Retributie - parkeren -

PSYCHO4506
Topic Starter

Retributie - parkeren -

#1 , 29 nov 2011 10:46

Op 2 juli 2010 (ja, 2010) stond ik geparkeerd in Zaventem "ofwel in blauwe zone ofwel waar betalend parkeren van toepassing is" (zo is het vermeld op de aanmaning). Op 18 juli 2011 (ja 2011, meer dan één jaar na de feiten !) krijg ik een eerste herinnering. Op 9 november 2011 (reeds 17 maanden na de feiten !) krijg ik een tweede herinnering !
Ik stuur een email met de vraag om uitleg en om de te lange periode aan te klagen en krijg correct de foto's van mijn voertuig toegestuurd, een copie van de eerste herinnering en een standaard antwoord van hun opdracht.
Mijn vraag is nu mag meer dan één jaar na de feiten deze retributiebon nog worden opgeeist ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2011 11:15

Is een retributie dus een vorm van belasting en geen strafrechtelijk feit. Komt voor de vrederechter.

PSYCHO4506
Topic Starter

#3 , 29 nov 2011 16:50

Bedankt voor het antwoord Franciscus. Maak ik daar een kans ?

Voor iemand die de toestand daar niet kent : het betreft hier een "goedkope vorm van parkeer controle" ! Geen automaten meer nodig, geen tickets meer afdrukken ! Je moet enkel je parkeerschijf leggen en de controle gebeurt daar op ! Indien je niet van de gemeente bent dan weet je dit natuurlijk niet en ben je zo een vogel voor de kat. Aangezien dit dan nog eens op een openbare parking is (voor het zwembad) heb je niet het minste vermoeden dat je de parkeerschijf moet plaatsen. Fijne manier om goedkoop geld binnen te krijgen.

Reclame

Turaki

#4 , 29 nov 2011 17:43

Bedankt voor het antwoord Franciscus. Maak ik daar een kans ?

Voor iemand die de toestand daar niet kent : het betreft hier een "goedkope vorm van parkeer controle" ! Geen automaten meer nodig, geen tickets meer afdrukken ! Je moet enkel je parkeerschijf leggen en de controle gebeurt daar op ! Indien je niet van de gemeente bent dan weet je dit natuurlijk niet en ben je zo een vogel voor de kat. Aangezien dit dan nog eens op een openbare parking is (voor het zwembad) heb je niet het minste vermoeden dat je de parkeerschijf moet plaatsen. Fijne manier om goedkoop geld binnen te krijgen.
Staan er borden, of heb je ze niet gezien? Indien er geen borden staan, of deze incorrect geplaatst zijn, heeft u een kans. Maak fotos van de (ontbrekende) borden, en ga hier mee naar de rechter.
Staan er wel (correcte) borden, betaal dan gewoon. Verjaringstermijn is (dacht ik) 10 jaar, dus ze zijn nog ruim op tijd.

Franciscus

#5 , 29 nov 2011 19:42

En de foto's moeten van de toestand OP HET OGENBLIK van de feiten zijn.
De huidige foto's zijn dat zo wie zo niet.
U zal dus moeten bewijzen dat er toen al of niet borden stonden.
In principe heeft de gemeente een register inzake beslissingen plaatsen van verkeersborden.
Bord zal vermoedelijk een P zijn met daaronder een parkeerschijf.

mava105

#6 , 29 nov 2011 20:17

: het betreft hier een "goedkope vorm van parkeer controle" ! Geen automaten meer nodig, geen tickets meer afdrukken ! Je moet enkel je parkeerschijf leggen en de controle gebeurt daar op ! Indien je niet van de gemeente bent dan weet je dit natuurlijk niet
Ik denk niet dat jij het gebruik van een "blauwe zone" kent. Het is een algemeen ingeburgerde wijze van parkeerbeleid. Zie hieronder de tekst uit het verkeersreglement.
http://www.gratisrijbewijsonline.be/parkerenwet7.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

ZONE MET BEPERKTE PARKEERTIJD (blauwe zone).

. Alle automobilisten (dus niet motors) moeten in deze zone een parkeerkaart gebruiken.
. De kaart moet vooraan onder de ruit gelegd worden.
. Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de
vergunde parkeerduur.
. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van
de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.
. De bewonerskaart vervangt de parkeerschijf alsook de speciale parkeerkaart van personen
met een handicap.

PSYCHO4506
Topic Starter

#7 , 04 dec 2011 12:58

In mijn vorige berichten heb ik gesproken over een retributie die pas meer dan een jaar later werd opgestuurd door Vinci voor parkeren in Zaventem. Dit was omdat mijn kaart voor blauwe zone niet onder de vooruit lag.
Ik heb nu volgende vraag : reglementering blauwe zone is in de verkeerswetgeving (inbreuk). Mag een privé-instelling (Vinci) hiervoor boetes of retributies uitschrijven ? Moet dit niet gebeuren door beëdigde agenten (politie) ?

Franciscus

#8 , 04 dec 2011 13:56

Het tijdsgebonden parkeren en vervat in een gemeentereglement.
Artikel 94 van het Gemeentedecreet: “Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot.”
Bij betwisting komt dit voor de burgerlijke rechtbank, en gezien het bedrag, zal dit eerst de vrederechter worden.
hier de website VVSG ( Vereniging Vlaamse steden en gemeenten) .. sectie mobiliteit.
Hier staat (in het kort) de wetgeving waarop een vaststelling van een parkeerbeheer (privaat aangesteld of gemeentelijk) kan optreden en waarom het perfect rechtsgeldig is.
Het achterlaten van een document is standaard maar de uitvlucht ik heb geen document gekregen wordt niet aanvaard.
PS indien een politieambtenaar (dat kan ook) een vaststelling doet wordt er (meestal) wel een bericht van vaststelling achtergelaten, bedoeling is om andere vaststellers te laten zien DAT voertuig al in overtreding genomen is.
Het FEIT dat een bevoegd (en of beëdigd persoon) een vaststelling heeft gedaan is op zich voldoende.
Enkel politie vaststellingen kunnen enkele met een procedure valsheid in geschriften worden betwist. Dit gezien het beëdigde ambtenaren zijn. Hun vaststelling kan (in principe) niet worden betwist.
Vaststellingen door andere personen in dit geval van een parkeerbedrijf zijn gezien het contractuele karakter betwistbaar via vrederechter. Daarom worden er ook meestal foto's genomen van voor en achterkant van het voertuig.

Terug naar “Andere”