Uitnodiging brief van politie

jxrgxn
Topic Starter

Re: Uitnodiging brief van politie

#16 , 01 dec 2014 11:28

De enige reden waar ik mij druk om maak, is dat in het verleden al eens iemand gedreigd heeft mij te kloten door mij aan te geven bij de politie voor een zware aantijging.
Aangezien er niets van waar is, zijn er ook geen bewijzen. Dus dat zou zijn woord tegen het mijne zijn. Als ik dan gewoon mijn zwijgrecht zou gebruiken, wordt de zaak
waarschijnlijk geseponeerd aangezien er geen bewijs is.

Dus je kan denken: dan hoef je je toch niet ongerust te maken.
Maar ik ben het wel. Ik heb al gelezen dat bij zo'n verhoor uw antwoorden tegen u kunnen keren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#17 , 01 dec 2014 11:34

beetje paranoide? :D
Waarom zouden antwoorden zich tegen u keren? Die mensen proberen de waarheid te achterhalen, en zijn niet persé uit op een schuldige

ddanck
Contacteer: Website

#18 , 01 dec 2014 11:36

U belt best met de politiedienst en kwestie en zegt:

"Hallo, ik ben...

Ik heb een uitnodiging gekregen om mij aan te bieden op...

Hoewel ik begrijp dat u telefonisch geen informatie mag verstrekken, had ik graag geweten of u mij wenst te horen als getuige of als verdachte. Dat staat namelijk niet vermeld op de uitnodiging. Evenmin staat er uitgelegd welke rechten ik heb.

Ik zou graag niet meer van uw tijd in beslag nemen dan nodig en wens dus te voorkomen dat het verhoor moet worden uitgesteld als blijkt dat ik alsnog een advocaat moet raadplegen.

Kan u mij daarom minsten meedelen of ik wordt verhoord als getuige of als verdachte. En in dat laatste geval kan u mij ook een beknopte beschrijving geven van de feiten.

Dank."
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

BloodNight

#19 , 01 dec 2014 12:11

Ik word

Het zal waarschijnlijk een uitnodiging zijn voor een verhoor als getuige of slachtoffer.
Mogelijk als cat. 2 verdachte. Maar aangezien het de recherche is...zal het als slachtoffer/getuige zijn. Normaal gezien houden die zich niet bezig met feiten die onder cat. 2 vallen.
Bij cat. 3 moeten de rechten en feiten er bijstaan.
Anders kan u geen advocaat raadplegen.

jxrgxn
Topic Starter

#20 , 01 dec 2014 12:15

Ik word

Het zal waarschijnlijk een uitnodiging zijn voor een verhoor als getuige of slachtoffer.
Mogelijk als cat. 2 verdachte. Maar aangezien het de recherche is...zal het als slachtoffer/getuige zijn. Normaal gezien houden die zich niet bezig met feiten die onder cat. 2 vallen.
Bij cat. 3 moeten de rechten en feiten er bijstaan.
Anders kan u geen advocaat raadplegen.

Ik weet niet als de rechten en feiten er MOETEN bijstaan. Is dat zo?
Kan iemand dit met zekerheid bevestigen?

Volgens mij kunnen deze rechten ook achterwege gelaten worden in de brief, maar moeten ze mij voor het verhoor (indien cat. 3)
de kans geven een advocaat (al dan niet aangewezen) te laten komen vooraleer het effectief verhoor te starten.
Of is kennismaking van uw rechten (indien cat 3) verplicht in de uitnodiging?

grts

jxrgxn
Topic Starter

#21 , 01 dec 2014 12:22

U belt best met de politiedienst en kwestie en zegt:

Ik zou graag niet meer van uw tijd in beslag nemen dan nodig en wens dus te voorkomen dat het verhoor moet worden uitgesteld als blijkt dat ik alsnog een advocaat moet raadplegen.

