Oproep voor Assisenjury

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Oproep voor Assisenjury

#16 , 09 okt 2012 11:44

LOL, goede tip. Ik zou zelf best wel eens in een assisenjury willen zetelen. Liefst wel in een zaak waar er weinig of geen twijfel is over de schuld, want ik zou het wel moeilijk hebben moest ik moeten oordelen zonder zeker te zijn over de schuld.

Maar voor de rest lijkt het me een verrijkende en leerrijke ervaring. Ik onderschat zeker niet dat dit mogelijk mentaal zwaar kan zijn, maar ik zou er zeker niet proberen onderuit geraken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ilwa

#17 , 03 nov 2012 20:16

heb verdikke ook zo een oproeping gekregen en ik heb geen gram zin om daar mijn tijd te gaan verdoen. Ik heb ook wel interessanter dingen die ik kan doen dan daar een beetje te gaan zitten jureren. Ik ga je tip zeker gebruiken en ik hoop heeeeeeel erg dat het werkt en dat ik weer bevrijd ben van deze stomme oproeping.

Gebruiker21

#18 , 05 nov 2012 08:53

Ik zie echt niet in waarom je dit zou weigerern (tenzij je zelfstandige bent). Als werknemer wordt je loon gewoon verder betaalt, en krijg je er nog eens een fikse "verplaatsingsvergoeding" bovenop en als je dan nog eens meer dan 5 km van de rechtbank woont, komt daar nog eens 40€ per dag bij. Stel dat ik in mijn geval opgeroepen zou worden om in de jury te zitten in Gent (is 35 km van mij thuis), kan ik bovenop mijn gewone loon nog 40,10 € + (70 x 0.4788) = 73,5 € verwachten. Als zo'n proces een maand duurt (20 werkdagen) is dat bijna 1500 € extra. Mij mogen ze dus al eens vragen voor zo'n "stomme oproeping", hoor. Het is eens iets anders dan een maand te gaan werken. (Uiteraard moet geld niet de hoofdreden zijn om te gaan zetelen, maar laat het alstublieft ook geen argument zijn om het NIET te doen. Financieel wordt je er als "gewone werknemer" zeker niet slechter van).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

freebutterflyx

#19 , 13 nov 2012 15:34

Mijn moeder is enkele jaren terug ook opgeroepen geweest. Ze was op dat moment net geopereed en had dus een medische reden om niet op te dagen.

Maar kan je werkgever daar iets tegen doen?
Ik ben op mijn werk bvb de enige die een bepaald werk doet zoals er nog collegas zijn die de enige zijn voor een bepaalde taak. Dus als ik zou wegvallen kan er niemand mijn taak overnemen.
Kan dit aangehaald worden als reden om niet te moeten gaan? Ik ben immers geen bedrijfsleider maar gewone werknemer.
En als je dan moet gaan en je moet daar bvb 3 weken zitten, je werk blijft liggen, je collegas kunnen misschien maar half verder werken omdat ze dingen van jouw moeten krijgen,.... kan je werkgever je daarover aanpakken of bvb ontslaan? (omdat je bvb niet genoeg je best deed om daaraan te ontkomen)

Gebruiker21

#20 , 13 nov 2012 15:52

Maar kan je werkgever daar iets tegen doen?
Ik ben op mijn werk bvb de enige die een bepaald werk doet zoals er nog collegas zijn die de enige zijn voor een bepaalde taak. Dus als ik zou wegvallen kan er niemand mijn taak overnemen.
Kan dit aangehaald worden als reden om niet te moeten gaan? Ik ben immers geen bedrijfsleider maar gewone werknemer.
Geen idee of je werkgever hier iets kan aan doen, maar het is wel bijzonder dom van uw werkgever om dergelijke situatie van operationeel risico te laten bestaan. Stel dat jou iets overkomt waardoor je een paar weken out bent (of erger). Of om één of andere reden is op een dag de relatie tussen uw werkgever en jou zo slecht dat je niet meer wil samenwerken (ontslag)? Dan heeft je werkgever een groter probleem dan wanneer je even in een jury gaat zetelen.

Ik heb ergens dit gevonden:
De werkgever mag de werknemer
dus niet verbieden zijn plicht
te vervullen maar als de bedrijfswerking
het vereist, dan kan hij
aan de werknemer een attest
afl everen waarin gezegd wordt
dat zijn aanwezigheid in het bedrijf
in die periode onontbeerlijk is. Het
laatste woord is evenwel aan de
voorzitter van het assisenhof.

freebutterflyx

#21 , 15 nov 2012 10:51

Geen idee of je werkgever hier iets kan aan doen, maar het is wel bijzonder dom van uw werkgever om dergelijke situatie van operationeel risico te laten bestaan. Stel dat jou iets overkomt waardoor je een paar weken out bent (of erger). Of om één of andere reden is op een dag de relatie tussen uw werkgever en jou zo slecht dat je niet meer wil samenwerken (ontslag)? Dan heeft je werkgever een groter probleem dan wanneer je even in een jury gaat zetelen.

't is inderdaad wel dom van mijn werkgever om deze situatie in stand te houden maar dat is zijn probleem.

Als ik dan zou opgeroepen worden, dan kan hij wel een attest afleveren dat mijn aanwezigheid gewenst is in het bedrijf. (ik ben er geen manager of zo maar gewoon bediende).
De voorzitter van assisen zou dit dan kunnen weigeren. Kan dit dan eer reden zijn voor ontslag? (Hoewel hij dan zowiezo een personeelsprobleem heeft)

Gebruiker21

#22 , 19 nov 2012 07:37

Neen, als de voorzitter van assisen dit weigert, is dit niet jouw verantwoordelijkheid en kan dit zeker geen reden zijn voor ontslag. Maar zoals hierboven gesuggereerd: als je echt niet wil gaan zitten, kan je zorgen dat je gewraakt wordt, door bij het selecteren van de juryleden op voorhand te zeggen dat je sowieso vindt dat die smeerlap schuldig is. ;-)

Terug naar “Andere”