Liegen situatie - fraude die kan aangepakt worden?

DJ
Topic Starter

Liegen situatie - fraude die kan aangepakt worden?

#1 , 22 nov 2012 00:38

Ik weet helemaal niet of mijn vraag hier juist geplaatst is en of ik hem überhaupt kan stellen op dit forum.

Wat ik me afvraag: als iemand liegt over diens situatie (alleenstaand terwijl partner toch alle dagen op hetzelfde adres verblijft maar domicilie bij ouders laat) kan hier (al dan niet anoniem) tegen in gegaaan worden naar RVA toe (dopgeld), sociale huisvestingsdienst (sociale woning), mutualiteit (onterechte verhoogde uitkeringen), kinderbijslag (onterecht verhoogd bedrag).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 22 nov 2012 09:02

Partner kan eerst en vooral al beboet worden voor domicilliefraude (kort door de bocht: zeggen dat ze op plaats X woont terwijl ze eigenlijk voornamelijk op plaats Y verblijft)

RVA: indien partner geld verdient, kan uw teveel aan dopgeld retroactief teruggevorderd worden. Indien partner niet werkt, hebt u er eigenlijk voordeel bij om die persoon ten laste te hebben (verhoging dopgeld), als ik me hierin niet vergis tenminste.
Sociale huisvestingsdienst: afhankelijk van wat er in de bepalingen staat. Indien deze stelt dat u daar enkel "op uw eentje" mag wonen, dan zou men de procedure kunnen opstarten om u uit uw woning te zetten. (worst case)

Voor mutualiteit en kinderbijslag zal een gelijkaardige redenering opgaan zoals bij de RVA.

U wordt verondersteld elke wijziging in situatie door te geven aan de instanties die hier belang bij hebben. U kan nog altijd contact opnemen en zeggen dat uw situatie gewijzigd is (vanaf "vandaag"), of u kan wachten tot men u betrapt, waarbij de gevolgen aanzienlijk kunnen zijn.

DJ
Topic Starter

#3 , 22 nov 2012 09:52

Het gaat niet over mijn situatie. Daarom stel ik mij de vraag of het wel slim is van mij om dit te melden, want dan gaat effectief de bal aan het rollen.
en hoe meld ik zoiets? Gewoon in mijn naam en persoon?

Reclame

Xastheron

#4 , 22 nov 2012 12:49

Dus u bent een derde partij (niet Partner X die er woont, ook niet Partner Y die erbij komt wonen) die wel of niet een band heeft met persoon X of Y...

U kan eens met de wijkagent gaan praten, waarbij u dus een officiële (er wordt een verklaring geschreven die u ondertekent) of "onofficiële" melding doet. De wijkagent kan dan nog kiezen of hij eens op controle gaat of niet. Moest deze persoon dan vaststellen dat persoon Y ook op het adres van persoon X woont, dan is hij verplicht deze dan ook ambtshalve in te schrijven op dit adres. Eens deze persoon daar ingeschreven staat, is het mogelijk dat RVA, kinderbijslagfonds, mutualiteit... hierover struikelt. .

Het kan overal tussen deze zaken spaak lopen (u mag er zeker van zijn dat men niet iedere persoon individueel opvolgt voor wijzigingen in omstandigheden wanneer daar geen aanleiding toe is). De wijkagent kan bvb dit vaststellen, maar niet inschrijven. Kan bvb wel inschrijven, maar de andere instanties merken dit niet op. De ene instantie kan het opmerken en aanpassingen doen, maar de andere negeren het...

Wat er dus in de realiteit gebeurt, daar hebben we het raden naar. Feit is wel dat eens u een melding maakt (best anoniem), ik voor u hoop dat de personen in kwestie er nooit achter komen. Volledig akkoord dat deze mensen een misdrijf begaan en misbruik maken van de modale belastingbetaler, maar anderzijds wordt u wel het gezicht dat deze personen gaan aanzien als de oorzaak van alle miserie die er op hun af komt.

Denk er dus eens rustig over na over hoe ver u wilt gaan en wat de gevolgen voor u zijn.

DJ
Topic Starter

#5 , 22 nov 2012 13:03

Ik word door deze persoon al jaren afgetroggeld op allerhande manieren, telkens door leugens over de werkelijke situatie en ga ondertussen wel hard werken om dan nog eens bijkomend te betalen (zoals iedere andere werkende mens).
Door toevallige omstandigheden is de kinderbijslag op de hoogte van de domiciliefraude. Misschien is de bal al op die manier aan het rollen gegaan.

Maar wat ik mij afvraag hoe doe je dat anoniem? Per mail, per brief, telefonisch?

Xastheron

#6 , 22 nov 2012 13:48

Door te eisen dat uw klacht anoniem gehouden wordt. De uiteindelijke vaststelling komt van de wijkagent, deze overstijgt uw melding in juridische waarde.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 nov 2012 14:36

Via kwartierinspecteur.
Deze hebben dit soort vaststellingen tenslotte in hun functieomschrijving staat.
Als kwartierinspecteur vaststelt dat start deze een procedure ambtelijke inschrijving en dus op ander adres een ambtelijke afschrijving.
Raar de meeste zo niet alle officiële organen maken nu gebruik van rijksregister ...
Maar inderdaad, in realiteit loopt het soms ongewild serieus mis.

Terug naar “Andere”