Enkele uren cel

kadafi55
Topic Starter

Enkele uren cel

#1 , 12 sep 2012 07:19

Beste,

Zaterdagnacht toch echt iets vreemd mee gemaakt, even de situatie :
Ik en mijn vriend komen ergens ter plaatste waar politie blijkbaar al bezig was met iets, mijn vriend staat er te praten met iemand, ik wil mijn vriend aanspreken maar toen spreekt een agent mij aan, en zegt me weg te gaan, ik zeg excuseer wil alleen men vriend even spreken, hij zegt ga weg ! ik zeg opnieuw ik ga weg maar wil men vriend meenemen, nu neemt de agent mij mee en zet mij even in de combi, even later nemen ze mij mee naar het bureau waar ik doodleuk even in de cel mocht gaan zitten. een uur of 4 later mocht ik eruit , kreeg ik al mijn bezittingen terug en dat was het. Geen pv of dergerlijke, enkel het regristratie boek voor men bezittingen moeten ondertekenen.
Wat moet ik mij hier bij voorstellen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 sep 2012 08:01

Dat u niet zo beleefd en rustig was als u zich nu voorstelt?

Vandebos

#3 , 12 sep 2012 09:59

Als de politie u vraagt een locatie te ontruimen waar zij met vaststellingen bezig zijn, dan ontruimt u die locatie zonder discussie of verder uitstel.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2012 21:29

Bestuurlijke aanhouding.
Een agent heeft niet die bevoegdheid om u op te sluiten.
Beslissing wordt genomen door een officier van bestuurlijke politie ( dit zijn commissarissen of hoofdcommissarissen).
Indien nodig kunnen die iemand laten opsluiten tussen de 2 en 12 uur.
Normaal wordt daar wel een document van opgesteld ( zeker in grote zones) dat getekend wordt door de bevoegde officier. Er wordt geen PV opgesteld gezien dat geen bevoegdheid is van parket/rechter en deze dus ook niet kunnen over beslissen.
Het is een afgeleide bevoegdheid van de burgemeester. Dit gezien deze het hoofd van de bestuurlijke politie is.
U hoeft dus niets strafbaars gedaan te hebben.
Als de politie dus zegt u te verwijderen van die plaats moet u dat doen. Politie hoeft aan u daar geen reden voor op te geven.
art 31 wet politieambt.

PS politie kan zelfs (bij manifestaties) overgaan tot gebruik van geweld en dat kan zelfs verregaand zijn.
U op dat moment verzetten is weerspannigheid ....

kadafi55
Topic Starter

#5 , 13 sep 2012 01:36

ok bedankt voor het antwoorden, nu is het me wel wat duidelijker,
dus eigenlijk hangt er daar niets meer aan vast ? geen boete of dergerlijke ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 sep 2012 12:09

DAT weet ik niet. Buiten feit van bestuurlijke aanhouding kan er ook een PV wegens weerspannigheid en of smaad en of enkelvoudige slagen (een duw) aan ambtenaar zijn opgesteld en dat is wel gerechtelijk vervolgbaar.
Heeft men foto en vingerafdrukken van u genomen?
Nu gelet op de Salduz wetgeving kan het dus perfect dat men u laat gaan zonder verhoor.
U zal dan uitgenodigd worden om gehoord te worden inzake de feiten NADAT u de mogelijkheid hebt gehad een advocaat te raadplegen.
Waarom laat men u dan gaan wel als men u dadelijk wil verhoren is politie verplicht een advocaat op te roepen. Dat kost tijd en veel geld (oa door het bewakingspersoneel dat ter plaatse moet blijven en de kosten van de advocaat).
Dus men laat u gaan en nadat u advocaat hebt geraadpleegd wordt u terug uitgenodigd.
Advocaat wordt enkel gevraagd bij een arrestatie voor gerechtelijke feiten waar meer dan één jaar op staat of in opdracht van pdK.
(persoonlijk zou ik zeggen kans is klein maar het is perfect mogelijk)

Terug naar “Andere”