aanwezig op feestje na sluitingsuur

Rozet
Topic Starter

aanwezig op feestje na sluitingsuur

#1 , 30 nov 2011 14:57

Allemaal

Eind september kwam de politie binnen op een feestje, georganiseerd in een zaaltje naast een café, om 03u07. Het sluitingsuur van het café is echter 03u00. Vandaag ontving ik een aangetekend schrijven van het Bureau voor Gemeentelijke en Administratieve Sancties.
In Geel zijn verschillende horecazaken tot 04u00 open (convenant). Heel verwarrend, want wij dachten dat het feestje rechtmatig tot 04u00 mocht duren.
Ik vond op het internet geen lijst van de zaken die langer geopend mogen zijn in Geel, wel dat horecauitbaters hun convenant moeten uithangen. In mijn geval zou dit willen zeggen dat ik in principe eerst naar het café moest gaan om de aanwezigheid van een convenant vast te stellen (of sluitingsuur vragen aan uitbater), terwijl ik daar niets consumeer!? Want de ingang van het feestzaaltje is op een andere plaats dan die van het café.

Ik mag verweer indienen; heb ik iets om op te steunen om mij te 'verdedigen' (vooral om de boete te vermijden!!! :lol: )? Ik ben ECHT een leek in deze dingen!!!! :oops:

Bedankt voor jullie antwoord!!! :wink:

De ingang van het

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2011 20:32

Het is niet dat een aparte ingang van het complex ook een ander bedrijf maakt.
Van wie is de zaal ... van het café.
Met wie heb je een contract afgesloten?
Wat staat in uw contract?

Rozet
Topic Starter

#3 , 30 nov 2011 22:36

Ik was gewoon een 'bezoeker' van het feestje, ik heb zelf niets georganiseerd, ik was aanwezig als gast. Sorry misschien niet duidelijk vermeld...

Reclame

Drone

#4 , 30 nov 2011 22:44

hoe kunt ge nu als "bezoeker" op een feestje een overlast boete ( GAS waarschijnlijk ) krijgen . . . :shock:
( in de veronderstelling dat ge wel degelijk niks uitspookte )

ik zou eerder denken dat de uitbater ( en eventueel organisator ) verantwoordelijk zou zijn als de sluitingsuren niet worden gerespecteerd . . .

er is toch een onderscheid tussen het openbare "café" gedeelte en het "private" feestzaal ( met privaat feest ) gedeelte :|

Franciscus

#5 , 01 dec 2011 19:16

'huurder' van de zaal vb.

sleper

#6 , 01 dec 2011 20:35

hoe kunt ge nu als "bezoeker" op een feestje een overlast boete ( GAS waarschijnlijk ) krijgen . . . :shock:

ik zou eerder denken dat de uitbater ( en eventueel organisator ) verantwoordelijk zou zijn als de sluitingsuren niet worden gerespecteerd . . .

er is toch een onderscheid tussen het openbare "café" gedeelte en het "private" feestzaal ( met privaat feest ) gedeelte :|
Op het sluitingsuur wordt ge verondersteld van de zaak te verlaten . Vroeger was dit toch zo ; zowel uitbater als verbruiker waren strafbaar .

Rozet
Topic Starter

#7 , 01 dec 2011 21:24

Ja ik vind dat ook vreemd!!! Toch is het zo... En neeeeeeeh ik spookte niets uit!!! haha!!! :P Iedereen die aanwezig was heeft zo'n boete ontvangen...
Weet iemand of ik 'een poot om op te staan' heb als ik verweer indien? Tot hoe lang na de 'feiten' mag zo'n Gemeentelijke Administratieve Sanctie bijvoorbeeld toekomen (voorval dateert van eind september, eind november is brief toegekomen)? Onderscheid zaaltje/café? Verwarrende reglementering in Geel: sommige cafées tot 4u open andere maar tot 3u?

Drone

#8 , 01 dec 2011 23:42

als men wel degelijk u een GAS boete heeft gegeven wegens het niet "respecteren" van het sluitingsuur denk ik wel dat ge als individu ergens een punt hebt om dit aan te vechten.

ik denk niet dat het de "verantwoordelijkheid" is van een deelnemer aan een feestje om het sluitingsuur te kennen ( zeker als men al wat gedronken heeft word dat moeilijk :D ), dit denk ik zal eerder bij de organisator/uitbater liggen.

Franciscus

#9 , 06 dec 2011 14:19

Vb aanwezig zijn op die plaats terwijl ze niet open mag zijn kan perfect.
Indertijd wanneer een café een sluitingstijd had (en deze niet respecteerde) werden zowel de uitbater als alle klanten in overtreding genomen.

Rozet
Topic Starter

#10 , 10 dec 2011 14:01

Franciscus, wat bedoelt u precies met de laatste reactie? Dat er geen onderscheid wordt gemaakt met een café en een zaaltje? Of...
Ik weet ook dat je een boete kan krijgen als je na sluitingstijd in een café zit, maar kan het feit dat er in Geel verwarring is omtrent het sluitingsuur of de aparte ingang geen factor zijn?

Franciscus

#11 , 10 dec 2011 17:20

Staat in de Horecaconvenant: .... elke gelegenheid waar drank enz .... behorend tot het complex enz enz

In Geel geldt een algemeen sluitingsuur van 01.00 uur voor de weekdagen en 03.00 u voor het weekend (vrijdag op zaterdag - zaterdag op zondag) . Door het afsluiten van de horecaconvenant kunnen horeca zaken, onder bepaalde voorwaarden, geopend blijven tot 04.00 u.

http://www.geel.be/product.aspx?id=746" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.geel.be/product.aspx?id=710" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.geel.be/product.aspx?id=745" onclick="window.open(this.href);return false;

Meer info politiecodex
Ann Heylen
GAS-ambtenaar
Werft 20
014 56 60 86
[email protected]

5' zoeken :lol:

Oude Belg

#12 , 10 dec 2011 18:31

In Geel geldt een algemeen sluitingsuur van 01.00 uur voor de weekdagen en 03.00 u voor het weekend (vrijdag op zaterdag - zaterdag op zondag) . Door het afsluiten van de horecaconvenant kunnen horeca zaken, onder bepaalde voorwaarden, geopend blijven tot 04.00 u.
Als ik dus na 3 uur in het weekend een pint ga drinken in Geel, dien ik te weten of de uitbater een horecaconvenant afgesloten heeft. Is een verklaring op erewoord van de uitbater voldoende of moet het een beëdigde verklaring zijn, mee ondertekend door getuigen? Mag ik eventueel zweren op de Bijbel (maakt mij wat uit, ik ben toch ongelovig) en het vaandel onzer staat dat ik ter goeder trouw ben? Of nemen de zilverknopkes dan een test af met een leugendetector bij mij, bij de uitbater, bij alle aanwezigen en bij de verantwoordelijke ambtenaar? Kortom, hoe kan ik in Geel zeker weten waar ik, na de klok van drieën, mij nog in bepaalde etablissementen mag bevinden in het gezelschap ener consumptie? :twisted:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus

#13 , 10 dec 2011 22:20

Moet uithangen. Indien het er niet hangt mag hij niet openblijven.

Terug naar “Andere”