Geluidsoverlast kikkers

eylis

Re: Geluidsoverlast kikkers

#16 , 14 mei 2013 08:31

wacht even, de brulkikker is géén beschermde soort. Integendeel, Dat is zelfs een bodemvreemde ingevoerde exoot die hier niet thuishoort en het natuurlijk evenwicht verstoort. U gebruikt de term brulkikker waarschijnlijk niet correct. Waarschijnlijk waren het inheemse kikkers (die samen wel veel lawaai kunnen maken) en die zijn inderdaad beschermd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#17 , 15 mei 2013 08:33

Meer info over de boerennachtegaal : http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversit ... _2988.aspx
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Ragnarok
Topic Starter

#18 , 16 mei 2013 08:29

Even een kleine update:
Mijn nonkel is navraag gaan doen bij de gemeente en nu blijkt dat de vijver dus effectief zonder vergunning is aangelegd. De ambtenaar van de gemeente beloofde hem zich hier mee te zullen bezig houden.
Als mogelijke straffen werd gesteld het herstellen van de vijver in oorspronkelijke staat of "andere stappen". Iemand een idee wat dit laatste wil zeggen?? Kan er dan verder nog iets gedaan worden voorlopig?

Oude Belg: het lijkt mij te gaan om die bruine kikkers.

Reclame

eylis

#19 , 16 mei 2013 09:01

andere stappen: als de vijver niet meer dicht zou kunnen, kikkerbestand op "natuurlijke" wijze in evenwicht brengen? (lees een reiger uitnodigen) :-)
sorry voor het grapje, maar nu zal het wel in orde komen: je hebt een duidelijke belofte van de gemeente dat ze het gaan opvolgen.

bartvdv

#20 , 16 mei 2013 09:04

"andere stappen"

Regularisatie, dat de vijver toch vergund wordt.

eylis

#21 , 16 mei 2013 09:31

bart: dan moet die aanvraag tot regularisatie toch in de eerste plaats van de eigenaar komen?
Of zal de gemeente op eigen initiatief ook nog uitleggen aan de "overtreder": je bent in fout, maar als je je vijvers niet wil terug in de oorspronkelijke staat brengen, kan je een aanvraag tot regularisatie indienen die ingewilligd wordt?
Dat is wel héél omgekeerd... je hebt iets verkeerd gedaan: maar we zullen je uitleggen hoe het toch mag blijven.
Ik dacht als iets écht niet mag in een woonwijk en herstelbaar is (omheiningen, aanplantingen, barakskes ed) het toch correct moet aangepast worden. Ik kan me indenken als een huis fout gebouwd is, dat er niet altijd verplicht wordt om het af te breken...
Maar een vijver kan dichtgegooid worden toch...

bartvdv

#22 , 16 mei 2013 13:03

Tja, als de gemeente laat weten dat de vijver niet is vergund, dan kan de eigenaar toch nog altijd een procedure starten om zich in orde te stellen. Tenzij een vijver gezien de omgeving, afmetingen, ligging, enz. daar niet toegelaten zou zijn. Voor de aanleg van poelen is overigens ook toestemming nodig en wordt door sommige gemeentebesturen gesubsidieerd.

Kingfisher

#23 , 23 mei 2013 00:12

Als blijkt dat het om een beschermde kikkersoort gaat, zal die vijver in geen geval mogen gedicht worden. Er zal eerder voor een regularisatie gekozen worden. Nogmaals, als het om een beschermde kikkersoort gaat, zullen ze eerder u verhuizen dan die kikkers.

Terug naar “Andere”