ramen en deur

Eef84
Topic Starter

ramen en deur

#1 , 07 jan 2011 22:26

Een jaar geleden is een bedrijf onze ramen en voordeur komen installeren. We waren tevreden en hebben een nabestelling gedaan van nog eens 2 ramen. 1 raam werd hier intussen van geïnstalleerd, het andere is in afwachting tot wij zeggen dat het mogelijk is (renovatiewerken zijn nog bezig). Echter sloot onze voordeur van het begin niet correct, dit hebben ze 2x proberen te herstellen maar ze hadden telkens het goede materiaal niet bij. Nu opent en sluit onze deur nog moeilijker nadat ze hebben geprobeerd het te maken. We hebben al meermaals geprobeerd om het bedrijf te contacteren om dit specifiek probleem te komen oplossen maar telkens hetzelfde antwoord: 'we bellen terug, we zullen dan langskomen (niemand gezien), we mailen u,... Nu is het zo dat er wel bij elke installatie iets was maar hier hebben we nooit moeilijk over gedaan: kras in de voordeur getrokken door de plaatsers, vergeten raam af te werken, vertellen dat de voordeur wel is bijgeregeld maar daarna vertellen dat het goede materiaal niet mee was,... Nu dat dit alles was ik het een beetje beu en heb ik geprobeerd mijn verhaal te vertellen aan de telefoniste die me onderbrak en me ging terugbellen. Niet gebeurd dus..
Ik heb hierna een ingebrekestelling opgesteld en hun een redelijke termijn gegeven om het probleem aan de voordeur te komen oplossen. Deze termijn is ondertussen verstreken zonder enige respons. Is het nu mogelijk om mijn contract op te zeggen gezien ik daar nog 1 nabestelling heb staan? Ik heb enkel een voorschot betaald op deze nabestelling en dit komt ongeveer overeen met het ene raam dat al is geplaatst. Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 jan 2011 08:53

1. ‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege. Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis OP te SCHORTEN en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

‘Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte...”(B.W.).

Maan uw aannemer aangetekend aan de nodige herstellingen uit te voeren vóór een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Verwittig hem daarin tevens dat u daarna alle verdere betalingen geheel of gedeeltelijk opschort. Hou met het bepalen van de omvang rekening met de ernst van de noodzakelijke herstellingen.

Opschorten houdt in dat het opgeschorte NA uitvoering van de herstellingen dient betaald. Indien u schadevergoeding eist wegens genotsderving dan dient u die desnoods bij de vrederechter te vorderen.

2. "Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].

Maan uw aannemer aangetekend aan de door u daarin gedetailleerd opgesomde tekortkomingen vakkundig ongedaan te maken binnen een door u daarin te vermelden redelijke termijn. Deel hem daarin tevens mee dat u de overeenkomst,inbegrepen de nabestelling,als beëindigd beschouwt indien hij aan die aanmaning geen tijdig en afdoende gevolg geeft.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanneming”