gesprek met politieagenten opnemen

toeman
Topic Starter

gesprek met politieagenten opnemen

#1 , 30 mar 2011 12:25

een vraagje:

hoe mag ik mij gedragen tijdens het gesprek met politieagenten? als ik bv. op straat door pol.ag. word gestopt om een of andere reden, mag ik het gesprek op dictofoon opnemen? de wettelijke basis van hun gedrag vragen? maar vooral de eerste

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 30 mar 2011 16:53

een vraagje:

hoe mag ik mij gedragen tijdens het gesprek met politieagenten? als ik bv. op straat door pol.ag. word gestopt om een of andere reden, mag ik het gesprek op dictofoon opnemen? de wettelijke basis van hun gedrag vragen? maar vooral de eerste

bedankt

dat ligt nogal gevoelig bij vooral de politiemensen, maar strikt genomen mag het, net als (video)opnames maken van een "optreden" door agenten.

agenten zijn nogal rap om te zeggen dat hun privacy zou worden geschonden door opnames te maken ( audio en video ), maar het is als burger zowat de enige "manier" om aan deftig en concreet bewijs te geraken indien agenten zich "misdragen", immers agenten zijn beeidigd en worden verondersteld altijd de waarheid te zeggen . . . :|

moest ge toch aan de praat geraken met agenten omdat die u tegenhouden, gewoon kalm, rustig en beleefd blijven, als ge niks hebt misdaan moet ge ook niks vrezen, dat ge zenuwachtig kunt worden is normaal.

agenten moeten evenredig dan ook hetzelfde gedrag naar u als burger naar voor brengen.

u heeft het recht om te vragen waarom en met welke reden ze u tegenhouden, voorzover ze het zelf niet zeggen.

Vandebos

#3 , 30 mar 2011 17:45

Audio mag zolang je zelf deelneemt aan het gesprek dat wordt opgenomen. Voor beeldopname is toestemming van alle partijen nodig.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2011 20:49

Klopt video niet doen... als de inspecteurs bijdehands zijn leggen ze dadelijk beslag op de band.
Het gebruik ervan KAN heel veel geld kosten als de foto/video verspreid wordt. Ik ken een veroordeling in beroep wegens gebruik van een foto ... in beroep heeft de fotograaf en zijn opdrachtgever een bedrag van 6 cijfers mogen betalen (was nog Bfr).

U hebt het recht het te vragen maar de politie hoeft dat echter niet aan U te verantwoorden. De verantwoording dient te geschieden in het PV of bij hun overste.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 30 mar 2011 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.

EvilFreD

#5 , 30 mar 2011 21:09

Ik moet de eerste dictafoon nog tegenkomen die videobeelden kan vastleggen :twisted:
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Vandebos

#6 , 30 mar 2011 22:06

mijn gsm....

EvilFreD

#7 , 30 mar 2011 22:14

Uw gsm heeft een geluidsopnamefunctie. Dat meakt het nog geen dictafoon.
In de OP wordt gesproken over een dictafoon, niet over een gsm die een soortgelijke functie herbergt :)

Maar goed, nu weer on track:

Klopt het wel dat het verboden is om beeldopnames te maken in het openbaar? Ik dacht dat alleen de verspreiding van de gemaakte beelden (zonder toestemming) verboden was.

----edit----
Ik zie dat dat al vermeld werd
----edit----
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus

#8 , 30 mar 2011 22:22

Ik wens niet gefilmd of gefotografeerd te worden zonder mijn toestemming.
Er is daar rechtspraak over :D .
Enkel sfeerbeelden die niet de bedoeling hebben mij te filmen kunnen..

EvilFreD

#9 , 30 mar 2011 22:39

Ik wens niet gefilmd of gefotografeerd te worden zonder mijn toestemming.
Er is daar rechtspraak over :D .
Enkel sfeerbeelden die niet de bedoeling hebben mij te filmen kunnen..
Ja, ik begin het me ook weer te herinneren. Ingewikkelde materie (dit wel, dat niet. Daar soms, maar alleen zo en zo, enz. enz.) waar we hier niet verder hoeven uit te wijden.
Tenzij TS er in is geïnteresseerd.

toeman
Topic Starter

#10 , 30 mar 2011 23:42

bedankt voor jullie antwoorden!
en vraagje wat videoopname in het openbaar betreft. Mag ik overtredingen van politieagenten opnemen als derde persoon? of bv. ook foto's nemen. Als ik het goed begrijp, hebben zij recht om opnametoestel in beslag te nemen?

Vandebos

#11 , 30 mar 2011 23:57

U kan hen enkel fotograferen met hun toestemming indien het uw specifieke bedoeling is hen op de gevoelige plaat te leggen. Als u nu toevallig die mooie klokkentoren achteraan de straat of het plein vastlegt en ze staan erop is de wetgeving beduidend onduidelijker...

float

#12 , 01 apr 2011 20:46

Ik ben helemaal niet overtuigd dat een politieambtenaar dezelfde bescherming geniet dan een particulier die gefotografeerd/gefilmd wordt.
Ik vraag mij ook af op welke basis de politie dan wel kan overgaan tot het in beslag nemen van het materiaal. Dat ze niet graag hebben dat ze gefilmd worden dat zou ik nog kunnen begrijpen.

Franciscus

#13 , 01 apr 2011 22:22

fotograferen van een plaats waar men niet mag fotografen vb havengebied van antwerpen ---luchthaven.
Alle gerechtelijke aktiviteiten waar mogelijk verdachten of slachtoffers op staan.....
Maar als u strafbare feiten zou zien en filmen en de beelden enkel aan de bevoegde overheid geven dan heb ik er totaal geen problemen mee .... dan zal IZ of parket er wel jet juiste gevolg aan geven.
Journalisten zullen daarom ingaan op de vraag van politie om bepaalde zaken NIET te filmen of ergens niet bij te komen staan.
Ik weet het het is een heel dunne lijn maar ze is er wel.

EvilFreD

#14 , 02 apr 2011 00:06

Voor de pers en de gewone burger loopt die lijn dan ook nog anders. Persvrijheid en zo.

float

#15 , 02 apr 2011 18:06

In die gevallen ga ik akkoord Franciscus.
Ik ga daar niet mee akkoord als de politie door een intimiderende houding iemand verbiedt om hun optreden te filmen bij een optreden op een publieke plaats.

Terug naar “Andere”