Dag allen,
24 jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden, en toen er een stiefmoeder aan te pas kwam werd dit een vechtscheiding.
Door de onleefbare die de stiefmoeder met mijn zus veroorzaakte, kwam dat tot een rechtzaak waarbij mijn vader zijn gedeeltelijke voogdij verloor.
Mijn vader probeerde dit van de familie af te schermen door te zwijgen over de oorzaak.
Recent is echter gebleken dat de stiefmoeder in kwestie destijds tegen familieleden gaan vertellen is, dat mijn zus een klacht wegens sexueel misbruik door de vader had ingediend. Dit is jarenlang stil gezwegen. Ikzelf, mijn zus en vader wisten hier niets van. Onze grootouders zijn de jaren nadien overleden met dit in gedachten, en het heeft een split gedreven in ons contact met onze familie.
Graag wou ik vragen of dit voldoende gronde is om een klacht wegens laster en eerroof in te dienen. Als bewijs zijn er de documenten van de effectieve aanklacht, en de getuigenis van familieleden wat er hun verteld is geweest.
Na het overlijden van onze vader hebben we ons redelijk gedwee opgesteld over de verdeling, en hebben daar nu betrekkelijk veel spijt van. Kan op basis hiervan een morele schadevergoeding gevraagd worden ?
Indien positief antwoord zouden hiermee verder willen gaan met een advocaat.
Vriendelijke groeten,
K