Beste kenners
Met alle wanhoop nabij hoop ik bij jullie enig advies in te winnen.
Vorig jaar ontdekte ik dat ik beroepsmatig deel uitmaakte van een gerechtelijk dossier ter mijne laste. Het dossier bleek reeds +1 jaar lopende zonder mijn medeweten en er werden meerdere strafrechtelijke feiten onderzocht waarvan ik verdacht werd.
Na verhoor en toevoeging van mijn bewijslast kon ik zo goed als alle feiten ophelderen, waardoor uiteindelijk duidelijk werd dat ik niets te maken had met de tenlastelegging. Het dossier betrof een zoektocht naar een bepaalde persoon, waarbij ik door omstandigheden en foute informatie in beeld kwam als verdachte. Alles werden onderzocht maar ik kon dus de verdachtmakingen weerleggen en mij laten uitsluiten als verdachte.
Doordat ik volledig werd doorgelicht geraakte evenwel bekend dat ik in de fout ging bij het consulteren van een databank, zonder wettige reden. Ik heb dit ook netjes toegegeven en uitgelegd wat mijn beweegredenen waren. Deze fout staat los van de initiële feiten, maar gaat natuurlijk mee in het dossier...
Groot was mijn opluchting toen de raadkamer mij buiten vervolging (geen rede tot vervolging) stelde van de initiële feiten. Voor het nieuwe feit (onwettig consulteren databank) ging kreeg ik opschorting van straf.
Vandaag ontving ik echter een overschrijving van FOD Financiën, met de vraag om de volledige gerechtskosten te betalen (4000 euro!). Deze kosten betreffen enkel kosten die werden gemaakt in het onderzoek naar de initiële feiten, waarvan uiteindelijk bleek dat ik er niets met te maken had (dus ten ontlaste dan maar). Er werden (zo goed als geen) kosten gemaakt voor het onderzoek naar mijn onwettige consultatie van de databank.
Ik val uit de lucht en kan helemaal niet begrijpen dat ik dien op te draaien voor kosten van een onderzoek, dat achter mijn rug werd gevoerd, en uiteindelijk een dood spoor betrof. Ik begrijp niet dat ik, omdat er toch één bijkomend foutje werd gevonden, toch zou moeten opdraaien voor ALLE gerechtskosten van een dwaalspoor?
Dit slaat alle verbeelding en het maakt mij meer dan kwaad. Ik las op de beschikking dat strafvervolging werd opgeschort voor de éne fout die toch boven water kwam, waardoor ik er van uit ging dat alle gerechtskosten ook opgeschort gingen worden natuurlijk.
Hier lig ik nu met een factuur van 4000 euro, kosten voor onderzoek naar feiten waarmee ik niets te maken heb.
Ik kan en wil hier niet met akkoord gaan! Wat kan ik nu doen? Wie of wat bepaalt hoeveel kosten onderzoekers mogen maken in hun voorbereiden van een dossier? Ik kan toch niet voor alles opdraaien omdat ze toch 1 foutje vinden? Had men mij verhoord vóór het maken van de kosten, kon ik alvast alles uitleggen zodat onderzoek overbodig was.... Ik heb het hele dossier meermaals ingelezen en ik ben er onterecht ingerold, maar nu zit ik er toch mee...
Wat kan ik doen? Waar kan ik bezwaar tegen deze kosten aantekenen? Help!
Eeuwige dank!
Mvg