Stalking / inzage in dossier

hanneke
Topic Starter

Stalking / inzage in dossier

#1 , 09 sep 2009 18:50

Hallo,

Een maand geleden heb ik bij de politie klacht ingediend omdat ik herhaaldelijk werd lastiggevallen. De persoon in kwestie stuurde lelijke mails, belde me in het midden van de nacht, maakte mij uit... die dingen negeerde ik gewoon. Ik zette mijn gsm af, verwees de mails naar de spambox en negeerde de verwijten/hatelijkheden. De situatie escaleerde stapje voor stapje, de grens werd telkens verlegd, en zodoende ben ik uiteindelijk een klacht gaan neerleggen voor het hacken van mijn e-mailadressen (paswoorden veranderd zodanig dat ze voor mij ontoegankelijk werden) en het deleten van de mails die in mijn inbox stonden. Ik kon en wilde dit niet langer negeren, omdat ik nu "schade" leed en bovendien ik het moe was dat dit niet ophield...

Ik ben natuurlijk nerveus nu, want ik zie 1 van 2 dingen gebeuren: ofwel schrikt die persoon zich gek en word ik vanaf nu met rust gelaten... ofwel escaleert de situatie verder. De politie mag mij geen informatie geven over het verhoor van die persoon ed (en of ik weldegelijk correct was met mijn vermoedens, want tenslotte WEET ik niet wie mijn mails delete en in mijn inbox knoeide). Wat kan ik nu nog doen om wat zielerust te vinden?

Ik zou graag het dossier van het 'onderzoek' inzien, het pv van het verhoor lezen e.d. zodat ik zelf een inschatting kan maken van wat ik nog mag verwachten. Bovendien zou ik graag weten HOE de e-mailadressen (paswoorden) werden gekraakt zodat ik eventueel maatregelen kan nemen zodat dit niet opnieuw gebeurt.

Welke stappen moet ik volgen om inzage in het dossier te krijgen? Heb ik daar perse een advocaat voor nodig?

Alvast bedankt!
Hanne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 09 sep 2009 19:07

Inzage in het dossier zal u pas verkrijgen als het effectief tot een rechtszaak komt en u zich burgerlijke partij stelt. Of mogelijkerwijs gedeeltelijk in argumentatie het gerecht waarom de zaak wordt geseponeerd.

Tot dan heeft u enkel recht op een kopie van uw eigen verklaring.

En wees maar gerust dat uw stalker zich wezenloos heeft geschrokken toen de mannen in het blauw aan zijn deur stonden. Er staan strenge straffen op zijn acties die de "gewone" stalking overstijgen.

Hoe wachtwoorden worden gekraakt? 99% van de mensen gebruiken herkenbare woorden of data. 85% blijft in zijn moedertaal. Met een brute force aanpak is dat enige uurtjes werk.

Ideaal wachtwoord? Bestaat niet. Neem een willekeurige reeks van 10 karakters die op zijn minst kleine letters, hoofdletters en cijfers door elkaar bevat, idealiter gooit u er nog een leesteken tussen als het systeem in kwestie dat toelaat. Gebruik NOOIT hetzelfde wachtwoord voor 2 toegangen. Wissel om de 6 maanden eens van wachtwoorden. Leer ze van buiten of hou ze bij op slechts één plaats. Zorg ervoor dat uw firewall en Antivirus ALTIJD up to date zijn. Gebruik degelijke antivirus software zoals mc-afee of Norton. (Gratis software heeft zijn limieten en wilt u echt een toegang tot zeg maar elektronisch bankeiren beveiligen met Gratis software??)

Dan bent u redelijk veilig. Alhoewel een 10digit wachtwoord met een degelijke setup en bruteforce soft met een beetje geluk nog steeds in een paar dagen te achterhalen valt.

Hopelijk helpt dit u verder?

hanneke
Topic Starter

#3 , 09 sep 2009 19:28

Bedankt voor uw reactie Vandenbos.

Ik heb van de agent die het pv opstelde wel al te horen gekregen dat de procureur dit waarschijnlijk zonder gevolg laat (seponeren dus denk ik) omdat het stalken tot hiertoe niet zo ernstig is (heb enkel klacht ingediend ivm de emailadressen). Dit vind ik best ok, ik hoef geen rechtszaak, liever niet zelfs, want enerzijds beschouw ik dit als kinderstreken (mijn omgeving noemt dit naief en wss hebben ze gelijk hoor). Alleen wil ik weten wat er verklaard is door de tegenpartij. Voornamelijk om 'psychologische' redenen... om zelf een eigen inschatting van de situatie te kunnen maken. Ik vrees voor escalatie etc. Onzekerheid en angst (voor nieuwe pesterijen etc) zijn zo vermoeiend.

Ik heb wel een "attest van klachtneerlegging" gekregen bij het opstellen van het pv en ik heb me laten vertellen dat ik een brief moet sturen naar het parket en een kopie van dit attest en zo zou ik dan meer info kunnen krijgen. Alleen ken ik de details niet. Kan iemand mij vertellen wat hiervan aan is?

