Niet ontvangen boete.

reyniers
Topic Starter

Niet ontvangen boete.

#1 , 28 okt 2011 11:48

Mijn echtgenote heeft in 2010 een verkeersongeval gehad met gekwetsten.
Op 14/06/2011 werd ze veroordeeld voor onopzettelijke slagen en verwondingen en voor geen richtingsverandering te hebben gebruikt.

Heden 28/10/2011 ontvingen we een aanmaning van de deurwaarder wegens niet betaling boete.

Na contactname met de deurwaarder verneem ik dat begin augustus 2011 een eerste vraag tot betaling werd verstuurd. Half september 2011 werd de tweede vraag voor betaling verstuurd door penale boete.

Beide vragen voor betaling zijn nooit aangekomen.

Van de deurwaarder heb ik vernomen dat er nu extra kosten te betalen zijn gezien niet betaling.

Mijn vraag is kan men mij verplichten de extra kosten (deurwaarder) te betalen daar we niets ontvangen hebben?

De vraag voor betaling penale boeten werd niet aangetekend verstuurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 28 okt 2011 13:30

als er betwisting is zal de dienst "penale boeten" dienen te bewijzen dat zij u een 'uitnodiging tot betaling' hebben verstuurd.

neem dan ook contact op met de dienst penale boeten van uw regio en leg uw probleem uit en vraag achter de nodige 'bewijzen' van verzending.

aangezien ge de veroordeling en de boete op zich niet betwist, is het beste dat ge het hoofdbedrag, de boete minus de "deurwaarderskosten" dus, zo vlug mogelijk betaald.

reyniers
Topic Starter

#3 , 28 okt 2011 15:56

Bedankt voor de reactie,

ik ben inderdaad enkel van plan de boete te betalen en heb daarom een aangetekend schrijven verstuurd naar de deurwaarder met de vraag een kopie op te sturen met het bedrag (boete) dat ik verschuldigd ben.

Ik weet dat ik daarna wederom een brief zal mogen ontvangen van de deurwaarder met de vraag het resterende bedrag te betalen.

Daar ik dit niet ga betalen, komt er nog een laatste brief van de deurwaarder met het dreigement dat bij niet betaling er gerechtelijke stappen zullen ondernomen worden.

Vervolgens nog een keer schrijven dat hij de kosten moet verhalen bij zijn klant en dat ik wacht op de uitnodiging om naar het vredegerecht te komen en het schrijven van de deurwaarder valt stil.

Reclame

j.demoor

#4 , 29 okt 2011 09:35

Onderzoek vooraf of de gerechtsdeurwaarder optreedt als ‘minnelijke invorderaar’ in toepassing van de wet 20 december 2002 of als gerechtelijk ambtenaar die een vonnis uitvoert krachtens art.1386 e.v. Gerechtelijk Wetboek. Lees daartoe aandachtig de ontvangen aanmaning.

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert,moet het bestaan daarvan bewijzen.Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn,het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft meegebracht.”(B.W.).

“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

Vraag uw schuldeiser het bewijs van de beweerde verzoeken tot betaling.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”