Beste,
Wij hebben een probleem met een aannemer. Toen we ons huis kochten bleek de buurman een installateur van sanitair en verwarming te zijn. In het begin was hij zeer vriendelijk, hij bood bijvoorbeeld aan om zijn gereedschap te gebruiken (zijn oude afgeschreven materiaal, dat wel nog ok is en een watervat van 1m3 omdat de pomp van de bestaande geboorde put stuk was). Hij vroeg of hij vrijblijvend een offerte mocht maken. Voor ons uiteraard geen probleem. De offertes vielen op het eerste zicht redelijk mee. De prijzen waren vergelijkbaar met die van de andere aannemers. Aangezien het ons handig leek om een installateur vlakbij te hebben (voor onderhoud, pannes, …) tekenden we de offertes.
Het leggen van de leidingen van het sanitair en de verwarming in de muren verliep nog normaal, ook al week hij regelmatig af van de plannen (leidingen die in een vals plafond moesten komen zoals aangeduid op plan kwamen toch horizontaal geslepen in de muren te liggen bijvoorbeeld). Maar aangezien er tot dan toe geen problemen waren geweest hebben we daar niet moeilijk over gedaan.
Het probleem begon met de vloerverwarming. De gespoten pur voor de vloerisolatie was niet naar zijn zin (te ongelijk). Hij vroeg dit te laten oplossen en dat dit tegen dag x klaar moest zijn om de planning aan te kunnen houden. Op dag x was alles klaar om te beginnen. Hij beloofde drie dagen na mekaar om “morgen” te beginnen. De dag voor de chape werd geleverd lagen enkel de folie en de ijzeren netten (door zijn minderjarige zoon gedaan). Nochtans had hij die dag om 6u30 ’s morgens nog per mail bevestigd de planning te respecteren. Om 10 uur belde ik hem om te bevestigen dat de chape de volgende dag geleverd werd en plots kon hij niet meer alles op 1 dag klaarkrijgen. We hebben dan onmiddellijk de chape een dag uitgesteld en onze ouders langsgestuurd: hij was niet op onze werf. Daarop hebben we per mail laten weten dat dit niet de afspraak was, dat we niet uitstelden omdat hij niet begonnen was, maar omdat hij verklaard had dat het te veel werk was voor 1 dag. Het plaatsen van de vloerverwarming was dringend gezien vlak erna de chape en het pleisteren gepland waren en we, vooral met betrekking tot het pleisteren, maanden vertraging zouden oplopen bij uitstel.
Sindsdien is hij totaal onredelijk.
De volgende dag zou hij de vloerverwarming klaar hebben. Om 16 uur vraagt hij dan om stromend water te voorzien om de vloerverwarming te testen. Dit moest voor 18 uur kunnen gebeuren. Oorspronkelijk ging hij gewoon zelf met zijn tuinslang water nemen, nu vroeg hij hiervoor 110 euro (1 uur om de slang af te rollen, 10 euro voor het water en 1 uur werk om de slang terug op te rollen!). Ik ben bijgevolg vroeger gestopt met werken en heb aan de overbuur gevraagd of we van hem water konden gebruiken. Ik stond om 17u30 met de tuinslang van de overbuur aan onze woning. Op dat moment had hij 3 van de 12 kringen vloerverwarming geplaatst… Ik vroeg wanneer hij dan ging testen, zijn reactie: misschien vandaag, misschien morgen. We hebben dus op de valreep om 18u (de vrachtwagen zou er de dag nadien om 7u staan) de chape 3 dagen moeten uitgestellen . Om 22u30 was hij nog steeds bezig, samen met zijn dochters van 9 en 12 jaar (heel geruststellend ivm de kwaliteit van het werk is dit niet en ook als ouder stel ik mij daar vragen bij). De volgende dag bleek hij toch alles afgewerkt te hebben en hadden we de chape voor niets uitgesteld, behalve dan omwille van zijn pestgedrag. Dezelde dag reed hij bijvoorbeeld ook nog woedend de koppeling van onze tuinslang stuk voor onze ogen en die van de buurman (zodat er geen water meer op de werf zou zijn?), dreigde om alles maanden te vertragen en alles in de war te sturen waar hij het kon, …
Dit weekend wilden we dan de scheidingsmuur tussen de badkamer en de kinderkamer op de verdieping plaatsen. We hadden een tijd voordien (voor er problemen waren) samen met hem de plaats van de muur afgetekend op de aanwezige dwarsmuren. Hij wou zeker zijn dat zijn bad goed geplaatst kon worden achteraf. Wij hadden gevraagd om de leidingen hiervoor in de gyproc muur te steken, maar plots lagen ze op de vloer en dus even later in de chape , waarvan hij wist dat deze maar 5 cm dik zou zijn (incl leidingen). De leiding vertrekt echter naast de gyproc muur (binnenkant badkamer) en komt ook toe net buiten de gyproc muur (binnenkant badkamer). Geen probleem dus zou je denken om het vloerprofiel (10 cm breed) dan met een plug in de grond te bevestigen. We boorden het eerste gat en het water spoot omhoog. Hij heeft zijn leiding dus laten buigen onder de muur, wellicht met opzet gezien de muur afgetekend was. We hebben hier foto's van. Waar de leiding uiteindelijk net voor de chape geplaatst werd hebben we jammer genoeg niet kunnen zien omdat er vloerverwarming op het gelijkvloers lag en we niet het risico wilde nemen om op de buizen te lopen, laat staan er een ladder op te plaatsen om naar de verdieping te gaan.
