Uitnodiging brief van politie

jxrgxn
Topic Starter

Uitnodiging brief van politie

#1 , 30 nov 2014 13:05

Beste,

ik heb gisteren een brief ontvangen van de lokale politie, afdeling operaties, comp. opsporingen - tactische recherche.
Dit is de brief:

datum

Geachte,

Wij verzoeken u zich op (datum en uur) aan te bieden bij hoofdinspecteur X en inspecteur X van de
politiezone X, (adres).
Gelieve deze uitnodiging en uw identiteitskaart mee te brengen.

Indien u niet aanwezig kunt zijn op hogervermelde afspraak verzoeken wij u ons op voorhand te verwittigen op tel. nr. (nummer).

Hoogachtend,

X

Wat moet ik hier nu uit opmaken?
Iemand een idee? Hebben ze informatie van mij nodig als getuige of dergelijke?
Of wordt ik opgeroepen als verdachte van iets?

Ik heb iets gevonden over de Salduz-wet. Klopt het dat als je verdacht wordt, het moet vermeld staan in de brief?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jxrgxn
Topic Starter

#2 , 30 nov 2014 14:09

Niemand?

grts!

LeenW

#3 , 30 nov 2014 15:26

Een beetje geduld mag wel..

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2014 16:28

Het is weekend voor iedereen

Chaccamacca

#5 , 30 nov 2014 18:37

Gewoon bellen en vragen waarvoor het is.

jxrgxn
Topic Starter

#6 , 30 nov 2014 19:43

Sorry voor mijn ongeduld... ben gewoon wat ongerust omdat ik uit de lucht kom vallen, mag het?

@Chaccamacca: ik heb gebeld en gevraagd als het voor inlichting is, als getuige, slachtoffer of als ik ergens van beschuldigd wordt.
Antwoord: we mogen niks zeggen.

Daarom dat ik mij afvraag als je op basis van je soort uitnodiging kunt afleiden over wat het gaat.
Ik interpreteer hier in andere berichten dat als je verdacht wordt (cat 3 of 4), je brief er anders uitziet. Dus in mijn geval is het cat. 1 of 2.
Dit probeer ik bevestigd te krijgen.

Nogmaals mijn excuses, ben gewoon erg ongerust (en dat gevoel neemt geen pauze omdat het weekend is).

grts!

Franciscus

#7 , 30 nov 2014 20:37

Dat zal nooit telefonisch gezegd worden.
Een onderzoek ik geheim, niet tegensprekelijk en schriftelijk.
Waarom wel om de rechten van alle partijen te beschermen - we zijn niet in USA.
We hebben geen Angelsaksisch maar een dat gebaseerd is op het continentaal systeem op Napoleontische wetgeving

Justme2

#8 , 30 nov 2014 21:51

Zelf als de tenlasteleggingen niet op de uitnodiging staan, kan je deze dacht ik wel ongeveer afleiden aan de hand van het dossiernummer of vergis ik me?

De eerste 2 cijfers geven een beeld van het strafbaar feit. Bijvoorbeeld code 52 staat voor laster, schending beroepsgeheim enz...

giserke

#9 , 30 nov 2014 22:29

U kunt antwoorden dat U schriftelijk uitleg wenst vooraleer U gaat.

jxrgxn
Topic Starter

#10 , 30 nov 2014 23:17

Er staat helemaal niets van dossiernummer in.
Gewoon de bovenstaande brief.

Ik wil gewoon graag weten als je verdacht wordt van iets, het zou vermeld staan in de brief. Als dat het geval is, word ik dus nergens van verdacht.

Grts

Franciscus

#11 , 30 nov 2014 23:31

Schriftelijke uitleg??? waar haalt u dat vandaan.
Uiteraard hoeft topicsteller niet te gaan .. hij wordt vriendelijk uitgenodigd.

Maar politie heeft niets schriftelijk uit te leggen.

Everard

#12 , 01 dec 2014 09:14

Als je iets moest uitgespookt hebben, gaan ze je wel komen halen zonder briefken te sturen.
Tegenwoordig met hun all round camera's kunnen ze misschien u nummerplaat gezien hebben en vragen of je ergens waar je was iets opgemerkt hebt of dergelijke.
Dus zeker niet laten van slapen.

marc mortier

#13 , 01 dec 2014 10:37

Misschien heeft iemand een klacht neergelegd tegen u en wenst de politie u op te roepen om "uw versie" te horen. Is mij vroeger overkomen en vermits het een belachelijke aantijging zonder enig bewijs betrof, werd de zaak geseponeerd. Ik heb me op geen enkel ogenblik zorgen gemaakt.

jxrgxn
Topic Starter

#14 , 01 dec 2014 11:01

Hey,

ik ben naar het politiekantoor gegaan voor meer inlichtingen te vragen, maar de betreffende inspecteurs wouden me niet te woord staan
en zeiden via de vrouw van de balie dat ik gewoon vrijdag moet komen zoals in de brief vermeld.

Toen ik zei dat ik het niet leuk vond, omdat ik me zorgen maak dat een kennis misschien in de problemen zit of dat ik misschien onbewust een
zware verkeersovertreding heb gegaan, zei ze: het zal niet over een verkeersovertreding gaan aangezien het de recherche is je wilt spreken (dit doet me nog ongeruster maken).

Wel kon ze zeggen dat ze geen PV tegen mij zag staan in de computer.
Betekent dit al dat ik niet verdacht wordt van iets?

Verder over mijn uitnodigingsbrief zelf, kan de politie je de vermelding erbij zetten waarom je moet komen en eventueel je rechten. Maar klopt het dat ze dit niet verplicht zijn?
Volgens een agent die het gesprek kon volgen tussen mij en de balievrouw, hoeft de politie het er niet in te vermelden dat je als verdachte wordt opgeroepen.

Na mijn bezoek ben ik nog minder gerust en is de onduidelijkheid nog groter geworden.

gasttongeren

#15 , 01 dec 2014 11:12

Ik begijp niet waar je je druk om maakt.
Ofwel heb je iets uitgespookt en dan weet je zelf goed genoeg waarom je naar daar moet gaan.
Ofwel heb je niets gedaan en willen ze gewoon jouw versie over iets horen (bijvoorbeeld als getuige).
Als je recht in je schoenen staat is er toch niets om ongerust over te zijn en zal je het vrijdag wel horen.

Terug naar “Andere”