Verstandig om te helpen?

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: Verstandig om te helpen?

#16 , 14 okt 2016 19:33

de vraag is of de rechter wel zal geloven dat er geen moreel element is als je eerder al weet dat de pa een wagen die "jouw eigendom" is, zelf verzekerd heeft. Dan zou de rechter al moeten geloven dat je niet wist dat je pa in schulden zat en zijn wagen verkocht was.

Lijkt me toch wel vergezocht om nog geloofwaardig te zijn. Er lijkt me genoeg kennis van de feiten én een moreel element.

(maar strafrecht is niet echt m'n ding, voorwaarden voor medeplichtigheid lijken me wel vervuld)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 14 okt 2016 21:57

De essentie van het verhaal is: is pa akkoord dat TS eigenaar is van het voertuig? Mag TS vrij over het voertuig beschikken, het bijvoorbeeld morgen verkopen en de opbrengst voor zich houden? Hoe zou pa dan reageren? Als TS werkelijk over het voertuig mag beschikken is er niets aan de hand. Maar haar verhaal geeft mij toch de indruk dat dit niet het geval is.

De werkelijkheid lijkt mij te zijn dat pa een wagen koopt, zelf eigenaar wil zijn van de wagen, maar de wagen op naam van de dochter laat zetten om te vermijden dat de wagen in beslag kan genomen worden. In die hypothese is er sprake van valsheid in geschriften. De factuur, die laat uitschijnen dat de dochter eigenaar is, geeft niet de werkelijkheid weer. Pa maakt zich schuldig aan valsheid in geschriften. Als de dochter op een of andere manier gebruik maakt van de factuur is er sprake van gebruik van valse stukken.

Franciscus

#18 , 14 okt 2016 23:00

En van wie kwam het geld voor de betaling in contanten ???? of via een bankrekening....???

In de tekst staat .... "om te voorkomen dat het weer gebeurt"... dus t.o.v. vader is dat mogelijk al een begin van opzet lijkt me.
Zie basejumper en scorpioen hun teksten.

Reclame

sloeberken

#19 , 14 okt 2016 23:38

De essentie van het verhaal is: is pa akkoord dat TS eigenaar is van het voertuig? Mag TS vrij over het voertuig beschikken, het bijvoorbeeld morgen verkopen en de opbrengst voor zich houden? Hoe zou pa dan reageren? Als TS werkelijk over het voertuig mag beschikken is er niets aan de hand. Maar haar verhaal geeft mij toch de indruk dat dit niet het geval is.

De werkelijkheid lijkt mij te zijn dat pa een wagen koopt, zelf eigenaar wil zijn van de wagen, maar de wagen op naam van de dochter laat zetten om te vermijden dat de wagen in beslag kan genomen worden. In die hypothese is er sprake van valsheid in geschriften. De factuur, die laat uitschijnen dat de dochter eigenaar is, geeft niet de werkelijkheid weer. Pa maakt zich schuldig aan valsheid in geschriften. Als de dochter op een of andere manier gebruik maakt van de factuur is er sprake van gebruik van valse stukken.
Eigenaardige redenering, welke valse stukken worden hier gebruikt, is niet omdat het tegen jullie moraal is dat het ook onwettelijk is.
Is ook mogelijk als je TS wil helpen er misschien de desbetreffende wetgeving erbij te halen.
Had Ts de auto gekocht (met geld van de vader) die in beslag was genomen van de deurwaarder, dan kon de vader over deze auto verder beschikken zonder dat deze nog in beslag kon genomen worden, zijn dat dan ook met valse stukken.
maar de wagen op naam van de dochter laat zetten om te vermijden dat de wagen in beslag kan genomen worden. In die hypothese is er sprake van valsheid in geschriften
in welk wetsartikel staat dit, besef je wel goed wat valsheid in geschriften betekend.

Wat is valsheid in geschrifte
Valsheid in geschrifte is het misdrijf waarbij een persoon valsheid pleegt op een handels- of bankgeschrift of enig ander privaat geschrift een valse handtekening plaatsen, een geschrift namaken of vervalsen, een overeenkomst of beschikking namaken of vervalsen, of tenslotte het toevoegen of vervalsen van bedingen, verklaringen of feiten die deze geschriften tot doel hadden.

http://www.onlineadvocaat.be/artikels/v ... eschrifte/

http://www.elfri.be/valsheid-geschrifte
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Frerk
Topic Starter

#20 , 15 okt 2016 11:04

Bedankt voor de vele reacties!

Ondertussen is de situatie al zo dat hij de door mij aangekochte wagen zou gaan inschrijven en verzekeren op naam van een werknemer van hem... Is dit dan mogelijk en blijf ik, als persoon die de wagen aankocht, buiten schot in geval van een ongeval en/of onbetaalde rekeningen zoals rijtaks en boetes?

