Rijexamen en reglementering

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 512

Re: Rijexamen en reglementering

#16 , 09 aug 2024 00:03

Nu vertraag ik niet meer. Op het examen heb ik dat wel gedaan. Op het moment dat je geëvalueerd wordt, moet je u daarnaar gedragen. Ik heb het traject met de rijschool gevolgd en die instructeur heeft mij meegepakt naar elke mogelijke situatie dat ze kunnen ensceneren op het examen.
Het zijn inderdaad vallen die dat ze opzetten, ze hebben een bepaald traject om u optimaal te testen . Zo herinner ik mij een kruispunt waarvan dat de straat voor rechtdoor te rijden een tiental meter naar links verspringt. De examinator gaf opdracht om links af te slaan. De straat die rechtdoor loopt wordt dan opeens een voorrang van rechts. Je moet dan verplicht vertragen om de voorrang te verifiëren, als je dat niet doet, ben je gebuisd. In de praktijk kan je versnellen omdat je bij het linksaf slaan al lang hebt gezien dat er niemand op die weg rijdt. Dankzij de scholing was ik al op de hoogte van die instinker en heb ik netjes vertraagd.
Moraal van het verhaal, een goede rijinstructeur is zijn geld waard. Ik was van de eerste keer geslaagd zonder opmerkingen.
Interessant verhaal natuurlijk, maar een compleet wettelijke situatie. En goed dat uw instructeur dat allemaal op voorhand heeft getoond. Bij ons waren die borden er blijkbaar de dag er voor geplaatst. De examinator wist dat ze er stonden, maar uw instructeur zou 2 dagen voordien het ook niet gezien hebben.

En op het blad GoCa Vlaanderen staat duidelijk : "De examinator zal u nooit in een valstrik lokken".

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 512

#17 , 09 aug 2024 00:12

Ik ga dat eens opvragen op basis van het decreet openbaarheid van bestuur :mrgreen:
Zou ik heel geïnteresseerd in zijn. Kan men dat opvragen? Waar, wie, ...
GOCA is een sector federatie, denk niet dat die vallen onder openbaarheid van bestuur.

KJ86
Berichten: 2804

#18 , 09 aug 2024 09:48

Hoe moest de bestuurder eigenlijk weten welke richting hij uit moest? Je was op terugweg naar het examencentrum. De straat was toegankelijk voor plaatselijk verkeer. Als je er vanuit gaat dat het examencentrum bereikbaar is via die weg, dan ben je plaatselijk verkeer.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2956
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 aug 2024 10:04

Hoe moest de bestuurder eigenlijk weten welke richting hij uit moest? Je was op terugweg naar het examencentrum. De straat was toegankelijk voor plaatselijk verkeer. Als je er vanuit gaat dat het examencentrum bereikbaar is via die weg, dan ben je plaatselijk verkeer.
Mijn rijexamen is meer dan 20 jaar geleden (recenter nog als begeleider meegeweest) en 1 van de vaste instructies die ik me nog altijd herinner aan begin examen is “we zijn geen plaatselijk verkeer”. Vlak na de uitleg dat je rechtdoor rijdt indien geen opdracht om af te slaan.

Aan de TS: ook verkeersborden die niet reglementair geplaatst zijn, moeten opgevolgd worden als ze begrijpbaar zijn. Je verspilt je tijd door naar plaatsingsvoorwaarden te kijken.

Jammer dat in de eerdere antwoorden niet sneller gezegd is dat je hier geen kans mee maakt.

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 09 aug 2024 10:26

Een verkeersbord hoort minstens 1,5m hoog te staan (onderzijde verkeersbord)
Er zijn geen wettelijke normen in Vlaanderen

Als je dit ergens in een Vlaams Vademecum gevonden hebt: dat is geen wetgeving


Opletten op wegcode.be want daar zijn meerdere KB en MB opgesplitst in een versie voor VL, WAL en BHG omdat ze anders onleesbaar worden
(en VIAS anders zelf de mist in gaan bij het aanpassen - je krijgt nog geen bedankje als je een foute aanpassing doorgeeft ...)
WAL heeft uitgebreidere reglementering inzake plaatsing verkeerstekens dan VL - dat bitter weinig doet met zijn bevoegdheid ter zake

maar als ik me niet vergis, dient dit 2,1m te zijn wanneer het onzichtbaar wordt wanneer er een stilstaand voertuig voor staat
Omgekeerd
Er is een voorwaardelijk stilstaan- en parkeerverbod als het bord lager staat dan 2 meter ...

