Scancar Wetteren - verwerking persoonsgegevens legaal?

ub4b
Topic Starter

Scancar Wetteren - verwerking persoonsgegevens legaal?

#1 , 02 jul 2024 12:29

Sinds gisteren rijdt er nu ook in Wetteren een Renault Zoë rond, om o.a. de blauwe zones op te volgen, en de zones met betalend parkeren.

Scancars rijden rondjes en verzamelen zo kentekens, het tijdstip en de GPS locatie van voertuigen. Dit zijn dus persoonsgegevens.

https://commission.europa.eu/law/law-to ... al-data_nl
Voorbeelden van persoonsgegevens
naam en achternaam
thuisadres;
e‑mailadres zoals [email protected];
nummer van identiteitskaart;
locatiegegevens (bijvoorbeeld de locatiegegevens op een mobiele telefoon)*;
internetprotocoladres (IP-adres);
identificatiecookie*;
advertentie-ID van uw telefoon;
gegevens in het bezit van een ziekenhuis of arts, bijvoorbeeld in de vorm van een symbool dat iemand een unieke identiteit geeft.
Gezien dit in Wetteren een privé bedrijf is die dit voor de gemeente doet:

- heb ik recht om de verwerking van mijn persoonsgegevens te weigeren? Dus ze te dwingen dat ze mijn nrplaat niet meer verwerken?

- gezien ze mijn persoonsgegevens bewaren om vast te stellen dat ik te lang in bvb een blauwe zone sta, heb ik normaal toch het recht om zonder opgave van reden, mijn persoonsgevens systematisch op te vragen?

Bvb bezorg mij een uitdraai van alle gegevens die jullie over deze nrplaat hebben bijgehouden?

Ivm blauwe zone, hoe gaat de scancar weten of ik mijn plaats niet gewoon opnieuw heb kunnen innemen? Bvb het is nu niet erg druk, ik parkeer 2u, rij even naar de supermarkt, kom terug, neem de plaats opnieuw in, en zet opnieuw mijn schijf?

Mag een scancar beboeten zonder een foto te hebben gemaakt van de schijf zelf, louter op basis van de aanwezigheid van een auto op een bepaalde plaats? Dus concreet, moeten ze altijd iemand sturen om de schijf te controleren, ipv zich louter te baseren op meerdere data points waarbij dezelfde auto op bij benadering dezelfde plaats stond? En dit gezien GPS niet nauwkeurig is, en dit gewoon niet kan vaststellen.

Ik ben nu telkens foto's aan het nemen indien het tot een discussie zou komen met het parkeerbedrijf. Waar ben ik eigenlijk mee bezig?

In Elsene / Brussel heb ik al eens een aanvaring gehad met het parkeerbedrijf, omdat ik in een zone voor laden en lossen stond, en ik een retributie kreeg voor betalend parkeren. Dat heeft toen veel moeite gekost om de retributie te laten schrappen.

Ik vermoed dus dat door de lakse automatisatie de bewijslast steeds nu bij de tegenpartij komt te liggen, waardoor ze veel meer inkomsten genereren, dan indien ze met wandelende parkeerwachters zouden werken, zoals dat voordien gebeurde in Wetteren. Deze waren trouwens meestal wel vriendelijk.

https://gocar.be/nl/autonieuws/legaal/o ... ars-de-wet

GB2702

#2 , 02 jul 2024 12:36

Bij mijn weten worden deze "scancars" enkel gebruikt in de zone betalend parkeren dus niet wanneer er een parkeerschijf gelegd dient te worden.

Hoe werkt dit in de praktijk:
- u parkeert uw voertuig u moet uw nr-plaat ingeven bij de betaling.
- Scancar rijdt langs en registreert uw nr-plaat en wordt gecontroleerd of er een betaling aan deze nr-plaat is gekoppeld.
- Men vind een geldige betaling dan is alles in orde of men vind geen betaling en dan wordt er een parkeer retributie uitgeschreven.

ub4b
Topic Starter

#3 , 02 jul 2024 12:41

We hebben vorige vrijdag een meeting gehad met de 1e schepen, die tot ons kantoor is gekomen.

Ze hebben in hun aanbesteding wel degelijk opgegeven dat het om een scancar moest gaan. Ze hadden ook zelf onderzoek gedaan op het misbruik van verzetten van parkeerschijven.

