Graag een beetje advies of gelijkaardige ervaringen.
Ik heb mijn dak laten vernieuwen na verschillende offertes gevraagd te hebben. Ook op zich al een hele ervaring.
Enkele dakwerker hebben gewoon een offerte gemaakt zonder maar ook te gaan kijken naar de structuur van het dak (terwijl dit heel gemakkelijk te bezien is op de zolder). Na enkele dakwerkers gepasseerd te zien hebben iemand gevonden die gedetailleerd en nauwkeurig bleek. Zeer goede uitleg gekregen en dus vol vertrouwen over één gekomen. En bijkomend voordeel hij had nog een plaatsje vrij binnen 2 maand (nu dus) anders was het wachten tot in het najaar zoals bij de meeste offertes.
Na een vertraging van een maand (elke week een andere banale uitvlucht) kon hij starten. Heel goed dus.
Ik wist op voorhand dat zo goed als heel het dak moest vernieuwd worden. Dit stond dus ook in de offerte.
Door het aanbrengen van isolatieplaten komt mijn dak hoger waardoor er een hogere boemselplank (zo als ze zeggen) rondom mijn huis moest geplaats worden. Ik had gevraagd voor eternit planken wegens geen onderhoud en verkrijgbaar in verschillende kleuren. Juiste kleur doorgestuurd via mail en geen probleem. Tot ze aan het dak begingen en hij een smsje stuurd met "sorry maat maar uw kleur is niet te verkrijgen" . Ik bel naar eternit en blijkbaar is kleur wel te krijgen maar na overleg met dakwerker is dit blijkbaar niet de juiste maat. Ik heb dan snel uit noodzaak (want dak lag open en na 2 maand droogte ging het weer in eens omslagen) een andere kleur gekozen die voorradig was. Alles is gemonteerd en de kleur valt mee maar het is niet de kleur die ik gewild had. Andere kleur was 4 weken levertermijn. Had mijn dakwerker dit tijdig besteld was er geen enkel probleem geweest.
Maar dat valt nog allemaal mee. Kleurverschil is niet het grootste probleem. Wel dat ik met een achterbouw zit die vernieuwd is met EPDM rubber op het platte dak. Door het niet afdekken of de rubber op één of andere manier te beschermen heeft hij nu een aantal beschadigingen aan het dak veroorzaakt. Een viertal kappen in de rubber door iets te laten vallen of zo. Zijn uitleg door ervaring "als we er platen om te beschermen op leggen dan gaan deze door er over te lopen wat verschuiven wat de rubber ook beschadigd. Oplossing?
Blijkbaar een aantal EPDM stukje er op plakken zoals je met een binnenband doet. Geen probleem zegt hij als het begingt te lekken laat je maar iets weten. ??? Als het begingt te lekken heb ik een veel groter probleem. Plafond er uit, isolatie slecht, structuur van hout slecht want het is skeletbouw? Dus bang afwachten of het begingt te lekken?
Dan al de gordingen zijn vernieuwd en de plaats waar deze in de muur zitten zijn naar mijn mening niet goed afgewerkt. Het is een ouder huis met ijzers aan de buitenkant die verankerd moeten worden aan de balken. De ijzers zitten normaal vertikaal en bij het vernieuwen van de balken heeft hij er 2 op 45° laten zitten wat niet echt een zicht is. En de gaten waar de balk in past zijn ipv dichtgemetst met steen of opgevoegd met pu schuim opgespoten. Nu komt er wel geen tocht door maar steun heeft de balk toch ook niet volgens mij.
Van de week tijdens de plaatsing merk ik dat er ronde afvoerbuizen (samen vervangen met de regengoot) op zitten terwijl ik vierkante had gevraagd. Ik bel met de aannemer want ik zie hem tijdens de werken nooit (altijd personeel). Aja, maar jij had dat telefonisch gezegd tegen mij en niet meer bevestigd. Terwijl het in de offerte vermeld staat! Geen probleem, dan regelen dat toch wel even. Vandaag was de laatste dag van de werken en zijn ondertussen beïndigd maar de ronde hangen er nog altijd aan.
Dan denk je een goede aannemer gevonden te hebben.

één voordeel. Ik heb nog niets betaald ook nog geen voorschot. Hij had er ook nog niet achter gevraagd.
Kan er iemand advies geven over wat mijn rechten of ook plichten zijn qua schade en betaling.
Sorry voor het langdradig verhaal maar vertel het liever in één keer.