Beste,
Deze week (op 02/02/2021) waren in Leuven op de politierechtbank een grote groep personen gedagvaard omdat ze een coronaboete van 250€ hadden ontvangen en deze niet hadden betaald.
Zonder een onderscheid te maken betreffende de reden waarom de persoon die coronaboete had gekregen, zijn al deze gedagvaarde personen veroordeeld tot een boete van 1.000 € en tot een effectieve gevangenisstraf van 3 maanden.
Mijn zoon (24j) woonde met 2 vrienden in een huis in Tienen, waar ze ook alle drie hun domicilie hadden. Omdat een vriend van hen moeilijkheden had, hebben ze hem bij in laten wonen gedurende verschillende maanden tussen Okt 2019 en April 2020.
Ergens tijdens de eerste lockdown, eind maart-begin april, stonden mijn zoon en zijn twee medewoners in hun tuin te roken. Op dat moment kwam de vierde (tijdelijke) bewoner ook thuis samen met een vriend van hem die hij had mee gebracht. Zij bleven bij de drie anderen in de tuin staan praten.
Bijna onmiddellijk nadien heeft de politie een inval gedaan in hun tuin en op basis van een controle van de identiteitskaarten kwamen zij tot de conclusie dat het een corona overtreding betrof, aangezien ze met 5 aanwezig waren in de tuin en er slechts drie waren gedomicilieerd.
Een tijdje later kregen ze alle drie een corona boete in de bus van 250 €. De twee medebewoners hebben uiteindelijk hun boete betaald. Mijn zoon niet omdat hij de ene keer het geld niet had hij de andere keer vergat te betalen. Gevolg, hij was één van de vele tientallen die op dinsdag 02/02/2021 werden gedagvaard.
Ik heb drie vragen :
(1) Kennen jullie mensen die net als mijn zoon op 02/02 op de politierechtbank van Leuven werden veroordeeld? Gelieve ze te vragen om met mij contact op te nemen ([email protected]) ?
(2) Een effectieve gevangenisstraf van 3 maand... wat zijn het soort van misdrijven die doorgaans met een dergelijke straf worden veroordeeld? Doel is om de zwaarte van de strafmaat beter aan te voelen door de vergelijking te maken tussen "het niet betaald hebben van een 'zelfs betwistbare' boete" en ... bvb "ernstige slagen en verwondingen met een week werkonbekwaamheid tot gevolg"
(3)Wat met beroep? Wat zijn de kansen/risico's om tegen dit vonnis in beroep te gaan ?
bedankt