Dus ik vermoed wel degelijk dat de scancar ook gaat waken over te lang op dezelfde plaats in een blauwe zone staan.

Reclame

ub4b
Topic Starter

#4 , 02 jul 2024 17:16

Blijkbaar zetten ze de scancar wel degelijk ook in, in blauwe zones.

De scancar kan echter niet correct zien of iemand zich verplaatst heeft, of dezelfde plaats opnieuw heeft ingenomen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/14 ... eerboetes/

Vooral dat eerste is een groot probleem, gezien je telkens achter de feiten aanloopt omdat hun software false positives veroorzaakt, of de manier waarop ze screenen.

Net om die reden zou ik graag weten of je de verwerking door een privé firma van je persoonsgegevens (nrplaat gekoppeld aan locatie = persoonsgegevens) kan laten verbieden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2024 19:57

Volgens mj is een nummerplaat van een auto niet prive, en kan iedereen die noteren. Zo mag jij gerust schriften vol nummerplaten noteren. Je mag echter niet achter de eigenaar zijn gegevens aangaan.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 03 jul 2024 09:39

Nummerplaten zijn volgens de gegevensbeschermingsauthoriteit een persoonsgegeven ...

De fratsen van deze scanwagens (Scancar is een autodealer ...) komen voor de Vrederechter

Bij velen daarvan is de verkeerskennis ondermaats, en de vonnissen weerspiegelen dat.
Lokaal heb ik fameuze vragen over de onafhankelijkheid ...

ub4b
Topic Starter

#7 , 03 jul 2024 17:00

De scanauto's loggen inderdaad persoonsgegevens:
Persoonsgegevens die worden verwerkt via de scanwagen

Als een geparkeerd voertuig niet beschikt over een geldig parkeerrecht, verwerkt het systeem in de scanwagens een overzichtsfoto, de locatiegegevens en de nummerplaat van het voertuig.

Concreet worden volgende persoonsgegevens via ANPR-camera’s en overzichtscamera’s vastgelegd:

datum
tijd
nummerplaat uitgelezen met OCR (tekens en landcode)
overzichtsfoto’s van het voertuig

In Antwerpen hebben ze wel de moeite gedaan om uit te leggen wat er precies gelogd wordt, hoe lang en naar wie die gegevens gaan en wie ze verwerkt.

https://www.antwerpen.be/info/5e4eae614 ... -scanwagen

Ik ga beginnen deze gegevens op te vragen bij OPC, en hun privacy policy op te vragen.
Als ze dit weigeren kan er alsnog een klacht volgen bij de GBA.

ub4b
Topic Starter

#8 , 03 jul 2024 17:52

Ik ben begonnen met het opvragen van de persoonsgegevens gekoppeld aan wat hun scanwagen verzamelt.

Het email adres staat vermeld in https://parkeren.be/privacy-cookie-policy , een policy die niet volledig is, gezien er niks vermeld wordt over wat ze met de beelden doen.

Beste,

Ik ben eigenaar van een X met kenteken Y.

In bijlage de laatste twee uitnodigingen voor de keuring als bewijs hiervan (PDF scan als bijlage).

Jullie rijden sinds gisteren rond met een scanwagen in Wetteren. Deze verwerkt mijn persoonsgegevens, waaronder in navolging van andere steden: datum, tijd, locatie, nummerplaat en foto's:

https://www.antwerpen.be/info/5e4eae614 ... -scanwagen

Gelieve ons alle data points en persoonsgegevens te bezorgen die u bijhoudt of heeft verzameld over Y, zoals in navolging van stad Antwerpen:

Als een geparkeerd voertuig niet beschikt over een geldig parkeerrecht, verwerkt het systeem in de scanwagens een overzichtsfoto, de locatiegegevens en de nummerplaat van het voertuig.

Concreet worden volgende persoonsgegevens via ANPR-camera’s en overzichtscamera’s vastgelegd:

datum
tijd
nummerplaat uitgelezen met OCR (tekens en landcode)
overzichtsfoto’s van het voertuig

Uit uw eigen privacy policy is het niet duidelijk hoe lang u de locatiegegevens bewaart, en welke beelden/foto's er worden gemaakt en opgeslagen. Overzichtsfoto’s van het voertuig zijn tevens persoonsgegevens.