Ik heb er al even aan gedacht een advocaat te nemen, maar maak me wat zorgen over de kosten. Ik ben jong en alleenstaand/alleenwonend.
Enerzijds voelt dat ook wat aan als 'overkill'. Ik wil er niet meer van maken dan het is, maar tegelijkertijd heeft het wel een relatief grote invloed op mijn leven, mijn mentale leefwereld. Ik ben gevoelig aan dit 'onveiligheidsgevoel', mede door andere randvoorwaarden in mijn privéleven.

Alvast bedankt
hanne

Reclame

Bartie

#4 , 09 sep 2009 20:57

Beste Hanneke,

U gaat best even langs bij het Parket van de Procureur des Konings bij de Correctionele Rechtbank.

Vermoedelijk staat de zaak nog in vooronderzoek, doch u kan zich daar laten registreren als benadeelde partij, waardoor u op de hoogte gehouden wordt van de stand van onderzoek.

Eens de zaak zou zijn geseponeerd, richt u een brief aan de Procureur waarbij u verzoekt inzage en afschrift te mogen krijgen van het dossier (u meldt hierbij ook uitdrukkelijk de gegevens van het parket!).

U kunt het dossier dan gaan inzien op de dienst "geseponeerde zaken".

Mocht de zaak alsnog voor de Rechtbank worden gebracht, wordt u eveneens op de hoogte gehouden indien u geregistreerd bent....
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2009 12:32

- ofwel kan die iemand aan uw PC ---dus een medebewoner die uw paswoord kent
- ofwel staat uw account bij een provider en kan men zo aan uw mailgegevens - al of niet met wat voorkennis.
gezien u mails hebt gekregen zal de politie de gegevens van uw PC gevraagd hebben en ook de gegevens van uw GSM -(nummer EN emeinummer)
CCU van de politie zal dan in opdracht van procureur de gegevens natrekken of opvragen bij provider.
Als u enig idee van dader(s) hebt kan ook die zijn PC met beslag gelegd worden.

U als slachtoffer laten registreren is de beste weg en idd meestal zal parket zaak seponeren als tegenpartij zich vanaf nu niet meer manifesteerd.

Mocht u schade hebben geleden laat dat dan weten dan kan dit al gevorderd worden van tegenpartij .. om verdere vervolging te voorkomen...
Politie krijgt dan opdracht de varag aan tegenpartij te stellen - gelieve te betalen en aan u ...van is de schade vergoed en zijn er nog klachten.

j.demoor

#6 , 11 sep 2009 12:53

“Art.442bis.Hij die een persoon heeft belaagd terwijl hij wist of had moeten weten dat hij door zijn gedrag de rust van die bewuste persoon ernstig zou verstoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig frank tot driehonderd frank of met een van die straffen alleen. Tegen het in dit artikel bedoelde misdrijf kan alleen vervolging worden ingesteld op een klacht van de persoon die beweert te worden belaagd.”(Strafwetboek 8 juni 1867)

Belaging is dus een wanbedrijf en ‘heeft belaagd’ = heeft gestalkt.

“Art.550bis.§ 1. Hij die, terwijl hij weet dat hij daar toe niet gerechtigd is, zich toegang verschaft tot een informaticasysteem of zich daarin handhaaft, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot vijfentwintig duizend frank of met een van die straffen alleen. Wanneer het misdrijf, bedoeld in het eerste lid, gepleegd wordt met bedrieglijk opzet, bedraagt de gevangenisstraf zes maanden tot twee jaar...§ 3. Hij die zich in een van de gevallen bedoeld in de §§ 1 en 2 bevindt en :1° hetzij de gegevens die worden opgeslagen, verwerkt of overgedragen door middel van het informaticasysteem op enige manier overneemt...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Ook dit is een wanbedrijf..

1. “Art.64.De klachten die aan de procureur des Konings zijn gericht,kunnen door hem samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter worden doorgegeven...“(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

U kan dus klacht neerleggen bij de procureur,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.

”Art.28’5(vgl.art.57).§1.Behoudens de wettelijke uitzonderingen is het opsporingsonderzoek geheim...§2...delen de procureur des Konings en elke politiedienst die een persoon ondervragen,deze persoon mee dat hij kosteloos een kopie van het proces-verbaal van zijn verhoor kan krijgen(vraag dan zulke kopie,zo mogelijk met 'Notitienummer van het Parket')......Art.47’2...4.Aan het einde van zijn verhoor geeft men de ondervraagde persoon het proces-verbaal van zijn verhoor te lezen(lees dan zorgvuldig en doe zo nodig verbeteren)...”(Sv.)