Art 24,9° en 10° + bepaling in laatste lid art 24

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... bnpxk0mrrc

Volgende vraag. Hoever naar rechts mag een bord staan om nog geldig geplaatst te zijn?
Het moet nog op de weg in kwestie staan (bermen inbegrepen)

Anders staat het in een andere weg

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 09 aug 2024 10:27

GOCA is een sector federatie, denk niet dat die vallen onder openbaarheid van bestuur.
Vallen wel volledig onder Vlaamse overheid
Dàt zal ook zijn waar ik de beoordelingsnormen ga opvragen
Schuilen achter wie je dat laat uitvoeren helpt hier niet

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 09 aug 2024 10:41

Dat zijn borden die een categorie 2 wegenwerken melden.
Ik vrees dat u
1) op de verkeerde plaats zit te zoeken
2) geen rekening houdt met feit dat de werken verderop langs kanaal gebeuren ... niet op het kruispunt
Die hekkens horen dan eigenlijk op de straat te staan, met het C3 bord er boven.
Er moeten dan minstens 3 gele lichten op staan.
Hoe moet plaatselijk verkeer er dan in ?

Verkeerstekens moeten geplaatst worden zodanig dat ze het minste hinder veroorzaken ...
Er moet een blauwe pijl (bord D1) bij.
Er kan geen D1 moeten staan, want dan mag nagenoeg niemand die weg nog in
Uitzonderingen kunnen enkel voor (brom)fietsen en geregeld vervoer ... dan

Een D1 schuin naar onder om naast het hekken te moeten rijden is zinloos, als een hekken geplaatst wordt op de rijbaan is de rijbaan afgesloten en kan je er ook niet naast (eindjes fietspad links en rechts)

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 09 aug 2024 10:46

Volgende vraag is: stel dat wij alsnog het examencentrum kunnen overtuigen van ons standpunt, wat zijn hun opties. Kunnen zij een uitspraak van een examinator "annuleren"?
Als de examinator de hoofdexaminator was, zal je bij het examencentrum zelf niet veel heil moeten verwachten ...

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 09 aug 2024 11:01

Mijn rijexamen is meer dan 20 jaar geleden
Maar in tussentijd is het plaatsen van verkeerstekens volledig ontspoord, ook in aantal
Toestand ontstaan na wegvallen van elke controle sinds de regionalisering - late 80s, begin 90s ?
(er wàs een federale controle op wat gemeenten uitspookten, dit is volledig weggevallen want de 3 regio's hebben er nooit wat voor in de plaats gezet)

20 jaar geleden - pak 2000-2005 - was het al "erg"
Het is er enkel erger op geworden
In die mate dat velen zelfs niet meer zien wat mis is, omdat de inbreuk de regel geworden is op de weg, denkt men dat het zo ook in de wetgeving is ...
Sommige inbreuken zijn in VL pas zeer recent "legaal' geworden - oa fietssituaties aan zowat alle "grote" VL kruispunten - waarmee ineens ook andere inbreuken gecreëerd zijn :mrgreen:


1 van de courante flaters is achtergelegen straten of hele wijken juridisch afsluiten met plaatselijk verkeer-borden in een àndere straat
Zelfs de flikken hebben dan niet meer door dat dit niet klopt: "iedereen die in de straat / wijk achterin moet zijn, is plaatselijk verkeer"
En ze adviseren gemeenten zelfs zo !
Nope, je moet plaatselijk verkeer zijn waar het bord staat ... anders mag je er niet in om naar je achtergelegen straat / wijk te rijden

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 512

#25 , 09 aug 2024 12:10

Hoe moest de bestuurder eigenlijk weten welke richting hij uit moest? Je was op terugweg naar het examencentrum. De straat was toegankelijk voor plaatselijk verkeer. Als je er vanuit gaat dat het examencentrum bereikbaar is via die weg, dan ben je plaatselijk verkeer.
Neen, je bent alleen plaatselijk verkeer als je daar effectief woont. Maar ik kan dat inderdaad niet weten, maar toch.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 512

#26 , 24 okt 2024 12:39

Resultaat na Commissie:

De commissie besliste dat Inazuma gelijk had :-)

- de examinator is niet wettelijk verplicht om een kandidaat "te buizen" omdat hij een C3 bord voorbij rijdt. Tijdens de zitting werd zelfs gesteld dat de examinator niet gehouden is aan het vademecum. Het vademecum bevat alleen richtlijnen voor de examinator. Maar hij beslist autonoom of iemand "kan" rijden of niet. Als kandidaat kan je ook om diezelfde reden geen rechten putten uit het vademecum. Het zijn richtlijnen, geen wetten.
- De borden en de plaatsing ervan was verwarrend en een verzachtende omstandigheid.

Conclusie : geslaagd.

KJ86
Berichten: 2804

#27 , 25 okt 2024 00:02

Proficiat. Haal het beste uit uw nieuw verworven vrijheid en geniet ervan.

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 25 okt 2024 18:12

Conclusie : geslaagd.
Super :!:

Terug naar “Andere”