Niet correct afgewerkt en beschadigd dak

simpson
Topic Starter

Niet correct afgewerkt en beschadigd dak

#1 , 31 mei 2011 16:43

Hallo allemaal,

Graag een beetje advies of gelijkaardige ervaringen.

Ik heb mijn dak laten vernieuwen na verschillende offertes gevraagd te hebben. Ook op zich al een hele ervaring.
Enkele dakwerker hebben gewoon een offerte gemaakt zonder maar ook te gaan kijken naar de structuur van het dak (terwijl dit heel gemakkelijk te bezien is op de zolder). Na enkele dakwerkers gepasseerd te zien hebben iemand gevonden die gedetailleerd en nauwkeurig bleek. Zeer goede uitleg gekregen en dus vol vertrouwen over één gekomen. En bijkomend voordeel hij had nog een plaatsje vrij binnen 2 maand (nu dus) anders was het wachten tot in het najaar zoals bij de meeste offertes.

Na een vertraging van een maand (elke week een andere banale uitvlucht) kon hij starten. Heel goed dus.
Ik wist op voorhand dat zo goed als heel het dak moest vernieuwd worden. Dit stond dus ook in de offerte.
Door het aanbrengen van isolatieplaten komt mijn dak hoger waardoor er een hogere boemselplank (zo als ze zeggen) rondom mijn huis moest geplaats worden. Ik had gevraagd voor eternit planken wegens geen onderhoud en verkrijgbaar in verschillende kleuren. Juiste kleur doorgestuurd via mail en geen probleem. Tot ze aan het dak begingen en hij een smsje stuurd met "sorry maat maar uw kleur is niet te verkrijgen" . Ik bel naar eternit en blijkbaar is kleur wel te krijgen maar na overleg met dakwerker is dit blijkbaar niet de juiste maat. Ik heb dan snel uit noodzaak (want dak lag open en na 2 maand droogte ging het weer in eens omslagen) een andere kleur gekozen die voorradig was. Alles is gemonteerd en de kleur valt mee maar het is niet de kleur die ik gewild had. Andere kleur was 4 weken levertermijn. Had mijn dakwerker dit tijdig besteld was er geen enkel probleem geweest.

Maar dat valt nog allemaal mee. Kleurverschil is niet het grootste probleem. Wel dat ik met een achterbouw zit die vernieuwd is met EPDM rubber op het platte dak. Door het niet afdekken of de rubber op één of andere manier te beschermen heeft hij nu een aantal beschadigingen aan het dak veroorzaakt. Een viertal kappen in de rubber door iets te laten vallen of zo. Zijn uitleg door ervaring "als we er platen om te beschermen op leggen dan gaan deze door er over te lopen wat verschuiven wat de rubber ook beschadigd. Oplossing?
Blijkbaar een aantal EPDM stukje er op plakken zoals je met een binnenband doet. Geen probleem zegt hij als het begingt te lekken laat je maar iets weten. ??? Als het begingt te lekken heb ik een veel groter probleem. Plafond er uit, isolatie slecht, structuur van hout slecht want het is skeletbouw? Dus bang afwachten of het begingt te lekken?

Dan al de gordingen zijn vernieuwd en de plaats waar deze in de muur zitten zijn naar mijn mening niet goed afgewerkt. Het is een ouder huis met ijzers aan de buitenkant die verankerd moeten worden aan de balken. De ijzers zitten normaal vertikaal en bij het vernieuwen van de balken heeft hij er 2 op 45° laten zitten wat niet echt een zicht is. En de gaten waar de balk in past zijn ipv dichtgemetst met steen of opgevoegd met pu schuim opgespoten. Nu komt er wel geen tocht door maar steun heeft de balk toch ook niet volgens mij.

Van de week tijdens de plaatsing merk ik dat er ronde afvoerbuizen (samen vervangen met de regengoot) op zitten terwijl ik vierkante had gevraagd. Ik bel met de aannemer want ik zie hem tijdens de werken nooit (altijd personeel). Aja, maar jij had dat telefonisch gezegd tegen mij en niet meer bevestigd. Terwijl het in de offerte vermeld staat! Geen probleem, dan regelen dat toch wel even. Vandaag was de laatste dag van de werken en zijn ondertussen beïndigd maar de ronde hangen er nog altijd aan.

