door het rood licht gereden met auto en voorlopig rijbewijs

aa6211626
Topic Starter

door het rood licht gereden met auto en voorlopig rijbewijs

#1 , 04 sep 2010 12:18

hallo,

ik ben daarjuist tegengehouden door politie omdat ik een rood licht genegeerd had, onbewust op het moment,

nu ben ik in het bezit van mijn voorlopig rijbewijs voor de auto......

kunnen ze mijn rijbewijs intrekken? of zal ik worden gedaagd voor een politierechtbank ?

bedank voor antwoorden!
Laatst gewijzigd door aa6211626 op 04 sep 2010 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 sep 2010 12:27

..en jong bestuurder?.

In Antwerpen is dat voorkomen.

aa6211626
Topic Starter

#3 , 04 sep 2010 12:32

..en jong bestuurder?.

In Antwerpen is dat voorkomen.
ja ik ben maar 19jaar.

dus ik moet naar politierechtbank gaan?

Reclame

scorpioen

#4 , 04 sep 2010 12:33

Ik denk dat de rechter verplicht is rijverbod uit te spreken. Onlangs kwam dit hier nog ter sprake.

Franciscus

#5 , 04 sep 2010 12:57

Voor verkeer is er geen opzet noch bijzonder noch algemeen vereist - het louter feit is voldoende.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 sep 2010 15:13

ja ik ben maar 19jaar.

dus ik moet naar politierechtbank gaan?
Normaal moet u inderdaad voor de politierchtbank komen.
Mocht u onverhoopt toch een minnelijke schikking krijgen, ik zou niet aarzelen die te betalen ...

U was op het moment van de overtreding niet in het bezit van het rijbewijs B, maar slechts van een voorlopig rijbewijs B.

Het gevolg is dat de rechter NIET verplicht is een verval van het recht tot sturen uit te spreken en niet verplicht is herstelonderzoeken op te leggen.
Hij kan dat echter wel doen.

Artikel 38
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.

Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1.

U was op het moment van de feiten geen houder van het rijbewijs B, deze bepaling is dus niet op u van toepassing.

Nergens in de verkeerswet is immers bepaald dat deze bepalingen ook gelden bij een voorlopig rijbewijs B.
Nergens is bepaald dat "het rijbewijs B" zowel op het voorlopige als het definitieve rijbewijs B terugslaat.

JPV

#7 , 30 sep 2010 16:39

er staat toch ook nergens in de wet dat een definitief rijbewijs B gelijk staat aan een "rijbewijs B". Zou je dan volgens dezelfde logica ook niet kunnen zeggen dat iemand die een "standaard" rijbewijs B heeft, er ook niet onder valt? ;).

M.i. valt die persoon er toch onder. Gewoon letterlijk al: "de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.": wel, de schuldige heeft nog geen rijbewijs B (in jouw argumentatie), dat is ook minder dan 2 jaar...

Of anders nog:
"Artikel 21
Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn."

Gezien een voorlopig rijbewijs B volgens jou geen rijbewijs B is, mag die persoon dus geen motorvoertuig besturen? ;).

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 okt 2010 15:25

JPV
Hier ga ik echt geen tijd in steken

float

#9 , 02 okt 2010 08:01

mooie logica JPV lol
Het antwoord van Inazuma klopt wel :-)

JPV

#10 , 02 okt 2010 08:32

mja, ik dacht dat iemand die een voorlopig rijbewijs had dat ook direct moest ingeven (zoals die voetgangster die, vanaf dat ze een (voorlopig?) rijbewijs had, dat terug moest inleveren).

float

#11 , 02 okt 2010 11:37

Bedoel je de intrekking door de politie of parket?

Dara

#12 , 04 okt 2010 09:35

mijn nichtje is onlangs ook moeten voorkomen, voorlopig rijbewijs en geflitst voor roodrijden,.. aan 20 km/u , vermoedelijk met de "file" mee doorgereden
heeft enkel de boete moeten betalen, er is geen "rijbewijs ingetrokken", toen ze haar rijbewijs behaalde, is er ook niets ingetrokken, en geen vermeldingen erop gemaalt
Daaraantegen,... jaren terug heeft een vriend van ons vluchtmisdrijf gepleegd met zijn opgedreven brommer (niet na een ongeval, politie wilde de brommer controleren en hij ging er vandoor, hoe stom kun je zijn,....)
Toen hij eenmaal zijn rijbewijs haalde , werd het gelijk ingetrokken voor heel wat maanden

aa6211626
Topic Starter

#13 , 18 aug 2011 18:05

wel, tot nu toe had ik geen boete, geen brief, nog niks van gehoort.. ondertussen heb ik ook rijbewijs behaald, en er gebeurte toch niks...

ik vind het wel raar..

maarja,, toch bedenkt voor jullie reactie..

MVG

Terug naar “Andere”