GAS - publiciteit sanctioneerbare vergrijpen

ecvcaute
Topic Starter

GAS - publiciteit sanctioneerbare vergrijpen

#1 , 21 nov 2012 22:48

Ik zie vandaag op het regionaal journaal (TV Oost) dat de stad Lokeren erover denkt meer kleine vergrijpen via het Gemeentelijk Administratief Strafrecht (GAS) af te handelen. Ook de burgemeester van Dendermonde kwam aan het woord.
Uit de reportage meen ik te kunnen opmaken dat de vergrijpen waarvoor een GAS kan worden opgelegd, niet overal dezelfde zijn.
Als dit zo is hoe weet ik dan welke vergrijpen in stad A strafbaar zijn en welke in stad B? Ik lees hier en daar een verwijzing naar het politiereglement. Maar is dit overal hetzelfde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2012 22:59

Neen, want gemeentelijke bevoegdheid en dus overal 'net' iets anders.

Elke gemeente heeft zijn eigen reglement.
Geeft soms aanleiding tot hilarische toestanden in vb een intergemeentelijke politiezone.
Al of niet mogen grasmaaien op zondag.....
Laatst gewijzigd door Franciscus op 21 nov 2012 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

ecvcaute
Topic Starter

#3 , 21 nov 2012 23:08

En hoe moet ik dan weten waar te luide muziek in de wagen al dan niet getolereerd wordt? Geldt hier ook het adagium 'nemo censetur legem'?

Reclame

ecvcaute
Topic Starter

#4 , 21 nov 2012 23:23

Het adagium moet natuurlijk zijn 'nemo censetur ignorare legem', populair gezegd iedere Belg dient de wet te kennen. En ook de buitenlander op Belgisch grondgebied. Een Brusselaar in Gent ook het Gentse politiereglement?

Terug naar “Andere”