Dan denk je een goede aannemer gevonden te hebben. :-(

één voordeel. Ik heb nog niets betaald ook nog geen voorschot. Hij had er ook nog niet achter gevraagd.
Kan er iemand advies geven over wat mijn rechten of ook plichten zijn qua schade en betaling.

Sorry voor het langdradig verhaal maar vertel het liever in één keer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2011 19:44

Ik zou u aanraden er een deskundige bij te halen, bvb een architekt of ingenieur. Laat hem u dak grondig nakijken alvorens je ook maar één Euro betaald. Dat kost u weliswaas een paar Euro, maar je zal het er zeker dubbel en dik uithalen.
Maak een schatting van wat de herstellingen en/of verbeteringen zouden kosten, en betaal de rest.
Stuur ook een aangetekende ingebrekestelling naar de aannemer, met kopie via de gewone post, met een opsomming van de vastgestelde gebreken tov de offerte, en geef hem bvb 20 werkdagen om hieraan te verhelpen. Doet hij dat niet kan je hem eerst in verzoening oproepen (gratis) maar komt hij niet opdagen of is er geen verzoening, zal je naar de rechtbank moeten.

simpson
Topic Starter

#3 , 02 jun 2011 10:02

Dank voor de info. Ik denk ondertussen dat ik er best iemand bijhaal voor alles te controleren.

Reclame

westhoek

#4 , 02 jun 2011 12:47

Wat is nu uw probleem eigenlijk ? Je *denkt* dat het dak slecht gemaakt is ?
Wat betreft die EPDM-rubber : wanneer er een stukje opgeplakt is met de juiste lijm, dan verzeker ik je dat dit nooit zal lekken.
Voor wat betreft die ankers : je begrijpt de functie er niet van : die hebben nu geen nut. Ok, wanneer is die zitten op 45 graden, is inderdaad geen zicht, voor 't zelfde werk kon ie die recht plaatsen. Vergeet de ondeskundige praat dat die ankers dienden 'om het gebouw bij elkaar te houden'. Die dienden daar niet voor.
En dir ronde buis ipv vierkante : ja zeg,...
Je kan er nu een architect en ingenieur bijhalen, die betalen en horen wat je wil horen, en waar sta je dan ?

mava105

#5 , 02 jun 2011 13:45

Vergeet de ondeskundige praat dat die ankers dienden 'om het gebouw bij elkaar te houden'. Die dienden daar niet voor.
Zou ik toch niet 100 % zeker van zijn, zeker niet bij oudere gebouwen. Deze muurankers zijn doorgaans bevestigd aan de horizontale gordingen. Ze dragen het dak, maar houden tevens de 2 tegenoverliggende puntgevels bij elkaar en beletten dat ze uit elkaar gaan.
Heb persoonlijk meegemaakt dat een puntgevel naar omlaag gekomen was. De gerechterlijk expert kwam naderhand tot de bevinding dat een muuranker was doorgeroest en alzo de stevigheid van de muur heeft verminderd.Een stevige wind of een triulling is dan voldoende om een instorting te veroorzaken.
Verder dienen de muurankers ook nog om de gordingen zelf op hun plaats te houden. Of ze nu horizontaal, vertikaal of schuin zijn bevestigd doets niets terzaken. Is alleen estetisch.

westhoek

#6 , 02 jun 2011 15:22

Ik wil er hier geen technisch forum van maken Mava, maar ik kan makkelijk bewijzen door boeken, betere forum dat je ongelijk hebt, en dat je ook met die legendes blijft zitten. Je lees trouwens niet wat ik schreef.
En dat die 'expert' in jouw geval van die gevel het stak op een paar nagels, daar heb ik ook mijn gedacht over. Technisch makkelijk te weerleggen.

mava105

#7 , 02 jun 2011 16:06

op een paar nagels, daar heb ik ook mijn gedacht over.
Een muuranker is nog iets meer dan een paar nagels. een muuranker is gewoonlijk een stuk metaal van ongeveer 50 à 60 cm lang met een diameter van ongeveer 3 op 3 cm, en een kepernagel van het type 127/5 heeft een lengte van 127 mm en een diameter van 5 mm. Nogal een verschil zou ik zeggen, zelf als je er een paar naast elkaar neemt.
Nog even ter informatie:
http://www.restauratieambacht.be/index. ... Itemid=262" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.graafschaploon.be/aanverwant ... muurankers" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Muuranker" onclick="window.open(this.href);return false;
Een echt muuranker in een oud huis mag je niet verwisselen met van die nepdingen in die nephoevetjes die je tegenwoordig overal aantreft in iedere verkaveling.

