ontzetting uit burgerrechten

Bieke81
Topic Starter

ontzetting uit burgerrechten

#1 , 14 dec 2005 22:19

Hoi,

Ik kom hier met een vraagje waarop ik graag antwoord zou willen, maar het nergens op het net kan vinden. Mijn vriend heeft een verleden en is uit zijn burgerrechten ontzet. Nu vraag ik mij af wat dit allemaal precies inhoudt. Ik weet dat hij niet kan stemmen, maar heeft dit ook invloed op bvb. leningen. Ik bedoel, hij is ze kwijt tot 2010, als we een huis willen kopen, moet ik dan een lening op mijn naam alleen aanvragen of niet? (ik krijg hier nogal tegenstrijdige informatie over).

Bedankt bij voorbaat
Bieke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels

#2 , 17 dec 2005 13:24

Hoi,

Ik kom hier met een vraagje waarop ik graag antwoord zou willen, maar het nergens op het net kan vinden. Mijn vriend heeft een verleden en is uit zijn burgerrechten ontzet. Nu vraag ik mij af wat dit allemaal precies inhoudt. Ik weet dat hij niet kan stemmen, maar heeft dit ook invloed op bvb. leningen. Ik bedoel, hij is ze kwijt tot 2010, als we een huis willen kopen, moet ik dan een lening op mijn naam alleen aanvragen of niet? (ik krijg hier nogal tegenstrijdige informatie over).

Bedankt bij voorbaat
Bieke
Beste,

de ontzetting is een rechterlijke beslissing die aan de veroordeelde het recht ontneemt bepaalde burgerlijke en/of politieke rechten uit te oefenen. De betrokken rechten staan opgesomd in artikel 31 van het Strafwetboek. Het betref het recht:
-openbare ambten, bedieningen of betrekkingen te vervullen;
-verkozen te worden;
-enig ereteken te dragen of enige adellijke titel te voeren;
-gezworene of deskundige te zijn, als instrumentair of attesterend getuige bij akten op te treden; in rechte te getuigen, anders dan om enkel inlichtingen te geven;
-geroepen te worden tot het ambt van voogd, toeziend voogd of curator, behalve over hun eigen kinderen, of om het ambt van gerechtelijk raadsman of voorlopig bewindvoerder uit te oefenen
-wapens te dragen, deel uit te maken van de burgerwacht of te dienen bij het leger.

Aangezien de strafwet letterlijk ge?nterpreteerd moet worden en men er geen analogische toepassing kan van maken, mag U ervan uitgaan dat Uw vriend enkel uit de bovengenoemde rechten ontzet is. Hij kan dus zonder probleem, samen met U, een lening afsluiten teneinde een onroerend goed aan te kopen. Of de banken dat zullen toestaan, is natuurlijk een andere vraag...

Groeten, Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Gast
Topic Starter

#3 , 17 dec 2005 21:02

Bedankt voor het antwoord, hier kan ik wat mee

Reclame

verdelo

#4 , 27 sep 2012 17:38

Hallo,

Mijn vriend was zes jaar zijn burgerrechten kwijt.
Ondertussen is deze zes jaar verlopen.
Nu het terug verkiezing is verwachtte hij een verkiezingsbrief. Maar die kreeg hij niet.

Moet hij ergens zijn Burgerrechten terug aanvragen of hoe gaat dit in zijn werk?

Mvg Veronique

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 sep 2012 17:10

Heeft uw vriend voldaan aan de voorwaarden van het vonnis.
Vraag dat na bij zijn advocaat indien hij de voorwaarden niet meer kent.

verdelo

#6 , 01 okt 2012 11:50

He Francicus,

Ja hij heeft alle voorwaarden voldaan.
Hij heeft geen advocaat rond deze zaak. Het was toen in de tijd dat hij onderhoudsgeld betaalde voor zijn zoon en dit niet deed.
Hadden ze het vonnis uitgesproken als volgt: 7maanden effectieve celstraf en zes jaar ontzegging van alle burgerrechten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 okt 2012 13:14

Weet daar niet zo direct antwoord op maar bij de gemeente moeten ze weten dat u terug kan kiezen .... register moet aangepast zijn.
Ook kwartieragent kan nakijken of uw vriend nog voorwaarden heeft.
Normaal voor een procedure herstel in eer en rechten kan u best via de kwartieragent gaan ...
In principe is dat een brief een de procureur des Konings van het arrondissement waar uw vriend woont.

verdelo

#8 , 05 okt 2012 13:43

Mercie Franciscus voor de info!

Terug naar “Andere”