In gebreke gesteld door aannemer

Legallybored
Topic Starter
Berichten: 8

In gebreke gesteld door aannemer

#1 , 11 jan 2011 21:25

Ik zit op het moment in het midden van een bouwproject.
De aannemer heeft het grootste deel van de werken afgewerkt maar is einde vorig jaar op een andere werk begonnen.
Onze trappen en een deel van de muren van onze binnenkoer zijn nog steeds niet afgewerkt.
(we hebben enkel een ruwbouw besteld bij deze aanemer).
We kregen echter in november vorig jaar een deelfactuur van 3000 euro. Wij hebben hierop de aannemer even gebeld en gezegd dat hij z'n geld krijgt zodra hij terug op de werf komt opdagen, kwestie van een beetje druk te zetten.
Nu kregen wij vandaag echter een brief van een deurwaarder die in deze zaak optreedt als incasso en het openstaande bedrag wil invorderen (plus interest plus 1500 euro incassokosten).
Nu heeft de aannemer sinds die laatste factuur in november geen enkel contact meer met ons gehad, we hebben ook geen herinneringsfactuur gekregen.
Uiteraard ben ik daarom ook niet akkoord om de incassokosten te betalen.
Ik wil best het openstaande saldo nog betalen en beschouw ik de zaak daarmee als afgehandeld. Ik zoek wel iemand anders om de werf af te werken.
Wat zijn de volgende stappen Kan ik zelf naar de aanemer schrijven ? Moet ik tevens het incassobureau aanschrijven ? Zou ik dit door een advocaat laten doen ?

Bedankt bij voorbaat voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
prrrrrtprrrrrt
Berichten: 64

#2 , 11 jan 2011 23:01

Als de deelfactuur een wezenlijk onderdeel uitmaakt van een eerdere overeenkomst wat in een bouwproject niet uitzonderlijk is dan bent u duidelijk in de fout.
U hebt/had namelijk geen enkele reden om deze factuur niet te betalen. De door u aangehaalde reden van druk op de ketel is geen valabel excuus om de
factuur niet te betalen.
Een aannemer die weet dat hij zijn centen pas krijgt na volledige afwerking zal ook geen factuur sturen. tenminste als dat zo is afgesproken.
Maar het is ook zo dat indien de voorliggende factuur niet was afgesproken u deze had moeten protesteren. U hebt dit vermoedelijk niet gedaan en als
deaannemer zijn boekje is te buiten gegaan dan hebt u hem nu wel eenhaakje gegeven om zijn verhaal aan op te hangen en dat is dat u de factuur hebt
aanvaard zonder feitelijk schriftelijk protest dus ......

Verder is het ook zo dat de 1500 € incassokosten mij uitzonderlijk hoog lijken. Ga in ieder geval na of de gerechtsdeurwaarder in kwestie zijn boekje niet te
buiten gaat. Er is afgesproken dat zij maar een wettelijk maximum mogen aanrekenen en niet zomaar allerlei zaken uit hun duim mogen zuigen.

tot slot: als u denkt dat door de betaling van de factuur de kous af is dan zal u nog verwondert zijn. U pleegt dan een éénzijdige kontrakbreuk en dat kan u nog
extra gaan kosten. Als de aannemer de werken toch wil afwerken maar u weigert dat verwacht dan een koude douche tenzij u daartoe zeer zeer grondige redenen
zou hebben. Als u geen grondige reden hebt om de aannemer het kontrakt uit te laten doen dan kan alleen de aannemer de werf vrijgeven. Hebt u wel een grondige
reden dan kan niet u maar wel een rechtbank luisterend naa ruw argumenten de verdere uitvoering van de opdracht teniet doen. Zelf kan u dat éénzijdig niet

In dit stadium zou ik al een advocaat consulteren kwestie van niet in de valkuilen van de gerechtsdeurwaarder te lopen want waarschijnlijk heeft de aannemer dit
al doorgegeven aan zijn eigen advocaat om zo via de gerechtsdeurwaarder al te incasseren. Dit is vermoedelijk geen technisch bouwgeschil maar een geschil over
het al of niet betalen van een factuur. Een specialist inzake bouwrecht lijkt me niet aan de orde

Legallybored
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 12 jan 2011 09:27

Beste, de offerte die door de aannemer is opgemaakt en die wij voor akkoord getekend hebben was exclusief trappen en muren binnenkoer. De muren van de binnenkoer hebben we hem mondeling gevraagd te bouwen (zonder ondertekend contract) en de trappen stonden optioneel vermeld op de originele factuur. Hiervoor werd tevens nooit een officieel akkoord ondertekend. Dus technisch gezien zijn alle volgens die op de offerte stonden vermeld afgewerkt. De aannemer heeft ook al zijn bouwmateriaal van de werf verwijderd. Ik denk bij deze dat we hem niet meer gaan terugzien ....


Er zijn tevens geen betalingsmodaliteiten in de offerte opgenomen, er is dus geen akkoord ondertekend over een deelfactuur en/of factuur op het einde van de werken. Praktisch gezien kregen wij gewoon iedere paar weken een deelfactuur van de aannemer toegestuurd.
Misschien ook even vermelden dat er geen algemene voorwaarden op de offerte stonden en dat er hier ook niet naar gerefereerd werd op de factuur.

Ik heb ondertussen wel het saldo van de deelfactuur overgeschreven naar de aannemer zelf, niet naar het incassobureau.

Ik zal dan aan mijn advocaat vragen om een schrijven op de stellen voor de aannemer en eventueel het incassobureau moest hij dit nodig achten en dan maar zien wat er gebeurt.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3190

#4 , 12 jan 2011 09:31

Incassokosten dienen uiteraard niet betaald te worden door de schuldenaar. De deurwaarder treedt hier op als incassobureau zonder gerechtelijk bevel; schuldenaar dient dus gewoon het afgesproken bedrag te betalen aan de schuldeiser. De incassokosten kosten dienen betaald door de persoon die het incassobureau heeft gecontracteerd, dus de schuldeiser. Uw manier van handelen is dus correct.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Legallybored
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 12 jan 2011 09:47

OK, bedankt !
Vraagje, ben ik verplicht de nalatigheidsinteresten te betalen ? Deze bedragen 136€.

Legallybored
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 12 jan 2011 10:36

Nog een vraagje. Op de overeenkomst die wij met de aannemer tekende stonden geen algemene voorwaarden vermeld. Dit was gewoon een handgeschreven papier met een kostenraming.
Op de deelfacturen die we betaald hebben stonden echter wel algemen voorwaarden vermeld.
Nu is het zo dat een incassobureau geen forfertaire vergoeding kon eisen indien dit niet vermeld staat in de AG. (artikel 5 van den wet van 20 december 2002)
Art. 5. Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.
Dus de AG's stonden niet op de getekende overeenkomst, wel op de facturen. Is dit van belang of gelt dit enkel indien de AG's ook op de overeenkomst staan ?

prrrrrtprrrrrt
Berichten: 64

#7 , 14 jan 2011 00:48

dus u wil dat een aannemer opdrachten komt uitvoeren / afwerken die buiten zijn originele opdracht lagen met als drukkiingsmiddel het pas betalen van een factuur
die wel tot de originele opdracht hoorde en nu krijgt u het deksel op uw neus.
En nu vraagt u hoe u eigenlijk het beste het spelletje kan spelen op basis van onfeitelijke elementen of zaken die niet tot de kern behoren.

Tja t'is een rare denkwijze maar het is uw goed recht zeker om een stok te zoeken waarmee u kan slaan ? Misschien ook eens aan de plichten denken

Terug naar “Aanneming”