#1 , 19 jan 2020 20:37
Dit klinkt als een scene uit een slechte film, maar wij zitten werkelijk met de handen in het haar, voelen ons machteloos en hulpeloos.
Maandag kregen we telefoon van de buren van het huis dat we sinds september verhuren, dat ze vinden dat onze huurder zich verdacht gedraagt. We probeerden hem al sinds december te bereiken om een afspraak vast te leggen voor de loodgieter om de ketel te onderhouden, iets wat we hadden beloofd nog op ons te nemen. Omdat hij voordien altijd vlot communiceerde, dachten we dat hij misschien op reis was. Door de melding van de buren begonnen we ons toch wat zorgen te maken, dus zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om hem te contacteren (wat nodige achtergrond info, de man is een Nederlander)
Nu blijkt dat er online niks van de man terug te vinden is, geen facebook profiel, geen linked in, niks. Dat kan nu nog dachten we, dus we zijn verder gaan zoeken. Het bedrijf op zijn loonfiches is een niet bestaand bedrijf. Zijn vorig adres is een niet bestaand adres, we hebben toen ook gezien dat de huur betaald werd vanuit een andere naam. Maar daar konden we ook niet mee verder, omdat we enkel een achternaam hebben. We hebben dus een sterk vermoeden dat de naam op het paspoort een valse naam is.
Dus wat doe je dan, de politie bellen. Die vragen ons om zo snel mogelijk naar de woning te komen ze zouden een patrouille sturen, dat hebben ze ook gedaan. Maar daar is het ook bij gebleven. Ze luisterden naar ons verhaal, hebben de gevel van het huis bekeken en vertelden ons dat ze niets konden doen. Ondertussen zagen wij ook dat het slot op de deur (nogal amateuristisch) is vervangen, met enorme schade aan de deur en dat de ramen waren afgeplakt. Omdat het om een Nederlands paspoort gaat kon de politie de identiteit niet nagaan, maar ze vertelden ons wel dat er momenteel niemand staat gedomicilieerd in de woning.
Toen we vroegen aan de politie wat we nu moesten doen, kregen we enkel als antwoord "procedure opstarten via het vredegerecht". Later belde ik een familielid van mij op die voor de recherche werkt in een ander district, die vond het vreemd dat we geen PV hadden gekregen van de politie, raadde ons aan dat we ook klacht zouden indienen wegens valsheid in geschriften, het kon maar helpen in een rechtzaak. De dag nadien zijn we terug gekeerd naar het politie kantoor, daar hebben ze ons geweigerd om een PV te geven voor het voorval, ook mochten we geen klacht indienen. Het enige antwoord die we kregen was "het nodige is gedaan".
Nu willen we dus wel verder, we hebben deze maand geen huur mogen ontvangen, vermoeden dat er ook geen huur meer komt, maar we moeten het huis wel verder kunnen afbetalen.
In functie van een zaak te kunnen opstarten bij het vredegerecht hebben we reeds een aangetekende brief verstuurd, we gaan er vanuit dat die niet zal worden afgehaald (we denken dat de man in kwestie ook al zijn vermoedens heeft en het pand gewoon heeft verlaten ondertussen) We hebben ook een formulier voor het vrederecht ingevuld, maar die voelt niet echt geschikt voor onze situatie.
Zo kom ik op mijn vraag, hoe kan ik iemand voor het gerecht dagen die hoogstwaarschijnlijk niet bestaat? Als de papieren effectief vals zijn, hoe kunnen we dat bewijzen? Als we dat kunnen bewijzen, is het contract dan ongeldig. Zo ja, wat zijn dan onze rechten? Mogen we de woning dan gewoon zelf terug betreden of volgt er dan toch ook nog een uitzettingsprocedure? Wij durven niet zonder politie begeleiding de woning binnen te gaan, geen idee wie of wat we daar gaan vinden, kunnen wij de politie vragen de woning mee binnen te gaan, we zullen waarschijnlijk ook een slottenmaker nodig hebben, kan het gerecht ons daarbij helpen? En ten slotte, welke stappen ondernemen wij nu best?
Bedankt voor alle tips en hulp die je ons kan geven.