Huiszoekingsbevel

Libertas
Topic Starter

Huiszoekingsbevel

#1 , 25 aug 2013 20:36

Hey iedereen.
Stel dat de politie een huiszoekings bevel krijgt. Hebben ze dan ook recht tot het doorzoeken van een eventuele garagebox die op uw naam staat?
En hoe kunnen ze achterhalen dat je een box huurt die vb 50km+ van je huis gevestigd is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2013 20:39

Uiteraard.

Libertas
Topic Starter

#3 , 25 aug 2013 20:44

ok dat dacht ik ook al..
En hoe zou de politie kunnen achterhalen dat je een box huurt ?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 aug 2013 21:08

via buren, familie, eigen documenten, bankuittreksels, computer, ...

alle mogelijke wettelijke manieren :)

Franciscus

#5 , 25 aug 2013 22:17

Ze hebben daartoe zelfs de mogelijkheid gebruik te maken van bijzondere opsporingsmethoden in bepaalde gevallen.
Mits machtiging van een onderzoeksrechter.

mava105

#6 , 26 aug 2013 14:28

Ze zouden tijdens die huiszoeking de sleutel van die garage kunnen vinden, een huurovereenkomst, betalingsbewijzen van de huur enz..... :(

Gebruiker21

#7 , 26 aug 2013 15:51

Is een huiszoekingsbevel niet adres-gebonden? Als die garage op een ander adres gevestigd is, en dat adres staat niet op het huiszoekingsbevel, mag men daar dan "zoeken"?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#8 , 26 aug 2013 18:19

Woning en aanhorigheden.
Woning is waar men zijn belangen heeft.
Daarbij de garage is geen woning.

Gebruiker21

#9 , 27 aug 2013 08:54

Woning en aanhorigheden.
Als de garage op een compleet andere adres is, 50 km verder, kan je moeilijk over een "aanhorigheid" spreken van de woning, niet?
Daarbij de garage is geen woning.
Wat bedoel je hier dan mee? Dat men geen huiszoekingsbevel nodig heeft om een garage te mogen doorzoeken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#10 , 27 aug 2013 10:36

De woning (en zijn aanhorigheden) is onschendbaar Een woning is een beschermde plaats.
Dat staat in de grondwet art 15
Een garagebox zal zo, in de meeste gevallen, niet onder het begrip van woning vallen.
Maar het is steeds een feitenkwestie.
Zo is een garagebox bij een woning een aanhorigheid.
Ook in een appartementsgebouw, maar niet als het vb een losstaand garageboxcomplex is.
Maar wat doen we dan met een garagebox in een naastliggend appartementsgebouw al of niet ondergronds verbonden .....

Het is zoals dikwijls een beslissing van de strafrechter.
Cassatie heeft het begrip woning gedefinieerd.

Persoonlijk zou ik wel steeds werken met een bevelschrift net om procedureproblemen achteraf te vermijden.

Gebruiker21

#11 , 27 aug 2013 11:29

Dus: voor een woning (en zijn aanhorigheden) heeft men een huiszoekingsbevel nodig. Voor een garagebox die zich niet meteen in de nabijheid van de woning bevindt, heeft men in principe geen huiszoekingsbevel nodig?

Terug naar “Andere”