Rijexamen en reglementering
Geplaatst: 07 aug 2024 21:22
Mijn zoon rijdt tijdens zijn praktisch rijexamen een bord C3, met onderbord "uitgezonderd plaatselijke verkeer" voorbij en de examinator zegt dat hij in zo'n situaties niets anders kan dan het examen meteen te stoppen omwille van die fout.
Wij waren op dat ogenblik op terugweg naar het examencentrum waar de examinator zei dat hij verder het examen en manoeuvres perfect had afgelegd (idem dito risico perceptie test).
De situatie is de volgende:
Je verlaat net de bebouwde kom, je bevind je op een voorrangsweg, de bocht gaan mild naar rechts, achter de bocht zie je eerst dat je vlot rechtdoor kan rijden, dus verhoog je lichtjes je snelheid (want buiten de bebouwde kom < 50 kph), maar net op dat ogenblik doemen er ook een heleboel (dubbele?) verkeersborden met meerdere onderborden op, die ook nog eens verdacht ver rechts in de berm staan. Automatisch vertraag je. Maar er staat een wagen rechts die een duidelijk zicht op de borden blokkeert. (als boorbeeld een ambulane in de foto, but you get the picture)
Wanneer je je op ongeveer 15 meter van de borden bevindt (je bent dan al weer wat vertraagd naar 50 kph) stel je vast dat de verkeerssituatie is gewijzigd en dat je niet meer rechtdoor mag.
Je begint te remmen, maar je stopafstand is te groot om nog (veilig) voor het bord te stoppen.
https://www.google.com/maps/@51.2176478 ... &entry=ttu
https://photos.app.goo.gl/KmmsfxqVSWVW1xio7
Onze vraag is de volgende:
Het betreft hier wegenwerken van de 2e categorie (buiten de bebouwde kom, meer dan 50kph, de weg wordt afgezet, je mag niet door). Men hoort wettelijk in zo'n situatie voldoende vooraf borden te plaatsen om de werken aan te kondigen, men moet vooraf borden plaatsen om chauffeurs attent te maken hun snelheid te minderen (minsten verplicht -> maximale snelheid 50 kph), die allerlaatste borden horen niet 3-4 meter rechts van de rijweg te staan maar op de rijweg (minstens meer prominent aanwezig),.... , een blauw verkeersbord met witte pijl naar rechts ontbreekt, ... metandere woorden: de verkeerssignalisatie schiet hier helemaal te kort. De wegcode zegt dat je moet kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien (vandaar al die verplicht signalisatie bij dit type werken). (inclusief zelf brandende gele lichten, die ook niet functioneerden)
Deze hindernis kon niet worden voorzien, de signalisatie schiet echt te kort, en er kan niet meer tijdig op een veilige manier worden gestopt. Los daarvan zou stoppen voor dat bord betekenen dat je net na een bocht stilstaat (dus zelf een onvoorzien hindernis wordt) en je mag ook niet stilstaan op een krijspunt (allemaal 2e graads overtredingen).
Was deze beslissing van de examinator terecht? Waar kunnen wij info vinden over voorwaarden (eneventuele excepties) om bij het voorbijrijden van een C3 bord het examen te stoppen.
Is het onvoldoende aanwezig zijn van verkeersignalisatie en het onvoldoende duidelijk zijn van de (verkeerd) geplaatst borden een grond om deze regel hier niet toe te passen?
Alvast super bedankt voor al jullie input.
Wij waren op dat ogenblik op terugweg naar het examencentrum waar de examinator zei dat hij verder het examen en manoeuvres perfect had afgelegd (idem dito risico perceptie test).
De situatie is de volgende:
Je verlaat net de bebouwde kom, je bevind je op een voorrangsweg, de bocht gaan mild naar rechts, achter de bocht zie je eerst dat je vlot rechtdoor kan rijden, dus verhoog je lichtjes je snelheid (want buiten de bebouwde kom < 50 kph), maar net op dat ogenblik doemen er ook een heleboel (dubbele?) verkeersborden met meerdere onderborden op, die ook nog eens verdacht ver rechts in de berm staan. Automatisch vertraag je. Maar er staat een wagen rechts die een duidelijk zicht op de borden blokkeert. (als boorbeeld een ambulane in de foto, but you get the picture)
Wanneer je je op ongeveer 15 meter van de borden bevindt (je bent dan al weer wat vertraagd naar 50 kph) stel je vast dat de verkeerssituatie is gewijzigd en dat je niet meer rechtdoor mag.
Je begint te remmen, maar je stopafstand is te groot om nog (veilig) voor het bord te stoppen.
https://www.google.com/maps/@51.2176478 ... &entry=ttu
https://photos.app.goo.gl/KmmsfxqVSWVW1xio7
Onze vraag is de volgende:
Het betreft hier wegenwerken van de 2e categorie (buiten de bebouwde kom, meer dan 50kph, de weg wordt afgezet, je mag niet door). Men hoort wettelijk in zo'n situatie voldoende vooraf borden te plaatsen om de werken aan te kondigen, men moet vooraf borden plaatsen om chauffeurs attent te maken hun snelheid te minderen (minsten verplicht -> maximale snelheid 50 kph), die allerlaatste borden horen niet 3-4 meter rechts van de rijweg te staan maar op de rijweg (minstens meer prominent aanwezig),.... , een blauw verkeersbord met witte pijl naar rechts ontbreekt, ... metandere woorden: de verkeerssignalisatie schiet hier helemaal te kort. De wegcode zegt dat je moet kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien (vandaar al die verplicht signalisatie bij dit type werken). (inclusief zelf brandende gele lichten, die ook niet functioneerden)
Deze hindernis kon niet worden voorzien, de signalisatie schiet echt te kort, en er kan niet meer tijdig op een veilige manier worden gestopt. Los daarvan zou stoppen voor dat bord betekenen dat je net na een bocht stilstaat (dus zelf een onvoorzien hindernis wordt) en je mag ook niet stilstaan op een krijspunt (allemaal 2e graads overtredingen).
Was deze beslissing van de examinator terecht? Waar kunnen wij info vinden over voorwaarden (eneventuele excepties) om bij het voorbijrijden van een C3 bord het examen te stoppen.
Is het onvoldoende aanwezig zijn van verkeersignalisatie en het onvoldoende duidelijk zijn van de (verkeerd) geplaatst borden een grond om deze regel hier niet toe te passen?
Alvast super bedankt voor al jullie input.