Ondertussen hadden we ook een factuur gekregen. Het bedrag was hoger dan contractueel bepaald (in schijven van 40% bij bestelling, 30 % bij 50% van de werken en op het einde nog eens 30% contant te betalen) en er stond bijvoorbeeld vermeld “buizen sanitair af”, terwijl er nog leidingen in gyproc wanden moeten worden geplaatst. Toen we een mail stuurden met wat volgens ons het juiste bedrag is en dat we niet akkoord waren met sommige vermeldingen bleef hij aanhouden dat leidingen sanitair af zijn en dat het bedrag ook geldig blijft. Hij vermeerdert namelijk het bedrag dat wij hadden doorgestuurd met een voorschot van 40% (dit percentage stond in de offerte) voor een keuring van de installatie door TMVW. Bij TMVW geeft men echter te kennen dat zij geen keuringen uitvoeren voor een installatie met een geboorde put en een pomp (er is geen leidingwater in de straat). Ook telt hij er het voorschot van de waterpomp plots bij om tot zijn bedrag te komen, terwijl dit een andere offerte is en hij in zijn factuur verwijst naar verwarming en sanitair, niet naar de pomp. De betalingsdatum is ondertussen verstreken, we hebben niet betaald omdat hij nog steeds geen aangepaste factuur gestuurd heeft.
Kan dit problemen geven voor ons? Is hij verplicht zijn factuur correct op te stellen of zijn hiervoor geen vereisten?
Wij zijn ook bang dat als we die schijf betalen, dat er erna nog meer lijken uit de kast zullen vallen en hij zich niet meer zal laten zien. Het materiaal dat hij besteld heeft staat ook nog steeds bij hem opgeslagen.
In de offerte van de waterpomp en toebehoren en de pomp voor de verwarming zijn ook geen prijzen opgenomen voor de leidingen van de gastank naar de ketel en de waterput naar het expansievat (komt in een stalling) en daarna de woning. Wij hebben hier mondeling verschillende keren naar gevraagd. Steeds was er de uitleg dat hoe langer de leidingen zijn, hoe duurder het wordt per lopende meter. Er kwamen dan verhalen over iemand die 40 000 euro had betaald voor zijn nutsleidingen (water, gas, elektriciteit) omdat de prijzen vanaf bepaalde afstanden exponentieel stijgen. Bij onze eerste opmerking op zijn factuur hebben we ook per mail de prijzen per lopende meter voor deze werken gevraagd, maar hierop krijgen we geen antwoord. Is hij verplicht op voorhand prijzen door te geven? Kunnen wij de werken door iemand anders laten uitvoeren als zijn prijzen overdreven zijn?
Ook wanneer hij niets moet doen op de werf loopt hij er rond. Kunnen wij eisen dat hij er dan niet is (en de kans krijgt om nog meer schade aan te richten) en hoe?
Zijn er manieren om ons contract met hem op te zeggen? Eventueel gedeeltes ervan? Kunnen we bijvoorbeeld bepaalde posten uit de offerte schrappen (bijvoorbeeld de onbestaande TMVW controle voor installaties met putwater, controle van de gasinstallatie)? Kunnen we de offerte voor de pomp laten ontbinden? We hebben echt geen vertrouwen meer in deze aannemer en vertrouwen hem niet meer. In zijn verkoopsvoorwaarden (quasi onleesbaar afgedrukt in kleine grijze lettertjes op de eerste bladzijde van de offerte, we hadden die dus niet gezien bij de ondertekening) staat een schadevergoeding van 20%.
Hij wil duidelijk alleen nog maar pesten, terwijl wij gewoon correct werk willen. Kunnen we dat laatste op de een of andere manier afdwingen?