Beste Bjorn,
Allereerst bedankt voor het snelle en uitvoerige antwoord, ik probeer al geruime tijd mijn directie van net datzelfde te overtuigen, maar jammer genoeg zijn er volgens mijn chef andere interpretaties van die wetten die mij dat dus verbieden. De directie handhaaft neutraliteit tot ze kunnen overtuigd worden, dus heb ik voor u nog twee verdere vraagjes:
Is er ergens een wet die toelaat dat mijn werkgever mij verbiedt die rechten uit te oefenen?
Ik schrijf momenteel een paper met relevante wetten, morele gronden,..., om de directie over de streep te trekken. Mag ik uw respons hierin vermelden en zo ja, kun je me dan even je naam en andere relevante info (diploma's of studies, beroep,...) doorgeven om wat gewicht in de schaal te leggen?
(anderen mogen natuurlijk ook nog steeds antwoorden)
Geachte,
Met betrekking tot Uw
eerste vraag geldt het arbeidsrecht, namelijk de Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten,
B.S. 22 augustus 1978 (hierna Arbeidsovereenkomstenwet).
-
Artikel 16 bepaalt: "
Werkgever en werknemer zijn elkander eerbied en achting verschuldigd". Dit artikel moet onder meer samengelezen worden met artikel 17 van de Arbeidsovereenkomstenwet.
-
Artikel 17 stipuleert: "
De werknemer is verplicht :
1? zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;
2? te handelen volgens de bevelen en de instructies die hem worden gegeven door de werkgever, zijn lasthebbers of zijn aangestelden met het oog op de uitvoering van de overeenkomst;
3? zowel gedurende de overeenkomst als na het be?indigen daarvan, zich ervan te onthouden :
a) fabrieksgeheimen, zakengeheimen of geheimen in verband met persoonlijke of vertrouwelijke aangelegenheden, waarvan hij in de uitoefening van zijn beroepsarbeid kennis kan hebben, bekend te maken;
b) daden van oneerlijke concurrentie te verrichten of daaraan mede te werken;
4? zich te onthouden van al wat schade kan berokkenen hetzij aan zijn eigen veiligheid, hetzij aan die van zijn medearbeiders, van zijn werkgever, of van derden;
5? het hem toevertrouwde arbeidsgereedschap en de ongebruikte grondstoffen in goede staat aan de werkgever terug te geven".
-
Conclusie: gelet op die bepalingen is de kans niet onbestaande dat U, indien U de bevelen van Uw werkgever niet opvolgt, tegen een eventueel ontslag, een vordering tot schadevergoeding of een tuchtstraf aankijkt. Een arbeidsovereenkomst wordt immers gekenmerkt door een gezagsverhouding. Probeer dus eerst te overtuigen, alvorens te ageren...
Met betrekking tot Uw
tweede vraag: U mag mijn respons vermelden. Relevante informatie (naam en studies) vindt U in mijn profiel.
U kunt misschien ook eens de volgende
werken raadplegen:
-VAN OUTRIVE, L., DECORTE T. en VAN LAETHEM, W. (eds.),
Private bewaking en opsporing en de grondrechten van de mens, Brussel, Politeia, 1995.
-VAN LAETHEM, W., DECORTE, T. en BAS, R. (eds.),
Private politiezorg en grondrechten: de methoden van private bewaking en opsporing en de grondrechten van de mens, Leuven, Universitaire pers Leuven, 1995.
-Specifiek over de rechten en plichten van werknemer en werkgever, raad ik U tevens aan: CLAES, M,
De plichten van de werknemer en werkgever, Antwerpen, Maklu, 2000.
Wellicht vindt U daarin ook nuttige informatie die Uw stelling kracht kan bijzetten.
Bjorn.
P.S.: het zou me verheugen mocht U mij op de hoogte houden van de situatie. Ik ben nogal ge?nteresseerd in de materie van de private beveiliging. U mag me gerust ook Uw paper doormailen.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.
"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]