij 50% van de werken en op het einde nog eens 30% contant te betalen) en er stond bijvoorbeeld vermeld “buizen sanitair af”, terwijl er nog leidingen in gyproc wanden moeten worden geplaatst. Toen we een mail stuurden met wat volgens ons het juiste bedrag is en dat we niet akkoord waren met sommige vermeldingen bleef hij aanhouden dat leidingen sanitair af zijn en dat het bedrag ook geldig blijft. Hij vermeerdert namelijk het bedrag dat wij hadden doorgestuurd met een voorschot van 40% (dit percentage stond in de offerte) voor een keuring van de installatie door TMVW. Bij TMVW geeft men echter te kennen dat zij geen keuringen uitvoeren voor een installatie met een geboorde put en een pomp (er is geen leidingwater in de straat). Ook telt hij er het voorschot van de waterpomp plots bij om tot zijn bedrag te komen, terwijl dit een andere offerte is en hij in zijn factuur verwijst naar verwarming en sanitair, niet naar de pomp. De betalingsdatum is ondertussen verstreken, we hebben niet betaald omdat hij nog steeds geen aangepaste factuur gestuurd heeft.

Kan dit problemen geven voor ons? Is hij verplicht zijn factuur correct op te stellen of zijn hiervoor geen vereisten?

Wij zijn ook bang dat als we die schijf betalen, dat er erna nog meer lijken uit de kast zullen vallen en hij zich niet meer zal laten zien. Het materiaal dat hij besteld heeft staat ook nog steeds bij hem opgeslagen.

In de offerte van de waterpomp en toebehoren en de pomp voor de verwarming zijn ook geen prijzen opgenomen voor de leidingen van de gastank naar de ketel en de waterput naar het expansievat (komt in een stalling) en daarna de woning. Wij hebben hier mondeling verschillende keren naar gevraagd. Steeds was er de uitleg dat hoe langer de leidingen zijn, hoe duurder het wordt per lopende meter. Er kwamen dan verhalen over iemand die 40 000 euro had betaald voor zijn nutsleidingen (water, gas, elektriciteit) omdat de prijzen vanaf bepaalde afstanden exponentieel stijgen. Bij onze eerste opmerking op zijn factuur hebben we ook per mail de prijzen per lopende meter voor deze werken gevraagd, maar hierop krijgen we geen antwoord. Is hij verplicht op voorhand prijzen door te geven? Kunnen wij de werken door iemand anders laten uitvoeren als zijn prijzen overdreven zijn?

Ook wanneer hij niets moet doen op de werf loopt hij er rond. Kunnen wij eisen dat hij er dan niet is (en de kans krijgt om nog meer schade aan te richten) en hoe?

Zijn er manieren om ons contract met hem op te zeggen? Eventueel gedeeltes ervan? Kunnen we bijvoorbeeld bepaalde posten uit de offerte schrappen (bijvoorbeeld de onbestaande TMVW controle voor installaties met putwater, controle van de gasinstallatie)? Kunnen we de offerte voor de pomp laten ontbinden? We hebben echt geen vertrouwen meer in deze aannemer en vertrouwen hem niet meer. In zijn verkoopsvoorwaarden (quasi onleesbaar afgedrukt in kleine grijze lettertjes op de eerste bladzijde van de offerte, we hadden die dus niet gezien bij de ondertekening) staat een schadevergoeding van 20%.

Hij wil duidelijk alleen nog maar pesten, terwijl wij gewoon correct werk willen. Kunnen we dat laatste op de een of andere manier afdwingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22746
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jun 2011 11:58

Duidelijk een knoeier van een aannemer. Vloerverwarming, evenals andere leidingen van sanitair of CV worden niet met water getest, maar met perslucht. Een manometer geeft de druk aan, en die moet gedurende een bepaalde tijd onveraderd blijven, anders is er ergens een lek.
Laatst gewijzigd door mava105 op 20 jun 2011 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

david04
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 20 jun 2011 15:07

Ik had ergens gelezen dat beide konden. Ook de waterleidingen zijn getest met water, hebben we nu ondervonden bij het proberen plaatsen van de gyproc.
Probleem is dat je de capaciteiten niet goed vooraf kan inschatten... Als je hem hoort is hij DE expert. Heeft commentaar op alle werken van elke aannemer die al geweest is. Hopelijk vinden we een oplossing...

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 20 jun 2011 20:15

Mava hou aub eens op met iedere aannemer direct als onbetrouwbaar, nietsnut of wat dan ook te beschouwen zodra een onderwerp gepost is.
Je leest hier maar één kant van het verhaal. Wil niet zeggen dat het daarom niet waar zou zijn maar een iets hoger inschattingsvermogen
of mildheid is altijd welgekomen.

