#18 , 05 nov 2012 08:53
Ik zie echt niet in waarom je dit zou weigerern (tenzij je zelfstandige bent). Als werknemer wordt je loon gewoon verder betaalt, en krijg je er nog eens een fikse "verplaatsingsvergoeding" bovenop en als je dan nog eens meer dan 5 km van de rechtbank woont, komt daar nog eens 40€ per dag bij. Stel dat ik in mijn geval opgeroepen zou worden om in de jury te zitten in Gent (is 35 km van mij thuis), kan ik bovenop mijn gewone loon nog 40,10 € + (70 x 0.4788) = 73,5 € verwachten. Als zo'n proces een maand duurt (20 werkdagen) is dat bijna 1500 € extra. Mij mogen ze dus al eens vragen voor zo'n "stomme oproeping", hoor. Het is eens iets anders dan een maand te gaan werken. (Uiteraard moet geld niet de hoofdreden zijn om te gaan zetelen, maar laat het alstublieft ook geen argument zijn om het NIET te doen. Financieel wordt je er als "gewone werknemer" zeker niet slechter van).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!