Ik heb een moeizame relatie van 2 jaar achter de rug met de dochter van een ex-politicus. Haar stiefvader is een politieagent die soms de wet niet al te nauw neemt.
2 Maanden na het verbreken van de relatie werd er een klacht tegen mij ingediend. Ze luidde onder meer: fysieke en psychische mishandeling, stalking, laster, het uiten van doodsbedreigingen en het vernielen van een auto. 3 Bladzijden lang. Na bekomen te zijn van de schok, heb ik tijdens een verhoor deze klachten één voor één kunnen weerleggen. De aanwezige politieagent begreep onmiddellijk dat geen enkele van de aantijgingen waarheid bevatte en er werd verder geen gevolg aan gegeven.
Dezelfde klacht werd daarna nog eens ingediend in een naburige politiezone, waarbij ik opnieuw verantwoording moest afleggen bij een andere agent. Deze agent had bovendien informatie ontvangen waardoor hij beweerde dat ik niet meer in mijn huis woonde en in overtreding was met de wet, aangezien ik -volgens hem- bewust had verzuimd mijn "verhuis" van de laatste maanden te melden. Er werd mij zeer streng en repressief duidelijk gemaakt dat eerstdaags een proces verbaal zou opgemaakt worden. Nu, ik woon hier al 5 jaar en was helemaal niet verhuisd. Ik heb de agent gevraagd waar hij deze verkeerde informatie vandaan had, maar het enige antwoord dat ik kreeg was dat het hem "ter ore was gekomen".
Bovendien regent het nu al enkele maanden, vanaf het verbreken van de relatie, allerhande verkeersboetes, waarvoor ik telkens wordt uitgenodigd op het politiebureau voor verhoor. Er komen plots politierechtbanken aan te pas, ik betaal zware boetes en verlies zelfs een keer mijn rijbewijs voor anderhalve maand. Een te zware straf voor een snelheidsovertreding op een veldweg tussen koeien links en maïs rechts, maar goed... water onder de brug.
Plots wordt er ook retro-actief gekeken naar verzekeringspapieren, keuringsbewijzen, er wordt nagekeken of ik in het verleden wel in orde was met allerhande papierwerk. Kortom, ik word op de rooster gelegd als een crimineel.
Ik vraag me af: vanwaar deze plotse interesse? Ik heb vóór het verbreken van de relatie nooit problemen gehad met de arm der wet. Waarschijnlijk toeval, maar mijn wenkbrauwen doen al enkele maanden pijn van het fronsen.
Ik ken de interne werking van de politie niet en wil ook geen beschuldiging doen, maar omdat ik graag alle opties en antwoorden -zowel legaal als andere- open houd, vraag ik me voorzichtig af of het mogelijk is dat bv. politiediensten van verschillende zones elkaar kunnen beïnvloeden over bepaalde personen en gebeurtenissen? Een rechter, procureur of politieagent zou door deze informatie toch een ander, misschien "harder" oordeel kunnen vellen over iemand? Maar wie controleert of deze informatie correct is en vanwaar ze afkomstig is? Hoe wordt ermee omgegaan? En als inderdaad blijkt dat er op deze manier onjuiste en subjectieve informatie over iemand circuleert, kan er dan tegen opgetreden worden?
Aangezien deze trein niet meteen lijkt te stoppen, begin ik een beetje ongerust te worden.