Kan de politie u het leven zuur maken?

Jelle004
Topic Starter

Kan de politie u het leven zuur maken?

#1 , 17 dec 2009 01:32

Ik heb een moeizame relatie van 2 jaar achter de rug met de dochter van een ex-politicus. Haar stiefvader is een politieagent die soms de wet niet al te nauw neemt.

2 Maanden na het verbreken van de relatie werd er een klacht tegen mij ingediend. Ze luidde onder meer: fysieke en psychische mishandeling, stalking, laster, het uiten van doodsbedreigingen en het vernielen van een auto. 3 Bladzijden lang. Na bekomen te zijn van de schok, heb ik tijdens een verhoor deze klachten één voor één kunnen weerleggen. De aanwezige politieagent begreep onmiddellijk dat geen enkele van de aantijgingen waarheid bevatte en er werd verder geen gevolg aan gegeven.

Dezelfde klacht werd daarna nog eens ingediend in een naburige politiezone, waarbij ik opnieuw verantwoording moest afleggen bij een andere agent. Deze agent had bovendien informatie ontvangen waardoor hij beweerde dat ik niet meer in mijn huis woonde en in overtreding was met de wet, aangezien ik -volgens hem- bewust had verzuimd mijn "verhuis" van de laatste maanden te melden. Er werd mij zeer streng en repressief duidelijk gemaakt dat eerstdaags een proces verbaal zou opgemaakt worden. Nu, ik woon hier al 5 jaar en was helemaal niet verhuisd. Ik heb de agent gevraagd waar hij deze verkeerde informatie vandaan had, maar het enige antwoord dat ik kreeg was dat het hem "ter ore was gekomen".

Bovendien regent het nu al enkele maanden, vanaf het verbreken van de relatie, allerhande verkeersboetes, waarvoor ik telkens wordt uitgenodigd op het politiebureau voor verhoor. Er komen plots politierechtbanken aan te pas, ik betaal zware boetes en verlies zelfs een keer mijn rijbewijs voor anderhalve maand. Een te zware straf voor een snelheidsovertreding op een veldweg tussen koeien links en maïs rechts, maar goed... water onder de brug.

Plots wordt er ook retro-actief gekeken naar verzekeringspapieren, keuringsbewijzen, er wordt nagekeken of ik in het verleden wel in orde was met allerhande papierwerk. Kortom, ik word op de rooster gelegd als een crimineel.

Ik vraag me af: vanwaar deze plotse interesse? Ik heb vóór het verbreken van de relatie nooit problemen gehad met de arm der wet. Waarschijnlijk toeval, maar mijn wenkbrauwen doen al enkele maanden pijn van het fronsen.

Ik ken de interne werking van de politie niet en wil ook geen beschuldiging doen, maar omdat ik graag alle opties en antwoorden -zowel legaal als andere- open houd, vraag ik me voorzichtig af of het mogelijk is dat bv. politiediensten van verschillende zones elkaar kunnen beïnvloeden over bepaalde personen en gebeurtenissen? Een rechter, procureur of politieagent zou door deze informatie toch een ander, misschien "harder" oordeel kunnen vellen over iemand? Maar wie controleert of deze informatie correct is en vanwaar ze afkomstig is? Hoe wordt ermee omgegaan? En als inderdaad blijkt dat er op deze manier onjuiste en subjectieve informatie over iemand circuleert, kan er dan tegen opgetreden worden?

Aangezien deze trein niet meteen lijkt te stoppen, begin ik een beetje ongerust te worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 17 dec 2009 02:55

Ik raad u aan om onmiddellijk een zeer uitgebreide en vooral gedetailleerde klacht in te dienen bij het commitee P. Een kollega hier kan u misschien de nodige adressen geven.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Rebel-with-a-cause

#3 , 17 dec 2009 07:43

:arrow: Hier vind je de gegevens van het comité P.

Reclame

Jelle004
Topic Starter

#4 , 17 dec 2009 13:21

Hartelijk dank voor de gegevens, maar de hele affaire berust op vermoedens, in het slechtste geval is het een ongelukkig toeval en ik heb bovendien geen enkel bewijs...
Kan ik dan zomaar een klacht indienen tegen iemand?

Vandebos

#5 , 17 dec 2009 13:54

U dient geen klacht in tegen iemand, u verzoekt het comité eens na de redenen en achtergrond na te kijken van de continue klachten en pv's die tegen U worden opgesteld. In de rand van de inleiding van uw verzoek kan u melden dat u tot voor kort een relatie had met X dochter van A stiefdochter van B. Het is immers uw plicht om het comité zoveel mogelijk objectieve informatie te verschaffen..

JohnD

#6 , 18 dec 2009 02:20

Hartelijk dank voor de gegevens, maar de hele affaire berust op vermoedens, in het slechtste geval is het een ongelukkig toeval en ik heb bovendien geen enkel bewijs...
Kan ik dan zomaar een klacht indienen tegen iemand?
In uw geval is er geen sprake van toeval, uitgesloten. Indien de feiten juist zijn die u beschrijft zijn er een aantal personen duidellijk hun boekje te buiten gegaan. Ik heb een vermoeden dat zulke toestanden meer kans hebben om tot uitwassen te groeien in een "landelijke" omgeving dan in een stad. In een grootstad vermoed ik hebben dit soort betrokken personen die u beschrijft totaal geen tijd om zich met zulke zaken bezig te houden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2009 19:28

Dadelijk ende onmiddellijk contact opnemen met comité P.
Zeker als het een kleiner korps betreft.
Hoe komt men aan al die verkeersboetes - wat is daar gebeurd -
Tegenover comité P zal die inspecteur wel zijn bronnen moeten prijsgeven vanwaar hij dat allemaal gehoord heeft.
Als er verschillende klachten in verschillende politiezones zijn - maar zelfde arrondissement dat komt alles toch bij één procureur. Zou stalking kunnen zijn of laterlijke aantijgingen...
Natuurlijk rijverbod krijg je niet zomaar ...
op een veldweg - was u de enigste die in overtrednig is genomen en op welke wijze enz --- allemaal zaken die comité P kan nagaan

Ook de dienst algemene inspectie van de politie kan ingeschakeld worden
even 'g..ge.len' en je hebt ook hun adres.

Maar zoals je zelf al zegt --- een rotte appel kan maar een ganse mand? en dan nog met medeweten van pdK en rechters??

Jelle004
Topic Starter

#8 , 20 dec 2009 13:01

Hartelijk dank voor alle info. Ik weet wat me te doen staat.

Franciscus

#9 , 25 feb 2010 19:19

Hoe loopt dit verder??

Franciscus

#10 , 31 mei 2010 19:04

Nog geen wijziging.. zo traag zijn ze ook niet bij comité P hoor

Franciscus

#11 , 01 mei 2012 23:08

Nog steeds niets?