Ter zake voor de TS: zolang u geen grove tekortkomingen kunt aantonen waarvan de aannemer in kwestie weigert ze te repareren kan u nooit geen kontrakt verbreken op basis van het weinige vertrouwen tenzij u bereid bent een schadevergoeding op tafel te leggen. Probleem is ook nu
weer dat die schadevergoeding niet door u dan wel door eventuele kontraktvoorwaarden of erkende regels kan gebeuren. De zaken die ondertussen de
reveu gepassert zijn kan u niet meer inroepen als onvoldoende of slecht uitgevoerd gezien u ze vermoedelijk hebt aanvaard.

aan de hand van uw verhaal kunnen we opmaken dat u in de wurggreep zit vandeze aannemer wat te verwerpen is. Maar zoals ik zei aan ieder verhaal zijn tenminste 2 kanten.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Berichten: 22746
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 jun 2011 20:36

Tantra: als jij je als aannemer aangevallen voelt, sorry daarvoor. Ik heb echter meer dan 30 jaar met honderden aannemers gewerkt. Op al die jaren heb ik voor mijn werkgever een pak geld verloren door aannemers die totaal ondeskundig waren, of na enige tijd in faling gingen. Ik ken dus het wereldje door en door.
Uiteindelijk zijn we verplicht geweest een pool van aannemers samen te stellen, en dit voor gans Vlaanderen, en waarvan we wisten dat ze degelijk werk afleverden. Dit heeft erin geresulteerd dat een aannemer uit Wichelen moest gaan werken in Leuven, of een aannemer uit Retie naar Antwerpen of Aalst. Er werden eenvoudig weg geen offertes meer gevraagd aan de plaastelijke aannemers. Enkel en alleen omdat we van die vaste aannemers zeker waren van de kwaliteit van hun werk. Dat wil echter niet zeggen dat alle plaatselijke aannemers slecht zijn, maar we wilden eenvoudigweg niet meer het risico lopen van een koude kermis thuis te komen. Ji kan toch ook maar allen vergelijken met uw eigen situatie, en niet met wat uw collega's allemaal uitvoeren.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 20 jun 2011 20:57

je veralgemeent teveel. En ik voel mij zeker niet aangevallen als aannemer. Wij maken ook fouten maar uiteindelijk wordt een voorval goed of slecht be-eindigt door de manier waarop men een fout afhandelt.
Als jij veel geld hebt verloren door aannemers die slecht hun werk uitvoerden dan vraag ik me af wie die aannemers dan koos. Het kiezen van de juiste aannemer is voor bepaalde mensen ook een bewijs dat ze hun werk of vak kennen. Van een bouwleek kanje anders verwachten van een bouwprof ....
Ik heb jaren gewerkt als projectleider. Als ik een aannemer koos die uiteindelijk slecht zijn werk deed dan was dat voor mij een blaam want ik heb/had hem gekozen en ook mijn baas rekende mij daar op af. Als projectleider ben je nu éénmaal verantwoordelijk en kan je er niet onderuit door met devingers naar de desbetreffende aannemers te wijzen. Goede projectleiders of werfleiders hebben trouwens weinig last van slechte keuzes die hebben dat nu éénmaal in hun vingers mijn inziens.
Feit is verder ook dat van alle fouten die er gebeuren in diverse bouwavonturen diezelfde fouten meestal liggen bij een opéénstapeling van verschillende verantwoordelijkheden maar waarbij men veelal in de richting van de zwakste gaat schieten. Goedlopende werven komen er niet alleen van de aannemers maar van alle betrokkenen. Ik heb zelfs slechte onderaannemers boven zichzelf zien uitstijgen omdat ze goed ingelicht en begeleid werden.

Maar we zitten terug op een zijspoor.
Zoals ik eerder zei denk ik niet dat TS veel keuzes heeft. En de keuzes die er zijn zullen nooit gratis komen. Spijtig ? ja maar so be it !!! Ik zou ook graag enkele fundamentele wetswijzigingen zien inzake bouwrecht. Zowel voor aannemers als voor bouwheren maar daarvoor bestaat spijtig genoeg 0,00 % politieke wil en de belangengroepen van de bouw zijn ook veel te sterk in hun lobbywerk wat ik op zich al verwerpelijk vind. Kijk maar welke nadelige zaken de VC's en de ventilatie en nieuwe glasnormen hebben opgeleverd
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

david04
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 21 jun 2011 12:08

"De zaken die ondertussen de
reveu gepassert zijn kan u niet meer inroepen als onvoldoende of slecht uitgevoerd gezien u ze vermoedelijk hebt aanvaard."

De vraag die ik hierbij heb: wanneer heb ik bepaalde werken aanvaard? Wij hebben enkel een voorschotfactuur betaald, voor 40% van het bedrag. We hebben bij ontvangst van de 2e factuur geprotesteerd tegen het bedrag en de vermelding dat bepaalde werken afgewerkt zijn (zoals de leidingen in de gyproc). De leiding die we nu geraakt hebben met het proberen vastmaken van een horizontale metal stud werd in de muur gevraagd, niet in de vloer. Bovendien heeft hij de muur zelf afgetekend, in functie van het plaatsen van het sanitair. Wij zijn afgegaan op zijn aftekening.
We willen de rest van het werk dat hij leverde niet de grond in boren, de vloerverwarming en de andere leidingen lijken ok. We willen ook betalen voor wat hij al gedaan heeft, als het na de oplevering ok blijkt te zijn (er moet bv nog propaangastank komen vooraleer de vloerverwarming kan worden aangezet).

Terug naar “Aanneming”