2. ”Art.5bis.§1.De hoedanigheid van benadeelde persoon verkrijgt degene die verklaart schade te hebben geleden veroorzaakt door een misdrijf.§2.De verklaring wordt gedaan in persoon of door een advocaat...De verklaring,waarvan akte wordt opgesteld die bij het dossier wordt gevoegd,wordt afgelegd op het secretariaat van het openbaar ministerie.§3.De benadeelde persoon heeft het recht bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een advocaat. Hij mag ieder document dat hij nuttig acht doen toevoegen aan het dossier.Hij wordt op de hoogte gebracht van de seponering en de reden daarvan,het instellen van een gerechtelijk onderzoek en de bepaling van een rechtsdag voor het onderzoeks- en vonnisgerecht.”(V.T.Sv.=Voorafgaande Titel Wetboek Strafvordering)

3. INDIEN de procureur strafvordering instelt: ”Art.4.Onverminderd het recht om de zaak bij de burgerlijke rechter aanhangig te maken,kan eenieder die door het strafbaar feit schade heeft geleden,nadien door middel van een ter griffie ingediend verzoekschrift...kosteloos verkrijgen dat het in het vorig lid bedoelde strafgerecht uitspraak doet over de burgerlijke belangen...“(V.T.Sv.)

4. INDIEN de procureur geen strafvordering instelt : "Art.57.§1.Behoudens...is het gerechtelijk onderzoek geheim... Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Sv.).

‘De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting‘(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).

Eens het gerechtelijk onderzoek voltooid is kan de burgerlijke partij inzake krijgen in het dossier,ook zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

hanneke
Topic Starter

#7 , 11 sep 2009 13:37

Dankuwel voor uw reacties.

Ik zal dus nog wat geduld moeten hebben en de juiste administratieve stappen ondernemen om inzage te verkrijgen.

Bedankt
Hanne

hanneke
Topic Starter

#8 , 29 sep 2009 19:28

Ik heb me de voorbije weken laten registreren als benadeeld persoon en heb nu een brief gekregen van het Parket van de Procureur des Konings van Brussel waarin staat dat de zaak geseponeerd is ("de verdachte heeft geen antecedenten in het gerechtelijk arrondissement"). Er wordt ook bij vermeld dat ik inzage (en zelfs een kopie) in het dossier kan krijgen als ik een schriftelijk verzoek richt tot de procureur. Ik heb volgende brief opgesteld:

Rechtbank van eerste aanleg, Justitiepaleis
t.a.v. Parket van de Procureur des Konings
Quatre Brasstraat 4
1000 Brussel

XXXXX, 29 september 2009

Betreft: Inzage dossier BR.20.LL.xxxxxx/2009, kabinet zbn2

Geachte heer Procureur,

hierbij richt ik tot U het schriftelijk verzoek tot inzage in het dossier BR.20.LL.xxxxxx/2009 bij het kabinet zbn2. De oorspronkelijke klacht werd ingediend op xx augustus 2009 en het dossier werd geseponeerd op xx september 2009. In bijlage vindt U een kopie van het attest van klachtneerlegging.

Hoogachtend,

Naam

Kan iemand mij vertellen of dit voldoende is?

Daarnaast stel ik mij ook de volgende vraag: ik had gehoopt dat met mijn klacht bij de politie en het opdagen van de mannen in blauw aan de voordeur van de persoon in kwestie, het hele gedoe zou ophouden (of toch minstens voor een tijdje). Sinds vorige week is er echter weer "activiteit". Beperkt, maar toch verontrust dit mij. Ik krijg onder andere enkele keren per week emails ivm het veranderen van mijn paswoord van mijn emailaccount waar ik niet heb om gevraagd. Het lijkt alsof men een reactie van mij wil uitlokken. Het lijkt me enerzijds dat dit niet strafbaar is,... maar gaat het daar bij blijven? Wat is de beste manier om hierop te reageren? Opnieuw klacht indienen? (maar ik heb de indruk dat die persoon zich nu iets meer inhoudt en de grenzen van het strafbare net niet overschrijdt). Gewoon negeren en hopen dat het niet erger wordt? De persoon in kwestie confronteren en zeggen dat ik opnieuw stappen zal zetten als het niet ophoudt?

Alvast bedankt,
Hanne

Franciscus

#9 , 29 sep 2009 19:40

Opnieuw klacht indiene tegen (onbekende)
Vraag wel eens aan uw provider of zij niets gevraagd hebben -- doe dat telefonisch

hanneke
Topic Starter

#10 , 29 sep 2009 23:24

Opnieuw klacht indiene tegen (onbekende)
Vraag wel eens aan uw provider of zij niets gevraagd hebben -- doe dat telefonisch
Wat moet ik precies aan mijn provider vragen? Ik kan u niet zo goed volgen?

Franciscus

#11 , 01 okt 2009 18:16

k krijg onder andere enkele keren per week emails ivm het veranderen van mijn paswoord van mijn emailaccount waar ik niet heb om gevraagd. Het lijkt alsof men een reactie van mij wil uitlokken

Terug naar “Andere”