schriftelijke uitnodiging voor verhoor

katjaken
Topic Starter

schriftelijke uitnodiging voor verhoor

#1 , 31 aug 2012 20:44

Vandaag heeft mijn 18 jarige dochter een brief gekregen met een schriftelijke uitnodiging met mededeling van rechten voor eerste verhoor van een meerderjarig persoon die een misdrijf ten laste wordt gelegd.
Zij moet zich woensdag aanmelden om gehoord te worden over
wat : inbreuken op de drugwetgeving (gebruik en handel)
daarin staat, U kan tijdens verhoor niet verplicht worden jezelf te beschuldigen.U heft recht om verklaring af te legge, te antwoorden op de vragen of te zwijgen.
Recht op een advocaat.
Wij zijn helemaal over onze toeren door deze brief, zeker wetende dat zij nooit of nimmer drugs heeft gebruikt of er ook maar mee heeft te maken.
Ik heb naar het nummer gebeld van de brief maar de dame mocht niets zeggen.
Kan het zijn dat mijn dochter wordt verhoord over een misdrijf waar niet zij maar iemand anders over wordt beschuldigd, dat zij enkel als getuige wordt opgeroepen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2012 11:52

Het kan zijn dat zij enkel als getuige wordt opgeroepen, maar heeft uw dochter u wel alles verteld?

Oude Belg

#3 , 01 sep 2012 14:30

Het kan zijn dat zij enkel als getuige wordt opgeroepen, maar heeft uw dochter u wel alles verteld?
eerste verhoor van een meerderjarig persoon die een misdrijf ten laste wordt gelegd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus

#4 , 03 sep 2012 00:06

Dochter is betrapt geweest is mijn donkerblauw vermoeden.
Gezien men 's nacht en ook overdag zo weinig mogelijk advocaten wil oproepen zullen enkel de feiten zijn vastgesteld, foto en vingerafdrukken genomen en betrokkene wordt dat uitgenodigd nadat deze een advocaat heeft kunnen raadplegen.
Gebruik woordje Salduz in de zoekfunctie samen met mijn naam Franciscus... voor een uitleg over Salduz.
Zal Cat 2 of 3 verhoor zijn.

En kan idd niet als getuige zijn gezien dit cat 1 is.
Regelgeving hier dan maar weer bijgezet.

"""Salduz regeling algemeen

Cat een als getuige, slachtoffer of benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alle feiten inzake van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering, intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.

Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.

PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteam-manager (commissaris hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.

Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure. """

katjaken
Topic Starter

#5 , 04 sep 2012 22:50

Ondertussen zijn we iets wijzer geworden. Blijkbaar is er een ex-vriendje van de dochter betrapt met drugs (joints) in zijn broekzakken. Nu zijn ze via zijn gsm al zijn regelmaatigste contacten nagegaan en iedereen die een gsm-abonnement heeft mag zich aan een verhoor verwachten. Morgen dus mijn dochter. Vandaag een ander meisje, waarvan de politie alles heeft onderzocht van haar gsm van de laatste maanden. Nu vraag ik mij af of dit zomaar mag...ok als ze de berichten nagaan betreffende die jongen maar mogen zij alle andere berichten zomaar lezen ??

Turaki

#6 , 04 sep 2012 23:07

Ofwel hebben ze hier een bevel voor van de onderzoeksrechter, ofwel gaf het meisje hier toestemming voor (altijd het beste, zeker als je niets te verbergen hebt).

Franciscus

#7 , 04 sep 2012 23:08

Heterdaad feit kan ook.

Terug naar “Andere”