Sorry, maar mijn eerste gedacht is toch dat u overdrijft. Niemand wordt graag 8 minuten lang gegijzeld, maar als er dan weer wat schort aan de veiligheid staan we ook met zijn allen op de barricaden. 8 minuten in ruil voor veiligheid? Dan zal ik wel 8 minuten wachten. Het kan immers bv. heel goed zo zijn dat men een sterk vermoeden had dat er zich de 1 of andere misdadiger in dat voertuig van De Lijn bevond. O.w.v. het geheim van het onderzoek kunnen ze dat niet aan iedere passagier zijn neus hangen. Mijn gok is eerlijk gezegd dan ook dat de overgrote meerderheid van de andere passagiers zich niet geïntimideerd voelde, maar net zoals ik dacht: 'Ach, voor de zekerheid, de veiligheid, neem ik die 8 minuutjes er wel bij.'
Dit had absoluut niets met veiligheid te maken. Maar een routine vervoerbewijzencontrole. Die gebeuren meestal dus op rijdende voertuigen en niet op stilstaande voertuigen, juist om de reizigers niet te hinderen. En ik heb ook al laten doorschemeren dat er vrijwel nooit vervoerbewijzencontrole gedaan word op bomvolle voertuigen terwijl ze geimmobiliseerd zijn. Ten andere dergelijke controles, op bomvolle voertuigen dan wel te verstaan, kunnen evengoed en worden dan ook steeds gedaan terwijl het voertuig zijn weg voortzet.
Trouwens directeur generaal van De Lijn wenst ... "een hoge klantentevredenheid bij de reizigers, en hoge scores voor stiptheid en reistrajecten"
Voertuigen immobiliseren zal dat niet verwezenlijken, verre van. Tenzij het voor iets anders dan vervoerbewijzen controleren is, zal daar niemand iets op tegen hebben.
En verder heb ik ook nooit beaamt dat er zich een passagier geintimideerd zou gevoeld hebben. Frustratie voor hen die weer een afspraak of een verbinding missen is iets anders natuurlijk. Want, en dit is ook belangrijk: die ondergronse lijnvoertuigen zijn vrijwel nog de enigen die praktisch steeds op tijd zijn. Ikzelf en andere reizigers weten dat en houden daar dan steeds rekening mee.
Ook dit nog
"de controleurs waken erover dat de dienstverlening vlot kan blijven verlopen, bijvoorbeeld na een ongeval.... tot slot kijken ze ook toe op de kwaliteit van de dienstverlening". Op die 2 punten word dan toch ook schromelijk in tekort gegaan me dunkt. Tenzij u het immobiliseren van een voertuig "vlot" noemt natuurlijk.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard