Salduz & co

Producer
Topic Starter

Salduz & co

#1 , 14 dec 2012 16:11

Hallo,

Ik heb een vraag ivm aanhoudingen en de kwalificaties binnen de Salduz-wetgeving.

Stel:

- persoon x wordt bestuurlijk aangehouden;
- 7 uren later volgt eerste verhoor >> PV openbare dronkenschap wordt opgesteld;
- men kwalificeert de verdachte onder categorie II;

Is dat geen tegenspraak? De Salduz-wetgeving is niet van toepassing op bestuurlijke aanhoudingen, maar van zodra men een PV opstelt (en er dus een sanctie kan volgens wegens vervolging door het parket), wordt het een gerechtelijke aanhouding en had men de verdachte moeten kwalificeren onder cat. IV.

Ik weet het , redelijk theoretisch, maar de materie interesseert me en het lijkt toch een dunne lijn te zijn waarop de inspecteurs dansen.

Bedankt voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2012 21:23

Wat is de bestraffing inzake openbare dronkenschap?

Producer
Topic Starter

#3 , 15 dec 2012 11:50

alle sancties die in de besluitwet van 14 november 1939 zijn opgenomen, niet?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 dec 2012 18:26

Bestuurlijke aanhouding is geen gerechtelijke vrijheidsbeneming en geen arrestatie. Parket wordt dus NIET in kennis gesteld. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurlijk officier ( onder gezag van de burgemeester). Er is ook meestal geen reden om gerechtelijk te arresteren. In de gevallen dat het nodig is heeft de arrestatie voorrang op de bestuurlijke aanhouding.
Straffen zijn te laag om initieel cat. IV te zijn.
In principe wordt betrokkene in vrijheid gesteld .... en kan dan in vrijheid verhoord worden of niet.

Ik dacht dat de regel nu was (bij een aantal feiten) ... geen direct verhoor ...maar een uitnodiging dat betrokkene eerst een advocaat kan raadplegen. En dan nog eens terug naar het bureau kan komen of niet.

Terug naar “Andere”