westhoek

#8 , 02 jun 2011 18:38

mava, aljeblieft,......

ganapathi tantra

#9 , 02 jun 2011 23:34

graag zou ik als bouw ingewijde (studies architectuur + 25 jarige ervaring in de sector) weten van Westhoek op welke manier hij/zij dan de buitenwaartse druk van een zadeldak dat wordt overgebracht op de muur gaat neutraliseren op dusdanige manier dat de gevels niet gaan uitkragen. U mag er dan wel geen technisch forum willen van maken maar uw argumentatie is toch wel van zeer groot belang als u uw gelijk wil bewijzen.

Ongetwijfeld weet Westhoek ook op welke manier men zoiets kan aanpakken als de muurankers verdwijnen of niet herplaatst worden. Graag uw antwoord
Voor wat betreft TS. Muurankers worden zowel verticaal als onder 45 ° geplaatst. Ze worden zelfs onder hoek van de dakhelling geplaatst als het de bedoeling is puntgevels te vatten. Uw opmerking inzake de positie van die muurankers is dus puur subjectief en gewoon niet naar uw goesting maar
technisch gezien kan u de uitvoerder niks tenlaste leggen. Ronde buis vierkante buis tja uw hebt idd wel gelijk als u vroeg om een vierkante maar is zoiets nu niet een beetje te triviaal om daar over te blijven redetwisten.
Ik kan MAVA dus alleen bijtreden
Ik kan noch uzelf noch de aannemer volledig bijtreden u zal elkaar in de midden moeten ontmoeten. Maar reken niet al te veel op uw voordeel dat u nog niks betaald hebt. Als u bij dat stanpunt blijft zou u wel eens van een koude kermis kunnen thuis komen. Want voor zover ik uit uw verhaal kan opmaken zijn de werken nu niet zo slecht gesteld en bent u dus verplicht om reeds een meer dan billijke vergoeding te betalen aan de aannemer alvoorens u iets kan ondernemen dat geloofwaardig is. Zoniet zullen alle actoren geloven dat het u alleen te doen is om minder en eventueel zo laat mogelijk te betalen en dat u daarvoor valse argumenten gebruikt. Dit wil evenwel niet zeggen dat u zichzelf daarom in een minder gunstige positie moet plaatsen. U hebt heel wat rechten maar voorlopig ook wel plichten
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

westhoek

#10 , 03 jun 2011 02:45

dan de buitenwaartse druk van een zadeldak dat wordt overgebracht op de muur gaat neutraliseren op dusdanige manier dat de gevels niet gaan uitkragen.

:oops: :oops:

mava105

#11 , 03 jun 2011 11:51

Graag had ik geweten welke technische argumenten WESTHOEK kan aanhalen voor zijn beweringen.
Als je iets beweerd moet je dat ook kunnen bewijzen, anders zwijg je beter, zeker tegen iemand met 40 jaar ondervinding in het verbouwen en onderhouden van oude gebouwen (allen minstens 50 jaar oud), en tientallen restauraties in samenwerking met Monumentenzorg.

westhoek

#12 , 04 jun 2011 10:39

Als je al niet leest van wat ik schrijf, als je al zadeldaken, puntgevels, balkenlagen, muurplaten op één hoopje gooit om je gelijk te halen dan stop ik.
Ik ben niet onder de indruk van je 'ervaring', geef mij maar een jonge afgestudeerde met een up-to-date kennis.
Verder haal ik mijn kennis uit boeken, vaktijdschriften, bijscholingen en opleiding. Blijf maar zitten met je legendes en 'buitenwaartse druk van zadeldaken' :shock: en in allereil de eerste beste sites te gaan opzoeken om te kunnen copy/pasten. Wat maakt mij dat uit. Punt.

mava105

#13 , 04 jun 2011 11:00

om je gelijk te halen
Van gelijk willen halen geef jij een mooi voorbeeld!

ganapathi tantra

#14 , 04 jun 2011 20:15

Meestal lig ik alleen plat van het lachen als er een goeie grap verteld wordt
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105

#15 , 05 jun 2011 11:15

en in allereil de eerste beste .
Alleen een bijscholing in de Nederlandse taal ontbreekt er u nog!!! :mrgreen:

Terug naar “Aanneming”