Beste,
De gemeente (vlaams brabant) nam de beslissing om een straat volledig af te sluiten elke dag van de week tussen 8u en 9u s'morgens, en van 15u tot 16u in de namiddag (12u tot 13u op woensdag).
De straat wordt dan met zware moeilijk te verplaatsen afsluitingen ingericht, zodat het zelfs fysisch niet meer mogelijk is om in te rijden.
Naast de zeer vervelende gevolgen van deze maatregel betekent dit ook een belangrijke vermindering van de waarde van ons vastgoed.
Ik woon in deze straat, samen met andere bewoners. Wij hebben allemaal een eigen parking/inrit op ons eigendom (zodat wij niet op de straat hoeven te parkeren).
De gemeente liet ons eerst weten dat onze straat nu als "Schoolstraat" werd beschouwd, en dat wij nog steeds stapvoets mochten uitrijden maar dat inrijden nu in ieder geval verboden is....!? Ik ging dan zoeken naar de wettelijke definitie van een Schoolstraat, en liet de gemeente weten dat het niet zo mag zijn dat de bewoners niet meer kunnen inrijden. Zie
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet :
“Alleen bestuurders van motorvoertuigen die in de straat wonen of van wie de garage in die straat gelegen is, alsook prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, hebben toegang tot de schoolstraat.”.
Naast de wettelijke bepalingen, liet ik hen ook weten dat alle bewoners nog altijd toegang tot hun woning moeten hebben, dit voor tientallen valabele redenen, van praktische of, wie weet, ook soms van levensbelangrijke aarde.
Maar dit liet de gemeente (mobiliteitsraad) compleet onverschillig.
Ik kreeg dan van de gemeente te horen dat dit eigenlijk geen schoolstraat was, maar gewoon een straat waarvan zij éénzijdig beslist hebben dat deze moet afgesloten worden (met inrij verbod voor de bewoners), zodat de wettelijke bepalingen van een schoolstraat niet van toepassing zijn. Volgens hen is er dus niets dat hen belet om een straat volledig af te sluiten, 2 uren per dag, op elke schooldag, en dit voor de komende 10.000 jaren...
Alle bewoners zijn razend en protesteren, maar zij blijven op hun standpunt.
Volgens mij is het niet toevallig dat de wetgever een oplossing voorzien heeft voor hetgeen zij willen bereiken, en deze oplossing noemt zich "Schoolstraat" en de invoeringsmodaliteiten van deze oplossing werden wettelijk bepaald.
Maar deze gemeente denkt misschien slimmer dan de wetgever te zijn, of is het misschien de fietsersbond die van mening is dat ze "boven de wet" staan.
Mijn vraag is : mag een gemeente zomaar éénzijdig beslissen om een straat af te sluiten en zodoende de bewoners ten alle tijde verbieden om terug naar hun woning te rijden, ongeacht de omstandigheden waarvoor zij terug naar hun woning zouden moeten rijden.
Alvast bedankt voor uw advies !