Mvg

scorpioen

#21 , 15 okt 2016 13:24

Valsheid in geschriften kan zijn:
a) materiële valsheid: het manipuleren van de tekst
b) intellectuele valsheid: het opstellen of laten opstellen van een tekst die niet met de waarheid overeenkomt.
Wat dat laatste betreft geeft ere-procureur des Konings Ivo Delbrouck in Postal Memorialis het volgende voorbeeld:
de aanvragers van een lening, die ten onrechte in de leningsaanvraag vermelden
dat zij geen andere leningen lopende hebben of dit niet vermelden in de
desbetreffende rubriek op het aanvraagformulier. De morele valsheid bestaat
hier in het verdraaien van de waarheid of in het verzwijgen van gegevens, zodat
de bedoeling van de tekst, in casu het weergeven van de financiële toestand
van de aanvragers, niet strookt met de werkelijkheid;

Een factuur laten opmaken waaruit moet blijken dat A de eigenaar is van een wagen, terwijl in werkelijkheid B de eigenaar is, is intellectuele valsheid in geschriften. Men laat het geschrift iets anders zeggen dan wat de werkelijkheid is.

sloeberken

#22 , 15 okt 2016 19:09

intellectuele valsheid in geschriften
Gaat dit over een nieuwe juridisch term, zo ja plaats er even de wettekst bij indien mogelijk.

scorpioen

#23 , 15 okt 2016 19:23

Cassatie 13 januari 2015 http://jure.juridat.just.fgov.be/pdfapp ... 20150113-1
Het misdrijf valsheid in geschrifte als bedoeld in de artikelen 193, 196, 213
en 214 Strafwetboek, bestaat erin in een door de wet beschermd geschrift, met be-
drieglijk opzet of met het oogmerk om te schaden, de waarheid te vermommen op
een bij de wet bepaalde wijze, terwijl hieruit een mogelijk nadeel kan ontstaan. De
valsheid is “intellectueel" wanneer zij erin bestaat dat in een materieel onaange-
roerd instrumentum, feiten en akten in strijd met de waarheid worden vastgesteld.

Gebruiker21

#24 , 17 okt 2016 09:03

Ondertussen is de situatie al zo dat hij de door mij aangekochte wagen zou gaan inschrijven en verzekeren op naam van een werknemer van hem...
Als het nu nog niet duidelijk is wat de vader aan het doen is, weet ik het niet meer, hoor... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Wouter VH

#25 , 17 okt 2016 09:28

Ondertussen is de situatie al zo dat hij de door mij aangekochte wagen zou gaan inschrijven en verzekeren op naam van een werknemer van hem...
Als het nu nog niet duidelijk is wat de vader aan het doen is, weet ik het niet meer, hoor... :roll:
Ik denk dat iedereen het raar zou vinden dat de zoon van de eigenaar van een bedrijf een wagen koopt en dat dan een werknemer van dat bedrijf, de wagen op zijn naam inschrijft en verzekerd. Waarom zou iemand zoiets doen?

Aan TS: Ik zou er gewoon af blijven...

sloeberken

#26 , 17 okt 2016 10:51

Hij kan beter een wagen huren.

Jackrussell

#27 , 17 okt 2016 13:27

Ik zou het wel weten moest ik nog geld tegoed hebben van die kwast.

sloeberken

#28 , 18 okt 2016 09:55

De Belgische wetgeving geeft hem veel mogelijkheden om zijn schuld te ontlopen, denk maar aan collectieve schuldenregeling.

http://dyzo.be/kan-een-deurwaarder-een- ... slag-nemen

Gebruiker21

#29 , 18 okt 2016 14:36

De Belgische wetgeving geeft hem veel mogelijkheden om zijn schuld te ontlopen, denk maar aan collectieve schuldenregeling.
In collectieve schuldenregeling zou hij toch niet moeten proberen om een wagen te kopen zonder dat zijn schuldbemiddelaar hier van op de hoogte is, hoor. Als hij dit soort zaken uitsteekt en de rechtbank of zijn schuldbemiddelaar komt daarachter, kan hij fluiten naar zijn collectieve schuldenregeling...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#30 , 22 okt 2016 18:46

In collectieve schuldenregeling zou hij toch niet moeten proberen om een wagen te kopen zonder dat zijn schuldbemiddelaar hier van op de hoogte is, hoor. Als hij dit soort zaken uitsteekt en de rechtbank of zijn schuldbemiddelaar komt daarachter, kan hij fluiten naar zijn collectieve schuldenregeling...
Waarom niet, hij mag enkel geen schulden maken.

Terug naar “Andere”