aannemer stapt het af

Geraldo
Topic Starter

aannemer stapt het af

#1 , 16 mar 2011 12:57

Onze aannemer heeft vroegtijdig en zonder enig overleg de werken stop gezet.
Dit al sinds 22 februari, wij hebben hem aangetekend schrijven verzonden met de vraag wat het probleem was en waarom hij vertrokken is. we vroegen hem te reageren binnen de 14 dagen, dit deed hij niet, de aangetekende brieven komen gewoon terug. En hij heeft natuurlijk nog steeds de werken niet terug aangevat.
Nogmaals verzonden wij hem aangetekend schrijven en geven hem nu de kans tot einde maart te reageren of de werken terug aan te vangen.

Nu is mijn vraag het volgende, als de aannemer niet terug start en blijft mijn brieven negeren kan ik dan toch binnen bepaalde termijn met een andere aannemer verder?
Want in deze aannemer zijn contract staat als we het werk doorgeven aan derden er dan een schadevergoeding geëist zal worden door hem.
Maar als hij niet meer komt werken wanneer mag ik dat dan beschouwen als einde contract?
Want ik vrees dat deze aannemer ons aan het lijntje wil houden door niet te reageren en zoals u wel zult begrijpen zouden we graag verder gaan op onze bouw, want wij lopen ernstige vertraging op!

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2011 15:18

Als je een andere aannemer wil opdragen het werkt verder af te werken, zal je eerst de overeenkomst met de huidige aannemer moeten laten ontbinden door een vrederechter. Anders vrees ik dat de huidige aannemer een schadevergoeding van u zal eisen.
Al eens geprobeerd een kopie van uw aangetekende brieven via de gewone post naar de aannemer te sturen. (uiteraard zonder vermelding van afzender) Je dient dat dan wel in de aangetekende brief zelf te vermelden: voor de de goede orde wordt kopie van deze aangetekende brief u ook via de gewone post toegezonden, zonder enige nadelige erkentenis.

Franciscus

#3 , 16 mar 2011 15:24

bestaat de aannemer nog ... telefoon werkt die nog en heeft hij een registratie nakijken op de kruispuntbank met het btw nr

Reclame

Geraldo
Topic Starter

#4 , 16 mar 2011 16:38

we hebben iedere aangetekende brief ook met de gewone post verstuurd. met op beide de vermelding: alsook aangetekend/per gewone post verstuurd.
dus zo slim waren we al :)
hij reageert dan niet, ene keer wel, maar met gewone post (= voor mij ook niet gereageerd)

hij bestaat zeker nog, ze nemen hun telefoon wel op, maar zodra ze horen dat wij het zijn (of onze architect) smijten ze de telefoon neer na ons vanalles en nog wat te verwijten en ons te bedreigen (ze zouden ons nog wel vinden)
heb ook naar kamer van koophandel gebeld, omdat hij al maanden is aant dreigen dat ze failliet aant gaan zijn... maar die is helemaal nie failliet en er is ook geen zaak lopende...

we hebben gisteren nog maar eens een aangetekende brief verzonden om reactie te vragen, of op zn minst op papier te zetten dat ze niet meer terugkomen, zodat wij tenminste verder kunnen... en hij achteraf niet nog centen kan komen vragen voor iets wat wij zelf of derden hebben afgemaakt...
want hij zit nu wel fijn op een andere bouw centjes te verdienen en misschien die mensen ook nog in de luren aant leggen... en dat vinden wij toch wel beetje frustrerend
hij pakt zn boeltje bijeen en is eweg, en daarmee is de kous af!? dat kan toch zomaar niet
het moest maar eens andersom zijn...

Vandebos

#5 , 16 mar 2011 16:41

Advocaat op zetten en korte metten mee maken, anders blijft u op de sukkel en dat kan de bedoeling niet zijn.

Geraldo
Topic Starter

#6 , 16 mar 2011 16:48

ja, wij meenden een aanmaning tot verzoening te doen om hem een standpunt in te laten nemen. dit omdat het sneller en goedkoper is als echt voor de rechter te dagen.

maar we zijn er bijna zeker van dat hij ook hierop niet zal reageren en dus gewoon niet gaat komen opdagen... wat dan!?

en we willen zeker niet op de sukkel blijven, we willen net van die sukkel af :)

Geraldo
Topic Starter

#7 , 16 mar 2011 16:51

bijkomend vraagje: we zouden andere bouwers voor hem willen waarschuwen, dit door een mooi bordje met negatieve reclame aan onze bouw te zetten. wat mag? wat mag zeker niet? hoeveer kunnen we hierin gaan? waar moeten we op letten?
en mogen we uitzoeken waar hij nu aan het werk is om dan die mensen in te lichten over de betrouwbaarheid en het respect van dit bedrijfje?

Vandebos

#8 , 16 mar 2011 16:54

De kans is byzonder groot dat hij gewoon zijn kat stuurt. Advocaat in de arm nemen, deze een officiële laatste aanmaning tot hervatten van de werken laten schrijven. Geen respons? --> rechtszaak. Spelletje zal snel gedaan zijn.

oppassen met die negatieve reclame ---> laster en eerroof... U rechtszaak aan uw been...

Geraldo
Topic Starter

#9 , 16 mar 2011 17:03

en dat laatste willen we zeker niet... :)

maar hoe kan ik dan anderen toch beetje waarschuwen? mag ik helemaal niets aan de bouw zetten...?

Vandebos

#10 , 16 mar 2011 20:44

Om uw eigen zaak niet te schaden lijkt het me best dergelijke tactieken niet te overwegen.

Franciscus

#11 , 16 mar 2011 20:53

Opletten met zelf werken uit te voeren het is zijn werf.... indien je zelfs iets laat doen zonder uitspraak van een rechter kan je aansprakelijk gesteld worden want dat is alles uw fout... wat doet uw architect ondertussen. Die zijn opmerkingen zijn cruciaal.

Geraldo
Topic Starter

#12 , 17 mar 2011 08:23

neen, we gaan zeker niet verderwerken totdat we 100% zeker zijn dat het contract definitief verbroken is door hem en hij geen aanspraak meer kan maken op geld of dergelijke.
architect weet het eigenlijk ook nie meer echt, hij raad ons hetzelfde aan eigenlijk, niets doen, enkele keren aangetekend in gebreke stellen, en wachten.... Maar wat dan? dat weet hij eigenlijk ook nie, raadde ons aan om bij advocaat inlichtingen te vragen. en die stelde hetzelfde voor, meerdere keren aangetekend in gebreke stellen, als hij niet reageert een oproep tot verzoening doen.

Maar 9/10 gaat hij hier ook niet naartoe komen, wat dan!? verplicht echt voor vredegerecht te trekken!?

Geraldo
Topic Starter

#14 , 17 mar 2011 15:34

dus ze kunnen het zonder enig probleem zomaar afstappen en als ik zonder meer na X-aantal tijd verder werk kunnen zij nog gewoon aanspraak maken op het werk? Dat kan toch niet, er moet toch een bepaalde termijn zijn waarna hij zowieso uit zijn recht is? of niet?

mava105

#15 , 17 mar 2011 16:16

Probeer eens bij de aannemer persoonlijk op bezoek te gaan. Dan zie je zijn reactie.
Waarom is die aannemer vertrokken? Waren er vooraf problemen / diskuties tussen jullie?

Terug naar “Aanneming”