Valsheid in geschrifte aankoop bouwgrond/bouwen woning

binnie1403
Topic Starter

Valsheid in geschrifte aankoop bouwgrond/bouwen woning

#1 , 12 dec 2011 16:36

Beste,

Ik had een mondelinge optie gevraagd op een bouwgrond waar 4 aannemers op mogen werken. Bij de firma waar je de bouwgrond aankoopt ben je ook verplicht om mee te bouwen. Wat we dus niet wilden doen. Toen ik een ander sleutel-op-de-deur-firma contacteerde, die eveneens op deze gronden zit, met de vraag tot offerte bouw woning vertelde ze me dat ik hen niet kon gebruiken om prijzen te verkrijgen bij firma A. Toen ik ontkende dat ik de bouwgrond had aangekocht via firma A vertelde de verkoopster van bouwfirma B dat ze het aankoopcontract doorgemaild had gekregen en dat ik getekend had! Ik heb haar gevraagd om mij dit contract door te mailen wat ze ook heeft gedaan.

Het optiecontract is opgemaakt op mijn naam en adres. Er staat melding dat ik een voorschot dien te betalen en dat er een aangetekende brief werd verstuurd om me naar het hoofdkantoor van de bouwfirma te begeven om de koopovereenkomst te ondertekenen (bouw van een woning). Onderaan staat mijn naam en een vals handtekening waar mijn naam leesbaar is.

Kan ik hier iets tegen ondernemen? De firma zelf heetf nog niets geëist maar het vertrouwen in dit bedrijf is uiteraad volledig verdwenen.
Kan ik een schadevergoeding eisen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Grtz

Binnie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 dec 2011 16:50

Klacht neerleggen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 dec 2011 18:25

Lijkt mij ook.
Maar dan zal je op zijn minst over een copie moeten beschikken van de getekende overeenkomst.
Als je die van firma B hebt gekregen dan kan je verder.
Anders moet je ze aan firma A vragen.
Maar wat wil je verder gaan met de aankoop.
In hoeverre kan het wel dat u met een andere firma bouwt op grond die eigendom is van firma A?

Reclame

binnie1403
Topic Starter

#4 , 12 dec 2011 20:16

Firma B heeft getekende kopie ingescand en doorgemaild. bedrijf dat eigenaar is van de gronden is eveneens eigenaar van aannemingsbedrijf. Onder andere entiteit maar gaat om dezelfde persoon.

Franciscus

#5 , 12 dec 2011 22:56

Dat zegt u toch u wil bouwen met firma B op grond van eigenaar A die ook eigenaar is van bouwfirma A?

binnie1403
Topic Starter

#6 , 12 dec 2011 23:06

Ik wou offerte opvragen met misschien de mogelijkheid te bouwen met firma A op grond die het nevenbedrijf van firma A aanbiedt. Firma A heeft dit willen tegenhouden door een vals contract op te maken en dit in mijn naam te tekenen waadoor firma B me niet serieus zou nemen vermits deze zouden denken dat ik al had aangekocht via A en B zou willen gebruiken om de prijzen bij firma A te drukken. Ik hoop dat het duidelijk is? :-)

binnie1403
Topic Starter

#7 , 12 dec 2011 23:09

Sorry ik slaag het zelf al door elkaar.
Ik wou offert opvragen bij firma B om eventueel te bouwen op grond van nevenbedrijf firma A ... de rest is correct. Firma A was te duur en firma B heeft het merendeel van de gronden daar al verkocht omdat concurrentieel heel sterk zijn.

Turaki

#8 , 12 dec 2011 23:11

Dus, om het even nog samen te vatten: u koopt grond bij A, en mag een huis laten zetten door B?
Waarna een zusterfirma van A een vals contract opmaakt voor het bouwen van een huis, om zo te vermijden dat u met B in zee gaat?

Meteen bij de politie klacht gaan neerleggen, en dan eventueel met uw attest klachtneerlegging bij B langsgaan, dan moet u niet wachten om met hen uw huis te bouwen.

binnie1403
Topic Starter

#9 , 12 dec 2011 23:14

Firma A heeft de grond ingetrokken onder het mom dat ik deze gekocht heb. De eigenaar heeft dus laten weten dat de grond verkocht is met het valse contract (op mijn naam).

Franciscus

#10 , 13 dec 2011 09:25

Firma A kan de grond nu niet meer verkopen gezien u een contract hebt.... kan leuk worden.
Aangifte bij politie kan ....maar dan hebt u uw grond niet mee (terug).
Misschien eerst naar een advocaat en eens zien wat deze denkt van de contracten u schrijft waar 4 firma ( bouwfirma's) mogen op werken ....waar staat dat.
Verkavelingsvergunning?

binnie1403
Topic Starter

#11 , 13 dec 2011 10:18

Is een overeenkomst tussen de bouwondernemingen. In de verkaveling kan je ook zien dat er op de verkochte loten staat welke bouwonderneming het lot verkocht heeft. Ondertussen is mijn offerte lening nog 3 dagen geldig en door de hoge rentestijging zal eind deze week de aflossing ons budget overstijgen. Ik denk inderdaad dat ik best naar een advokaat stap. Ons bouwplannen kunnen we door hun toedoen opbergen want op 3 dagen tijd, ook al ga ik klacht neerleggen, kan de achitect geen voorstel meer maken en daar bovenop nog een calculatie uitvoeren.

Turaki

#12 , 13 dec 2011 10:21

U kan altijd de geleden schade trachten te verhalen op firma A, indien u door hun toedoen extra kosten moet maken.

Terug naar “Andere”