Betalend parkeren: automaat verplicht?

Bjel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betalend parkeren: automaat verplicht?

#1 , 07 jun 2024 22:18

Is het wettelijk verplicht dat er een betaalautomaat moet staan in een betalende zone? Ik heb een retributie gekregen o.w.v. niet betalen, ik heb dit betwist omdat er geen automaat in deze zone te bespeuren was. Ze antwoorden dat er een infobord staat dat je per sms of app moet betalen en dat er inderdaad enkel in de zomervakantie in deze zone een automaat wordt geplaatst. Kan dit zomaar? Wat als je geen gsm hebt?

basejumper

#2 , 08 jun 2024 23:18

96% van de bevolking heeft een gsm. De 4% zonder rijdt vermoedelijk niet meer met de wagen…
Maar stel dat u uw gsm niet bij had : is dan de oplossing A : parkeren zonder betalen of B: elders parkeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus

#3 , 09 jun 2024 00:00

"Ze antwoorden dat er een infobord staat dat je per sms of app moet betalen en dat er inderdaad enkel in de zomervakantie in deze zone een automaat wordt geplaatst."

Als het in de zomer wel nodig is dat er een automaat staat waarom dan niet in de winter?

Verder:
Met de wet van 8 februari 2024 is een cash betaling (voor beperkte bedragen) zelfs afdwingbaar. Stelt de economische inspectie tot twee keer toe vast dat je een cashbetaling weigert, dan zijn er sancties voorzien.
Er zouden dus zelfs parkeermeters moeten staan waarmee men cash kan betalen!!!!!

https://www.vlaio.be/nl/nieuws/mag-je-c ... ar%20maakt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Thomas_A

#4 , 09 jun 2024 07:59

Verder:
Met de wet van 8 februari 2024 is een cash betaling (voor beperkte bedragen) zelfs afdwingbaar. Stelt de economische inspectie tot twee keer toe vast dat je een cashbetaling weigert, dan zijn er sancties voorzien.
Er zouden dus zelfs parkeermeters moeten staan waarmee men cash kan betalen!!!!!

https://www.vlaio.be/nl/nieuws/mag-je-c ... ar%20maakt.

In je eigen link staat letterlijk waarom dit niet klopt:
De algemene regel is dat je cashbetalingen in eurobankbiljetten- en munten niet mag weigeren op voorwaarde dat de transactie plaatsvindt in gelijktijdige fysieke aanwezigheid van de consument en de onderneming. Concreet betekent dit dat bijvoorbeeld automatenshops of e-commerce niet verplicht zijn om cashbetalingen te aanvaarden.

Thomas_A

#5 , 09 jun 2024 08:05

Kan dit zomaar? Wat als je geen gsm hebt?

Zo kan je voor alles een argument vinden.

Wat als ik geen gsm heb? Wat als ik geen bankkaart heb? Wat als ik smetvrees heb en geen cash geld of een automaat wil aanraken? Wat als ik als jood geen betaling mag doen op de sabbat?

Allemaal waar hoor, maar waarom moet iemand anders daar dan maar een oplossing voor vinden. U bent niet verplicht om te parkeren.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 09 jun 2024 12:07

In de wegcode heeft men zich alvast ingedekt

27.3.3. Op plaatsen gesignaleerd door het verkeersbord E5, E7 of E9a tot E9h, aangevuld met een onderbord met de vermelding "betalend", evenals op plaatsen met parkeermeters of parkeerautomaten, kan het parkeren eveneens geschieden op andere wijzen en onder andere voorwaarden die ter plaatse ter kennis van de betrokkenen worden gebracht.

Het is nooit hiervoor bedoeld (de wetgeving is van voor apps en smartphones)
Maar wordt wél gebruikt om het ontbreken van parkeerautomaten te "legaliseren"

Je parkeert er "onder andere voorwaarden ter plaatse kenbaar gemaakt" ...
Hoe, waardoor, ... dat kenbaar gemaakt moet worden, is allemaal niet bepaald
Welke voorwaarden gesteld kunnen worden, ... nergens bepaald

Indertijd kon je niet eens via SMS betalen als je bij de "foute" telecom operator zat :!:

Bjel
Topic Starter

#7 , 09 jun 2024 13:38

Bedankt voor de reacties. Ik inhoud een vaag wettelijk kader hieromtrent.
@Thomas_A klopt qua argumenteren, maar dat was niet mijn hoofdvraag. Ik vond de redenering vreemd dat ze een bepaalde periode van het jaar hun automaten verwijderen en een andere, drukkere periode in diezelfde zone dan weer wel automaten plaatsen. Een volledige, grote, betalende parkeerzone zonder ook maar 1 automaat, is dat wettelijk in orde? Ik had de vraag "wat als ..." beter weggelaten.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 jun 2024 22:15

"Onder andere voorwaarden":
bvb de voorwaarde dat u per sms of app moet betalen in de éne periode en in een andere periode ook met een automaat kan betalen

Terug naar “Andere”