Helaas niks daarover in uw privacy policy: https://parkeren.be/privacy-cookie-policy

ub4b
Topic Starter

#9 , 15 jul 2024 15:53

Ze doen alsof hun neus bloedt:
Behoudens vergissing heeft de wagen met nummerplaat XXX tot op heden geen retributie ontvangen.

Zoals u hieronder schrijft, worden er enkel persoonsgegevens verwerkt als een geparkeerd voertuig niet over een geldig parkeerrecht beschikt en dit ook vastgesteld wordt. Dat blijkt tot op heden niet het geval te zijn.

De enige gegevens die wij momenteel dus bezitten zijn deze die u middels onderstaande e-mail heeft bezorgd.
Het parkeerbedrijf ontkent dus, door te stellen dat er geen retributie is (uiteraard, ik verzet mijn auto om de 2u), er dus ook geen verwerking van persoonsgegevens is.

Maar net door kentekens te scannen en meermaals langs dezelfde locatie te rijden, kan men langparkeerders in een blauwe zone klissen. Er is geen andere manier, want parkeerwachters lopen er niet meer rond.

Zonder het bijhouden van meerdere captaties van je kenteken kan dit immers onmogelijk vastgesteld worden. één enkele captatie werkt enkel voor de zones waar betalend parkeren van toepassing is. Men zou dan het kenteken direct terug kunnen deleten, als er geen overtreding is.

Maar bij de blauwe zone lukt dit niet gezien 2 uur parkeren van toepassing is, en hieruit volgt dat ze dus wel kentekens moeten bijhouden, en dus persoonsgegevens verwerken.

mava105

#10 , 15 jul 2024 16:40

Ik dacht dat wagen gewoon even verzetten na iedere periode van 2 uur, niet mocht.

Thomas_A

#11 , 15 jul 2024 17:38

Ik dacht dat wagen gewoon even verzetten na iedere periode van 2 uur, niet mocht.
Toch wel. Enkel parkeerschijf verzetten mag niet.

Inazuma

#12 , 16 jul 2024 15:38

Je mag zelfs terug in dezelfde parkeerplaats gaan staan ... best wel zorgen dat je kan bewijzen dat je er uit reed

(Vrederechters willen de bewijslast wel eens omdraaien, hoewel die wettelijk bij de parkeerfirma ligt die moet bewijzen dat je er de ganse x tijd stond, wat ze doorgaans niet kunnen)

Inazuma

#13 , 16 jul 2024 15:41

Uiteraard is er verwerking van (uw) gegevens, zélfs als u geen retributie ontvangt

ub4b
Topic Starter

#14 , 01 aug 2024 22:14

Vandaag twee retributies ontvangen, voor tijdstippen waar ik wel degelijk de blauwe kaart had gelegd.

Ik noteer de uren dat ik in mijn office zit op een halve A4 elke dag, en noteer ook hoe lang ik mag parkeren. Ik heb daar scans van voor elke werkdag. dus ik heb de genoteerde standen van mijn schijf teruggevonden en had wel degelijk parkeerecht.

Twee brieven van OPC:

1. er staat geen afzender adres op hun brief !

Enkel Optimal Parking Control bv en een ondernemingsnummer

Na opzoeken in de KBO:
https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/ ... ionLu=Zoek

Tildonksesteenweg 62
3020 Herent

2. er staat niet bij welke regel in het retributiereglement ik heb overtreden !!

3. je zou zogezegd enkel kunnen reageren via hun contactformulier - maar ik heb email gestuurd en volgens advocate die ook hier een office heeft, is dit rechtsgeldig per email

Wat ik vermoed is dat de scan wagen mijn blauwe schijf niet ziet, omdat de camera's bijna haaks op de rijrichting staan:

https://userbase.be/forum/download/file ... &mode=view

Dus zij kunnen dus de blauwe schijf niet zien, terwijl een parkeerwachter dit wel checked.

We zijn nu de dupe van de doorgedreven automatisatie, omdat de privacy schendende scan auto dit niet kan zien.

Anderzijds zij kunnen geen foto van het volledige dashboard tonen, tenzij er natuurlijk een parkeerwachter deze maakte, ipv een scan wagen.

Inazuma

#15 , 02 aug 2024 15:38

Haal uw schijf alvast maar uit het plastiekje

Terug naar “Andere”