Dank."
Je hebt inderdaad recht op een gesprek met een advocaat voor het verhoor. Dus in dat geval zou, als het cat. 3 is, zou de afspraak uitgesteld kunnen worden omdat
in mijn uitnodiging niets staat van feiten en/of mijn rechten. Wat ik mij dus afvraag: zijn ze verplicht die feiten en rechten in de uitnodiging te zetten moest het gaan als verhoor
als verdachte, cat. 3 ?
Of zijn ze dit niet verplicht (met hun nadeel dat de ondervraagde het gesprek mag uitstellen om eerst een advocaat te raadplegen)?

Btw, hoe zit het met het feit dat er geen PV tegen mij openstaat (volgens de informatie die de vrouw aan de balie zag)?
Wilt dat zeggen dat ik niet als verdacht wordt ondervraagd dus? Of wilt het enkel zeggen dat er niemand een aanklacht tegen mij heeft ingediend? (Ik dacht dat er automatisch
een PV werd opgesteld zodra iemand een aanklacht tegen je indient).

giserke

#22 , 01 dec 2014 13:50

Het is niet omdat er geen PV terug te vinden is dat er geen strafonderzoek aan uw adres bezig is.
Maar aangezien er een brief verstuurt wordt of U zich vriendelijk wenst aan te melden bij de politie, wijst er op dat ze U wensen te horen in een zaak die mogelijks niet over U gaat.

Maar zoals ddanck schrijft bel eens met de vragen die hij schrijft.

jxrgxn
Topic Starter

#23 , 01 dec 2014 14:16

Het is niet omdat er geen PV terug te vinden is dat er geen strafonderzoek aan uw adres bezig is.
Maar aangezien er een brief verstuurt wordt of U zich vriendelijk wenst aan te melden bij de politie, wijst er op dat ze U wensen te horen in een zaak die mogelijks niet over U gaat.

Maar zoals ddanck schrijft bel eens met de vragen die hij schrijft.
Nee maar geen PV wilt toch zeggen dat er geen aanklacht tegen mij is ingediend voor iets. Want als iemand een aanklacht indient, word er toch een PV opgesteld? Of ben ik hier fout in?

Zo vriendelijk vind ik de brief anders niet. Mij verzoeken aan te melden bij liefst twee inspecteurs van recherche en niet eens een reden.

Meeboo

#24 , 01 dec 2014 14:43

indien zuiver op de graat, geen reden om te panikeren... ook niet voor valselijke beschuldigingen..

u reageert echter wel erg nerveus

jxrgxn
Topic Starter

#25 , 01 dec 2014 14:49

Een valse, zware beschuldiging krijgen is ook niet niks. Ongevoelig blijf ik daar niet onder.
Maar misschien maak ik me inderdaad zorgen om niets.

ddanck
Contacteer: Website

#26 , 01 dec 2014 15:28

Zoals gezegd, het is niet verplicht uw rechten op te nemen in de uitnodiging, maar als dan mocht blijken dat u wordt verhoord als verdachte, moet het verhoor alsnog worden onderbroken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#27 , 01 dec 2014 15:40

Ter info:

http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=133" onclick="window.open(this.href);return false;
hier een stukje door mij geschreven over de regelgeving.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 19#p203419" onclick="window.open(this.href);return false;

jxrgxn
Topic Starter

#28 , 01 dec 2014 15:47

Zoals gezegd, het is niet verplicht uw rechten op te nemen in de uitnodiging, maar als dan mocht blijken dat u wordt verhoord als verdachte, moet het verhoor alsnog worden onderbroken.
Ja dan zal het als getuige zijn.
Het zou dom zijn als ze me oproepen voor verhoor als verdachte en het verhoor meteen onderbroken wordt omdat ik mijn recht op advocaat voor verhoor niet hebben kunnen opnemen omdat ze het niet hebben meegedeeld in de uitnodiging.

Maar dan hadden ze me aan de telefoon toch effe mogen zeggen dat het als getuige is en niet als verdachte, ipv 'we mogen niks zeggen'.

bartvdv

#29 , 01 dec 2014 15:59

Sommigen worden met opzet uitgenodigd als 'getuige', terwijl ze wel als verdachte beschouwd worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#30 , 01 dec 2014 16:06

En hoe gaat men DAT rechtzetten ...betrekkelijke nietigheid van verhoor.

Terug naar “Andere”