Rijbewijs ingetrokken en op reis naar Namibië

dogboy
Topic Starter

Rijbewijs ingetrokken en op reis naar Namibië

#1 , 04 dec 2014 16:10

Mijn rijbewijs wordt binnenkort voor 3 maanden ingetrokken, in die periode heb ik een reis gepland naar Namibië. Mijn vraag is of ik in Namibië - met een internationaal rijbewijs - een wagen mag besturen? En ben ik dan verzekerd?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 dec 2014 16:17

Je moet je RB afgeven bij politie of rechtbank. Welk RB ga je dan tonen in Namibië?

Kali

#3 , 04 dec 2014 16:22

TS heeft blijkbaar ook een internationaal rijbewijs (is een wit rijbewijs)
Dacht dat dat enkel geldig was in combinatie met het nationale rijbewijs

Reclame

dogboy
Topic Starter

#4 , 04 dec 2014 16:31

mava105: dat is al een deel van de vraag. Indien ik nu een internationaal rijbewijs aanvraag heb ik dat nog vooraleer ik mijn Belgisch rijbewijs moet inleveren. Dat international rijbewijs is niet geldig in België (als Belg) dus vroeg ik me af of dat dan ook moet ingeleverd worden. En zo niet, mag ik dan - legaal - de weg op in Namibië?

Franciscus

#5 , 04 dec 2014 17:14

Internationaal RB is enkel geldig SAMEN met uw Belgisch RB.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 04 dec 2014 17:50

Zoals ook in een andere post gemeld, heeft het vonnis van een Belgische rechter geen territoriale werking in het buitenland en al zeker niet in Afrika.

In België mag u het internationaal rijbewijs enkel gebruiken als u hier niet bent ingeschreven. Als Belg zal u in België dus niet kunnen rijden tijdens de periode van het verval.

In Namibië daarentegen kunt u rijden met het Belgische OF het internationale rijbewijs, beiden worden erkend.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Sirkii

#7 , 04 dec 2014 20:45

Ddank, je antwoord is fout. Het is internationaal rijbewijs EN nationaal rijbewijs. Zelf aan de lijve ondervonden in april in Florida: had enkel m n internationaal rijbewijs bij en kreeg dus m n gereserveerde huurwagen NIET mee. Andere grote verhuurders weigerden ook. Kleine verhuurfirma kneep een oogje dicht (aan t dubbel van de prijs) maar heb m n rijbewijs wel met DHL laten opsturen (nog 100€ extra :? ) want Amerikaanse blauwe smurfen zijn superlastig..'

In Afrika zijn ze misschien niet zo strikt als in de US maar je hebt dus geen geldig rijbewijs.... t Is uw keuze om,t risico op problemen al dan niet te nemen...

mava105

#8 , 05 dec 2014 10:16

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /645-t3hs6" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie vooral art 54 - 3°

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 05 dec 2014 10:48

Ddank, je antwoord is fout. Het is internationaal rijbewijs EN nationaal rijbewijs. Zelf aan de lijve ondervonden in april in Florida: had enkel m n internationaal rijbewijs bij en kreeg dus m n gereserveerde huurwagen NIET mee. Andere grote verhuurders weigerden ook. Kleine verhuurfirma kneep een oogje dicht (aan t dubbel van de prijs) maar heb m n rijbewijs wel met DHL laten opsturen (nog 100€ extra :? ) want Amerikaanse blauwe smurfen zijn superlastig..'

In Afrika zijn ze misschien niet zo strikt als in de US maar je hebt dus geen geldig rijbewijs.... t Is uw keuze om,t risico op problemen al dan niet te nemen...
Vooraleer u iemand corrigeert, gebaseerd op uw "eigen ervaring", kijkt u best even wat betrouwbare bronnen na.

In Amerika moet je rijbewijs inderdaad vergezeld zijn van je originele Belgische rijbewijs,
(http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... 4-96087-64" onclick="window.open(this.href);return false;), in Namibië geldt deze vereiste niet (http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... amibi_.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Milo72

#10 , 05 dec 2014 11:20

Er zijn ook bronnen (zie http://www.elfri.be/verval-territoriaal" onclick="window.open(this.href);return false; ) die enerzijds stellen dat een rijverbod enkel in België (of in de plaats waar het rijverbod uitgesproken werd) geldig is, maar anderzijds beweren dat je bij een rijverbod niet enkel je belgisch/europees, maar ook je internationaal rijbewijs zou moeten afgeven.
Iemand die werd veroordeeld voor een verval van het recht tot sturen eveneens moet ook zijn internationaal rijbewijs indienen bij de Griffie. Immers, door het opgelegde verval van het recht tot sturen van het Belgische rijbewijs door een Belgische rechter, heeft het rijbewijs, zij het dan tijdelijk, opgehouden te bestaan en dit tot betrokkene zich terug in regel heeft gesteld door het einde van de vervalperiode af te wachten en/of herstelexamens af te leggen. Wanneer het rijbewijs is ingetrokken, verliest het internationale rijbewijs eveneens zijn geldigheid.

