Deurwaarder gaat zich niet bezig houden met de grond van de zaak.
Die moet je dus niet lastig vallen met die dingen, want zal er niks mee doen.
Gezien het om een parkeerretributie gaat, ligt de bewijslast volledig bij de gemeente of parkeerbedrijf dat de retributie wil innen.
Daarvoor moeten zij zelf naar de Vrederechter stappen ... niet u.
Het is niet duidelijk waar u precies stond ...
Als de signalisatie nog dezelfde is als op Streetview, is de blauwe zone niet conform aangegeven ...
(begint & eindigt achter de kerk, andere kant moet je maar gaan zoeken)
1. Het bord dat deze zone aangeeft, is bovendien zélf niet conform:
De parkeerschijf is hierop invers afgebeeld:
als een blauwe omlijning op de witte ondergrond van het zonebord, terwijl het een volle blauwe parkeerkaart moet zijn met witte uitsparingen, zoals deze:
Alternatief, wordt de parkeerschijf in wit afgebeeld op het blauwe vlak van het bord E9a, en wordt die ganse combinatie dan zonaal gemaakt
Blauwe omlijning op witte ondergrond, is wettelijk nergens voorzien
Dit gaat om fantasie-signalisatie van stad Leuven ...
En staat ook op andere van deze zoneborden daar (oa thv parking rechts vd kerk)
2. Op bord dat er staat, is te zien dat de foutief geïnverteerde "parkeerschijf" duidelijk slecht zichtbaar is voor wat ze dient aan te geven.
Ik dacht eerst dat het een gewone zonale E9a was
Dit geeft juridisch een probleem met de geldigheid van het bord, zowel naar zichtbaarheid, als conformiteit ervan met de wegcode:
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /253-art70
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
3. Er is daarin een zone E1 (parkeerverbod - begint aan de Prins De Ligne straat en zo te zien diend voor dat pleintje daar)
Da's problematisch.
Zonale parkeerreglementering geldt niet waar er andere parkeerborden aangebracht zijn.
Er is geen enkele bepaling dat die parkeerborden ook effectief moeten gelden op dat moment
(de zonale E1 is enkel op zondag)
Wegcode vereist enkel dat een andere parkeerregeling voorzien moet zijn, met borden ...
En die staat er ook, binnen de "blauwe zone", met een duidelijk afwijkende regeling.
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /248-art65
Art 65.5.6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.
Ergo, de blauwe zone is niet van toepassing op dat pleintje
(en op de rij parkeerplaatsen daarachter staan "losse" parkeerborden)
De correcte manier om dit te doen (blauwe zone parkeren + parkeerverbod op zondag) is een zonaal parkeerbord E9a + parkeerschijf , met zwart onderschrift op het zonebord "uitgezonderd zondag van ... tot ..."
Die "uitgezonderd ..." is dan een beperking van de parkeertoelating, zoals voorzien in Art 70.2.1.3° a)
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /253-art70
4. Bovendien wordt waar de zonale E1 eindigt, telkens "vergeten" de zoneborden voor blauwe zone opnieuw te plaatsen, hoewel dat wettelijk verplicht is ...
Telkens men de zone met parkeerverbod E1 daar uitrijdt, wordt men niet zoals verplicht herinnerd aan de bestaande ruimere blauwe-zone reglementering.
Dit is of doelbewust of door onkunde van de wegbeheerder, opzetten van een retributie-val voor nietsvermoedende bestuurders.
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 61-hs2art6
11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
6.7.5.1° (...)
Wanneer in een zone met twee reglementeringen slechts aan één ervan een einde wordt gesteld, moet de reglementering die van toepassing blijft door een herhalingsbord aangeduid worden.
Probleem is dat je bij de Vrederechter terechtkomt ...
Kennis verkeerswetgeving is vaak minimaal, tot onbestaande.
En sommigen zijn nogal biased inzake betalend en blauwe zone parkeren
In beide richtingen overigens:
sommigen gebruiken elk zinnig aangevoerd argument om retributies van tafel te vegen
sommigen gebruiken zelfs onzinnige argumenten om ze geldig te verklaren
Beroep tegen vonnis vrederechter is bij Cassatie
Dat is een procedure van minstens een 3 à 4000€ ... en dat was een quote voor er BTW bijkwam.
àls je een Cassatie-)advocaat vindt die er wil aan beginnen
Je kan er één dwingen, maar dat ga je denkelijk nog erger merken aan het honorarium ...