Goedenavond
Ik heb me een tijdje geleden ingelaten met een nieuwe "hobby", om het zo maar uit te drukken. Lockpicking, het openen van sloten zonder sleutel. Nu heb ik dit enkel nog maar gedaan op hangslotjes die ik zelf gekocht heb, puur om te testen.
Dit was ik tegen een vriend aan het vertellen, toen hij me niet geloofde zijn we naar mijn huis gereden en heb ik twee hangslotjes en de lockpicks meegenomen. In de auto heb ik hem dan voorgedaan hoe het ging, hoe het allemaal in elkaar zit,...
Vervolgens besloten we (we waren met 4 trouwens) om iets te gaan drinken ergens. Ik heb toen het tasje met de lockpicks en de twee slotjes in zo een "zak" achteraan de passagiersstoel gestopt (omdat ik toevallig op die plaats zat).
Het toeval wil nu dat we richting een brug reden en na die brug stond er een grootscheepse controle (die we overigens niet zagen, daar het bergop ging). Net voor de brug gingen we linksaf; en daar op die hoek stond al een anonieme wagen van de politie. Ik herkende de wagen onmiddelijk en had ook de agenten zien zitten. Onderaan de berg zette mijn vriend de wagen aan de kant en daar discussieerden we kort dat we beter in een café gingen drinken iets verderop waar een andere vriend van ons werkt, wij dus terug de berg op en dan zouden we normaal de brug over rijden (en dus recht in hun armen). Bovenaan de brug stonden echter nog steeds de agenten en die hielden ons dus tegen.
Afin om een lang verhaal kort te maken hebben ze de ons gefouilleerd en de auto gefouilleerd, de lockpicks gevonden en natuurlijk een grote mond opgezet zonder reden.
In de combi hebben ze mijn verklaring opgeschreven op een papier met "proces-verbaal" op als ik goed heb gezien. toen ik vroeg wat er nu zou gebeuren zei de agent dat ik niets per post zou krijgen (daar ik afstand deed van de lockpicks), maar het alsnog naar het parket zou gaan. Dit kan geseponeerd worden, maar er kan ook een boete volgen. Als het geseponeerd wordt hoor ik niks, zo niet zal ik het wel horen zei de agent.
Overigens wil ik even aanhalen dat de lockpicks niet illegaal waren, maar wel "verdacht". Dus ik zie eigenlijk al niet in waarom ik wel afstand moest doen, laat staan waarvoor ik een boete zou kunnen krijgen.
Probleem is dat ik exact 11 maanden geleden een voorwaardelijke geldstraf heb gekregen ivm een opgevoerde bromfiets, die straf zou in oktober vervallen.
Mijn vraag: zou er hier rekening mee gehouden worden met het feit dat ik afstand deed op vrijwillige basis/ik reeds in contact ben gekomen met het gerecht. Maw hoe groot is de kans dat dit een zaak wordt?
Dank bij voorbaat.