onschuldig in de gevangenis

peterke007
Topic Starter

onschuldig in de gevangenis

#1 , 20 apr 2009 12:35

mijn vriend heeft 8 maanden in voorhechtenis in de gevangenis van hasselt gezeten op verdenking van aanrandeing van de eerbaarheid en verkrachting op minderjarigen, ook zijn vader die de eigenlijke dader is is beschuldigd
mijn vriend heeft dus onschuldig in de gevangenis gezeten voor een periode van 8 maanden, en nadien door de raadkamer 9 maanden in een psychiatrische instelling,

nu is enkele weken geleden de uitspraak geweest dat hij inschuldig is, en dat zijn vader verder beschuldigd word,

mijn vriend is namelijk zelf jarenlang slachtoffer geweest , waar ook een zaak tegen zijn vader loopt.

bewijzen zijn er genoeg geleverd van zijn onschuld,

nu is mijn vraag, kan mijn vriend schadevergoedingen eisen, en eerherstel of naamherstel.

hij lijd er erg onder dat hij hier waar wij wonen over de wekelijkse markt heen moest lopen met de handboeien aan,

en al die mensen die de valse verklaringen hebben afgelegd kunnen we van hun ook een schadevergoeding eisen?

we zijn thans toch van plan hier weg te gaan en te verhuize, omdat mijn vriend denkt dat hij door zijn geaardheid dat allamaal ten laste heeft gekregen, het is duidelijk dat de mensen die hem beschuldigden het niet kunnen accepteren dat hij homo is.

ik kan ook niet meer met hem ergens op een terrasje gaan zitten of zo , hier waar wij nu wonen.

en wat zouden ongeveer de vergoedingen kunnen zijn dioe ze uitbetalen,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2009 14:01

het beste is een advocaat te nemen.
Onschuldig in de gevangenis bij een vooronderzoek ... ja dat zeggen er zo veel dus wat moet je doen

1- kijken of je aan de voorwaarden voldoet om een vergoeding te krijgen
dwz dat er op geen enkel moment door uw vriend enig element is gegeven waardoor de onderzoeksrechter redelijkerwijs kon veronderstellen dat hij schuldig was.
Dat hij altijd gewillig heeft meegewerkt aan het onderzoek.

Hoe staat het met zijn betichting tgo zijn vader enz

Men moet dus het ganse dossier kennen om hierover te kunnen beslissen

dus stap naar een advocaat

de wetgeving is gebaseerd op art 62 EVRM en wet
13 MAART 1973. - Wet betreffende de vergoeding voor onwerkzame voorlopige hechtenis.

succes

Reclame

Terug naar “Andere”