Of dit in de praktijk ook effectief zo is, en welke wetgeving de uitspraak in vet bevestigt, staat echter niet vermeld.

art 54 - 3° alleszins NIET: dit handelt enkel over het UITREIKEN van een internationaal rijbewijs, niet over de geldigheid na uitreiking.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Gebruiker21

#11 , 05 dec 2014 11:42

mava105: dat is al een deel van de vraag. Indien ik nu een internationaal rijbewijs aanvraag heb ik dat nog vooraleer ik mijn Belgisch rijbewijs moet inleveren.
Ben je daar zeker van? Ik heb geen idee hoe dit werkt, maar ik kan me voorstellen dat men er een probleem van maakt dat je een internationaal RB komt aanvragen als uw RB binnenkort ingetrokken wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis

#12 , 05 dec 2014 12:18

Het internationale rijbewijs is niet meer dan de vertaling van het nationale/Europese rijbewijs in meerdere talen. Dus als je nationale rijbewijs ingetrokken wordt, verliest het IR volgens mij automatisch zijn geldigheid (zie quote Elfri hierboven). Vandaar ook dat gesteld wordt dat een IR steeds vergezeld moet zijn van een geldig NR.
Ik vind de informatie wat Namibië betreft op diplomatie.be dan ook nogal summier:
Het Belgische rijbewijs is geldig, net als een internationaal rijbewijs.
Er zijn verschillende partijen en situaties waarin dit belang kan hebben, in dit geval in Namibië:

1) de autoverhuurder
2) de politie (ingeval van een wegcontrole, of een overtreding)
3) de verzekering in geval van schade of bij een ongeval. Bedenk dat er enerzijds de verzekeraar van de huurwagen is en anderzijds de verzekeraar van de tegenpartij.

Als puntje bij paaltje komt is het vooral de verzekering die de puntjes op de i zal zetten, meer dan de autoverhuurder en de politie, vooral als dan blijkt dat uw NR werd ingetrokken.

Ik wou nog suggereren de vraag voor te leggen aan de ambassade van Namibië in Brussel en ziedaar:
Driving in Namibia

Driving Licence Requirements in Namibia

The driving licence requirements in Namibia state that you must have a full driving licence that is valid in your country of residence. An international driver's licence is also required if your driving licence is not in English.
http://www.namibiaembassy.be/driving.html

artemis

#13 , 05 dec 2014 16:08

Het is internationaal rijbewijs EN nationaal rijbewijs. Zelf aan de lijve ondervonden in april in Florida: had enkel m n internationaal rijbewijs bij en kreeg dus m n gereserveerde huurwagen NIET mee. Andere grote verhuurders weigerden ook. Kleine verhuurfirma kneep een oogje dicht (aan t dubbel van de prijs) maar heb m n rijbewijs wel met DHL laten opsturen (nog 100€ extra :? ) want Amerikaanse blauwe smurfen zijn superlastig..'
Autoverhuurders in de VS vragen doorgaans uitsluitend het nationale rijbewijs, die willen het IR nog niet eens zien. En daardoor zijn er mensen die gaan beweren dat men in de VS geen internationaal rijbewijs nodig heeft wat niet klopt. Bij een politiecontrole op de weg wil men enkel je internationale rijbewijs zien.

Sirkii

#14 , 05 dec 2014 20:54

Vooraleer u iemand corrigeert, gebaseerd op uw "eigen ervaring", kijkt u best even wat betrouwbare bronnen na.

In Amerika moet je rijbewijs inderdaad vergezeld zijn van je originele Belgische rijbewijs,
(http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... 4-96087-64" onclick="window.open(this.href);return false;), in Namibië geldt deze vereiste niet (http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... amibi_.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;)
Niet alleen "ervaring". Maar ook de expliciete vermelding in grote letters op,uw internationaal rijbewijs dat dit internationaal rijbewijs enkel geldig is indien vergezeld van het nationale rijbewijs. De door u aangehaalde bron is dus niet zo betrouwbaar :wink:

JPV
Juridisch actief: Ja

#15 , 08 dec 2014 12:48

Niet alleen "ervaring". Maar ook de expliciete vermelding in grote letters op,uw internationaal rijbewijs dat dit internationaal rijbewijs enkel geldig is indien vergezeld van het nationale rijbewijs. De door u aangehaalde bron is dus niet zo betrouwbaar :wink:
maw: het belgische internationaal rijbewijs legt qua geldigheid van dat rijbeiwjs expliciet de voorwaarde op dat het nationaal rijbewijs geldig moet zijn. Namibiaanse wetgeving stelt dat het internationaal rijbewijs geldig moet zijn. Zij weten echter niet dat het nationaal rijbewijs niet geldig is, daarom zullen zij geen probleem maken, terwijl het echter niet geldig zou zijn mochten ze bij controle navraag doen aan België ;).

Blijft dus dat het een probleem zou zijn mocht er ooit een zwaar ongeval gebeuren én de verzekering deftig hun werk doen.

Terug naar “Andere”