Motiveringsplicht raadkamer

Krollenbol
Topic Starter

Motiveringsplicht raadkamer

#1 , 10 apr 2008 16:49

Hallo iedereen,

Ik heb enkele vragen.

De verdachte heeft voor de raadkamer (die de zaak doorverwijst naar een vonnisgerecht) mondeling opgeworpen dat hij voor dezelfde feiten reeds in het buitenland vervolgd wordt (maar er daar nog geen einduitspraak is).

Ik heb hier twee vragen bij:
1) Moet de raadkamer op dit argument antwoorden?
2) Is de Belgische strafrechter hiervoor nog bevoegd indien de verdachte inderdaad voor dezelfde feiten reeds in het buitenland wordt vervolgd?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 apr 2008 09:46

‘De verdachte heeft het recht om voor de onderzoeksgerechten bij het regelen van de rechtspleging conclusies te nemen waarop dient geantwoord te worden.‘(Cass. nr.3081,14 december 1983).

“Art.14...7°.Niemand mag voor een tweede keer worden berecht of gestraft voor een strafbaar feit waarvoor hij reeds...bij einduitspraak is veroordeeld of waarvan hij is vrijgesproken."(Verdrag Burgerlijke en Politieke Rechten 19 december 1966).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Krollenbol
Topic Starter

#3 , 12 apr 2008 10:02

Bedankt! Waar kan ik het gehele arrest van het Hof van Cassatie van 14 december 1983 vinden (op www.cass.be is enkel een samenvatting beschikbaar)?

Reclame

j.demoor

#4 , 12 apr 2008 10:26

Wellicht te vinden in Pasicrisie belge

Terug naar “Andere”