hondenprobleem

yvonna
Topic Starter

hondenprobleem

#1 , 10 aug 2008 07:54

hallo, Kan mij iemand helpen hoe mijn probleem degelijk kan opgelost worden.

Ik heb al een tweetal jaren last van het nerveuze schetterend aanhoudend geblaf van de hond van de buren. Ik heb al alles geprobeert om dit op te lossen :met de mensen gesproken 2x - de politie laten komen-naar de commisaris geweest die de wijkagent stuurde,allemaal een tijdelijke oplossing. Hier op het forum heeft men gezegd dat ik p.v.moest laten opstellen om bewijs te hebben en dan naar de vrederechter gaan.Intussen heb ik begrepen van de politie dat zij een verslag opmaken hoe zij dat horen niet hoe erg ik dit ervaar(dat geblaf).Wij kunnen geen gebruik maken van onze tuin of we kunnen tegen elkaar niet spreken. ook in onze keuken kunnen we elkaar soms niet verstaan als hij buiten aan het blaffen is..Nu is mijn vraag:Kan ik weten of mijn probleem groot genoeg is dat ik zeker ben dat de vrederechter mij in het gelijk zal stellen ? als hij vind dat ik dat maar moet verdragen kan het dus gebeuren dat zij gelijk krijgen en dan zullen ze zeker nog sterker zijn en hun hond nog minder snel binnenroepen. ik hoop dat ik hier niet het onmogelijke gevraagd heb en dat ik een antwoord kan krijgen waardoor ik weet wat me te doen staat.

Vriendelijke groeten Yvonna

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 10 aug 2008 10:29

Art.544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben...(Burgerlijk Wetboek)

De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld.Die compensatie kan NIET bestaan in het VOLLEDIG VERBOD van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen,(Cass.14 december 1995(Meunier t. Verheyden),TRD&I 1996-03,37).

Iemand is slechts tot vergoeding van een abnormale burenhinder gehouden,indien die burenhinder is veroorzaakt door een daad,een verzuim of een gedraging die hem kan worden toegerekend.(Cass.12 maart 1999(Debrie t. Plessers),onuitg.,TRD&I 1999-07,30).

U kan een minnelijke schikking vragen bij de vrederechter,van uw woonplaats,een gewoon briefje waarin u het probleem uitlegt volstaat om uw buren te laten oproepen.

Aangezien een hond een gezelschapsdier is en deel uitmaakt van het gezin zal een blafverbod zal er niet inzitten.

Cruzer

#3 , 11 aug 2008 16:03

Kan deze uitspraak ook gelden voor problemen et het gekraai van een haan .
Ik neem aan dat een haan geen gezelschapsdier is .

Reclame

Lex

#4 , 11 aug 2008 18:04

Kan deze uitspraak ook gelden voor problemen et het gekraai van een haan .
Ik neem aan dat een haan geen gezelschapsdier is .
Haantjes problematiek is hier reeds eerder aan bod gekomen, zie...

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=9486
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=5690

yvonna
Topic Starter

#5 , 12 aug 2008 19:20

Art.544. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben...(Burgerlijk Wetboek)

De eigenaar van een onroerend goed,die door een niet foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschapsnadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld.Die compensatie kan NIET bestaan in het VOLLEDIG VERBOD van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen,(Cass.14 december 1995(Meunier t. Verheyden),TRD&I 1996-03,37).

Iemand is slechts tot vergoeding van een abnormale burenhinder gehouden,indien die burenhinder is veroorzaakt door een daad,een verzuim of een gedraging die hem kan worden toegerekend.(Cass.12 maart 1999(Debrie t. Plessers),onuitg.,TRD&I 1999-07,30).

U kan een minnelijke schikking vragen bij de vrederechter,van uw woonplaats,een gewoon briefje waarin u het probleem uitlegt volstaat om uw buren te laten oproepen.

Aangezien een hond een gezelschapsdier is en deel uitmaakt van het gezin zal een blafverbod zal er niet inzitten.

Sorry maar ik begijp niet goed de uitleg volgens het wetboek moet men zijn eigendom kunnen gebruiken zoder gehindert te worden van storend lawaai.
Wij kunnen onmogelijk op ons terras staan praten of die hond overtelpt onze stem zodat we elkaar niet verstaan. Ook in huis als we in de keuken tegen elkaar praten verstaan we elkaar ook ,niet,door het aanhoudend geblaf van een nijdige keffer.en zelfs verder in ons huis ( de salon dus) horen we het geblaf boven onze t. v.
Is dat dan allemaal toegelaten ?
Ik vraag geen vergoeding maar ik veronderstel als een hond aanhoudend staat te blaffen dat dit toch niet normaal is ???

Groetjes Yvonna

Terug naar “Andere”