Wetgeving elektrische fiets tot 45 km/u

BrechtS
Topic Starter

Wetgeving elektrische fiets tot 45 km/u

#1 , 12 aug 2016 00:52

Beste forumleden,

Recent vond ik een site met ombouwkits om een gewone fiets om te vormen tot elektrisch. De meeste kits gaan tot 25 km/u en zijn 250W, dus de wettelijke limieten gewone elektrische fietsen. Echter zijn er ook kits die tot 45 km/u gaan en meer dan 250W leveren. Hierbij vermeld de site dan wel dat die niet conform de wetgeving zijn. Voor zover ik weet is dat omdat als de bijstand meer is dan 250W en de snelheid begrenst is tot 45 km/u, dat het niet om een gewone elektrische fiets gaat maar over een speed pedelec. Maar ik zie dan dat speed pedelec's wel verkocht worden in fietsenwinkels, dus dat maakt ze volgens mij legaal. Ik begrijp dan dus niet waarom op een gewone fiets geen kit mag geplaatst worden van meer dan 250W en bijstand gelimiteerd tot 45 km/u?

- wat zou ik moeten doen om een gewone fiets op te laten vormen tot een speed pedelec met zo een kit?
- een bepaalde fietsenfabrikant biedt grondplannen aan om zelf fietsen te maken (voornamelijk 3 wielers, een gewone bakfiets, een lig-driewieler, een lig-bakfiets en een lig-tandemfiets). Deze biedt de optie aan om te leveren met 250W bijstand tot 25 km/u. Ik vroeg mij af wat ik zou moeten doen om dat legaal meer bijstand te geven tot 45 km/u

Het is niet dat ik er het snelheidsbeest mt wil uithangen, maar ik heb ervaring met mijn ouders hun gewone elektrische fiets en zonder bijstand haal ik daarmee makkelijk gemiddeld 23 per uur met snelheden tot 29 per uur met. Als ik die gebruik om niet bezweet aan te komen op een stageplaats of mondeling examen, dan gebruik ik bijstand maar vanwege mijn neiging om tussen de 23 en 29 per uur te fietsen, zit ik vaak te schommelen tussen bijstand die uitvalt en bijstand die terug aan schiet, en dat vind ik irritant. En aangezien de speed pedelec's bij fietsenmakers te duur uitkomen voor mij, dacht ik er aan om zo een kit te plaatsen op mijn fiets of om de plannen van die fietsenmaker te volgen en zo een eigen 'speed pedelec' te maken.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Brecht Schatteman

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 12 aug 2016 04:59

Speed pedelecs per se zijn niet verboden, er is (nog) geen specifieke wetgeving rond.

Maar omdat ze niet meer onder e-bike classificatie vallen, gaat men de wetgeving van bromfiets (max. snelheid van 45km/u) toepassen.

Wat wil zeggen dat u aan een aantal verplichtingen moet voldoen, namelijk verzekering BA motorvoertuig, motorfiets rijbewijs A3 of hoger, een voor motorfietsen goedgekeurde helm voor u zowel als voor een eventuele passagier.
Bovendien moet u altijd de nodige documenten bij u hebben!
U moet nog steeds altijd het fietspad gebruiken, tenzij er specifiek aangegeven staat motorfiets B verboden.

Is uw fiets van na 2014, bent u ook verplicht deze in te schrijven en een nummerplaat te bevestigen!
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150422_01642353

Voor oudere fietsen zal het in de toekomst ook zo worden, ik dacht dat dit dezelfde deadline zal zijn als voor de oudere scooters/bromfietsen.
De verzekering is belangrijk, daar wanneer u een ongeval hebt zal de familiale verzekering niet tussenkomen!

En waarschijnlijk gaat bij het inschrijven/aanvragen verzekering het addertje onder het gras zitten, bij een aangekochte speed e-bike zullen de nodige papieren van de fabrikant zijn, bij een kit ga ik daar aan twijfelen!

Afbeelding

BrechtS
Topic Starter

#3 , 18 aug 2016 12:43

Zou iemand mij dan kunnen inlichten aan wat dergelijke fietsen moeten volstaan? De fabrikant heeft van 1 van zijn fietsen de plannen gratis online gezet (open source, het model dat hij niet zelf aanbied als kit) dus ik denk dat hij ook wel plannen heeft voor de andere modellen. Welke papieren zouden er dan nog bij moeten komen om de fiets goedgekeurd te krijgen en verzekerd? Ik zou er geen krachtigere motor op steken maar vragen of de snelheidsbeperking verhoogd kan worden. Ik zou ook een extra batterijppakket op willen zetten maar ik denk dat dat weinig invloed zou hebben naar wetgeving en verzekering toe. Bij welke instantie zou ik informatie kunnen inwinnen over de situatie?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2016 19:53

Ik denk dat je dan best naar een elektrischefietsenbouwpakketforum gaat kijken.

Terug naar “Andere”