valse klacht

Dino996
Topic Starter

valse klacht

#1 , 10 aug 2009 23:22

iemand waarmee ik communiceerde via internet had mij na het negeren van een paar emails en misschien 1 of 2 sms'en, een email gestuurd in naam van het Federal Computer Crime Unit (FCCU) met de mededeling dat er een strafrechterlijk onderzoek tegen mij liep wegens 'belaging' en dat iedere communicatieverkeer tss mijn en desbetreffende persoon werd gemonitord door het FCCU.

Nu blijkt dat dit niet waar was (weet ik van de inspecteur van het FCCU) en kan ik in feite een klacht neerleggen tegen die persoon wegens het mij verontrusten door onterecht te beweren dat er een strafrechterlijk onderzoek tegen mij loopt en het suggeren dat die persoon lid is van de FCCU (en dus politieambtenaar) en zodoende ook een naam heeft aangenomen dat hem niet toekomt.

Nu als ik klacht indien, wat gebeurt er dan precies?

Wordt mijn computer dan onderzocht en de zijne? Moet je dan voor de rechtbank verschijnen? ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 aug 2009 23:37

Je uitgeven voor een politieagent is nog een strafbaar feit waar zwaar aan getild wordt. Zeker als er ook nog eens vanuit die positie derden valselijk van feiten beschuldigd worden.

Bij het neerleggen van een klacht met bewijzen (waar het fccu effectief wel eens eventjes op bezoek zou kunnen komen om gegevens van uw pc te lichten zonder deze in beslag te nemen) zie ik een dergelijke klacht in het huidige milieu zeker niet geseponeerd worden.
Art. 227. Hij die zich inmengt in openbare ambten, hetzij burgerlijke of militaire, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot twee jaar.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 aug 2009 18:13

Pak een paar screenprints van de mails met header en ga bij uw lokale politie klacht indienen met alle elementen waar u over beschikt. Zodat tegenpartij gemakkelijker kan opgespoord worden.

Lokale politie zal dit overmaken aan PDK en deze zal dan verder wel de CCU dan de federale politie op de zaak zetten ( indien nodig)
Er zijn hier meedere strafbare feiten dus zeker doen.

Ik heb een sterk vermoeden dat de pc van tegenpartij zal met beslag gelegd worden - mogelijk dat ze met u eens kontakt nemen om nog wat gegevens te controleren

Reclame

Dino996
Topic Starter

#4 , 11 aug 2009 18:26

oke, maar ik moet zelf niet voor de rechtbank verschijnen in zo'n zaak?

Hij ontkent achteraf ook nog dat hij het gedaan heeft en zegt nu dat als hij nog iets van mij hoort, hetzij via email, sms, telefoon of wat dan ook dan zal hij zelf een klacht indienen.

Kan dat eigenlijk zomaar? Hij probeert mij te intimideren met vanalles en nog wat precies, terwijl hij wel degelijk strafbare feiten heeft gepleegd..

Franciscus

#5 , 11 aug 2009 18:36

De politie zal op zijn pc wel de nodige bewijzen vinden zeker.
U verteld alles wat hij gaat doen aan de politie - in de meeste gevallen denk ik dat hij bij verhoor en wat er dan allemaal kan gebeuren wel lichtjes anders zal ' klappen'
Zeker als hij die suplementaire bedreigingen nog eens in een sme je - telefonisch - neem van nu af elk gesprek op op een opnameapparaatje type dicteerapparaat - perfect wettig

Dino996
Topic Starter

#6 , 11 aug 2009 18:47

ik denk dat de bewijzen enkel op mijn computer te vinden zullen zijn, want hij weet dat de FCCU ervan weet. Ik had namelijk geantwoord op zijn bedrieglijke klacht naar hem als zowel het emailadres van de FCCU voor de zekerheid en dan heeft die van de FCCU naar ons beiden gereplyed dat wat hij heeft gedaan strafbaar is volgens die en die artikel, maar ik denk niet dat de FCCU hem zal vervolgen, maar hem gewoon gewaarschuwd heeft met die email. Hij(van de FCCU) zei wel dat ik klacht kon indienen als ik dat wilde.

Die persoon is overigens zelf advocaat, vandaar wellicht dat hij nog denkt dat het zal helpen van te blijven ontkennen en intimideren/dreigen, opdat ik geen klacht zou indienen of hij er eventueel zelf een zou indienen.

Franciscus

#7 , 11 aug 2009 18:57

dien klacht in

Dino996
Topic Starter

#8 , 13 aug 2009 21:06

nu weet ik nog altijd niet of ik daarvoor zelf voor de rechtbank moet verschijnen???

Dino996
Topic Starter

#9 , 13 aug 2009 21:35

nu weet ik nog altijd niet of ik daarvoor zelf voor de rechtbank moet verschijnen???

Franciscus

#10 , 14 aug 2009 17:18

Dat weten wij ook niet. Dat is 1 -een beslissing van de procureur des konings bij de vervolging en daarna een beslissing van vb de raadkamer... om de zaak te vervolgen en een beslissing van u om al of niet te gaan

Het parket kan vervolgen - de DADER wordt gedagvaard en de burgerlijke partij wat u dan bent kan ofwel komen of niet ofwel een advocaat laten gaan
Dit staat los van het strafbare feit.

3399AAaa

#11 , 12 sep 2009 19:38

dat die persoon advocaat is maakt de zaak nog ernstiger. vanuit zijn juridische achtergrond en deontologische plicht heeft hij een grotere verantwoordelijkheid tegenover de maatschappij dan een doorsnee burger. ik zou klacht indienen en tevens de zaak melden aan de balie waarbij hij aangesloten is. dit is echt ongehoord en als hij dat bij u doet, zal u niet het enige slachtoffer zijn. Foei!

Terug naar “Andere”