Beste,
Wij wonen met ons gezin bijna 5 jaar in een straat met een tonnagebeperking van 3,5T aangeduid door een bord C21 (zonder onderbord met uitzonderingen). De straat is een vrij smalle eenrichtingsstraat (+- 4 meter) en is een verbindingsweg naar het centrum van het dorp.
Meteen na de verhuis werd duidelijk dat dit verbod door een groot aantal chauffeurs van vrachtwagens en landbouwvoertuigen werd genegeerd omdat dit uiteraard de snelste route is. Daarop namen wij herhaaldelijk contact op via mail met de mobiliteitsdienst van de gemeente, maar we kregen hierop enkel standaardmails als antwoord. Vervolgens ben ik begonnen met foto's te nemen van overtreders en die door te sturen naar de lokale politie, maar kreeg hierop geen antwoorden. Uiteindelijk na 5 jaar ben ik ook de burgemeester in cc beginnen zetten waarna er wel belofte werd gedaan door de politie dat ze aan handhaving gingen doen.
En dan werden wij enkele weken terug opgebeld door de hoofdcommissaris met het voorstel voor een overleg op het gemeentehuis om de zaak te bespreken met de burgemeester. Tijdens dit overleg werd ons verteld dat ondanks de tonnagebeperking de landbouwvoertuigen worden gedoogd omdat er geen goede alternatieve route zou zijn, tenzij door de dorpskern. Het gewone vrachtverkeer kan wel de snelweg bereiken en van daaruit alle kanten op. Dus hun belofte om aan handhaving te doen zou niet gelden voor landbouwvoertuigen.
Verder kregen we ook te horen dat het plan op tafel ligt om het bord C21 met 3,5T te vervangen door een van 7.5T met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen". Dit zou passen in de uitrol van een intergemeentelijke tonnagebeperking en ze willen graag een uniforme aanpak.
Kan dat zomaar? Ons inziens is de straat niet geschikt voor vrachtverkeer, noch voor landbouwvoertuigen. Op sommige plaatsen is de straat nog smaller dan 4m en toch passeren hier zware en brede voertuigen die nauwelijks plaats laten om fietsen en voetgangers in te halen of te kruisen. Er zijn trouwens geen fietspaden of voetpaden en aan weerszijden grachten, dus uitwijken als fietser is onmogelijk.
Naast de onveilige verkeerssituatie hebben wij ook veel hinder van trillingen met barsten in de gevel als gevolg en de geluidshinder is ook aanzienlijk. Graag hoor ik als er iets is wat we zouden kunnen doen.