Recht op inzage ?

Baddy
Topic Starter

Recht op inzage ?

#1 , 20 jun 2011 11:24

Hallo,

Volgend jaar worden de E-rijbewijzen ingevoerd. Agenten zullen altijd kunnen zien of je al eens beboet bent voor alcohol of snelheid. Hoeft niet eens een veroordeling te zijn.

Bij elke routine-controle zal ik me dus aan een ademtest mogen verwachten, omdat ik ooit eens positief geblazen heb. Politie wordt voor een stukje rechter. Het vermoeden van onschuld krijgt een deuk. En ik loop voor de rest van mijn dagen rond met een claustrofobisch, Nineteen Eighty-Four -achtig gevoel.

Heb ik recht op inzage in wat men over mij bijhoudt in deze databank? (Niet het strafregister dus. Wellicht de Nationale Gegevensbank)
Zo ja, hoe pak ik dit aan?

Worden deze gegevens automatisch gewist, zoals bij het strafregister? Na hoeveel jaar?

Dank,
B.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 21 jun 2011 08:49

Neen, u hebt geen recht op inzage mbt de Algemene Nationale Gegevensbank.
U kunt wel vragen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer dat zij een 'ventilatie' vragen van de gegevens die erin opgeslagen zijn.
Zij zullen evenwel niet de gegevens meedelen.

Er is geen (wettelijke) termijn waarbinnen deze gegevens moeten verwijderd worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2011 22:47

Die gegevens heeft de politie nu ook en ik dacht dat het de bedoeling was dat de politie met een RB lezer uw RB gegevens kan lezen ipv elke maal via radio de info op te vragen....
De gegevens maken deel uit van uw 'strafblad'.
U zal ( indien het gaat) eerherstel moeten aanvragen want tenslotte zijn het bestraffingen en maatregelen opgelegd door een rechter.
Met uitzondering van OIRB door parket

Reclame

Baddy
Topic Starter

#4 , 22 jun 2011 22:02

Hartelijk dank voor uw replieken.
Ik maak me de bedenking wie op den duur nog een 'blanco strafblad' kan hebben, als je kleine misstappen, i.e. zonder benadeelde partij, levenslang met je moet meedragen.

groet,
B

float

#5 , 23 jun 2011 20:57

Strafblad is niet hetzelfde als de gegevens die in de ANG staan.

Franciscus

#6 , 29 jun 2011 23:32

Feit dat het iets efficiënter geregistreerd wordt .... nu moet de politie elke maal de gegevens via radio opvragen voor de rest .... het blijft de rechter die u veroordeeld heeft en dat is nog steeds niet gewijzigd hoor.

Baddy
Topic Starter

#7 , 02 jul 2011 13:06

@Float: Goed, ik had 'Schone Lei' moeten typen.

Maar mijn bekommernis blijft dat, door het permanente karakter van de ANG, politiecombi's mobiele rechtszaaltjes worden:

Een echte rechter kan nog redelijkheid aan de dag leggen als het al 6 jaar geleden is dat je eens positief blies of te snel reed. Wettige herhaling kan hij je zelfs niet meer aansmeren, dacht ik.

Bij politie-agenten is het echter volledig arbitrair. Zij kunnen je naar eigen goeddunken 'kloten' of net niet. Bij hun feitelijke vaststellingen dienen zij eigenlijk niet te weten of je al eerder in de fout ging. Als de overtreding ernstig genoeg is, doet het parket wel het nodige.

Het rijbewijs koppelen aan een databank, maakt het voor hen al te makkelijk om in je verleden te kijken, daar waar ze er vroeger niet eens de moeite voor zouden gedaan hebben.

Enfin, ik ben nu ook niet van plan om nog veel onder invloed te rijden. Ik vind het gewoon beangstigend dat we lijken te evolueren naar een totalitaire politiestaat. Misschien start ik ooit nog eens een thread hierover: mensen controleren dmv automatisatie (vb. trajectcontrole, nummerplaatherkenning) en een alwetende databank die de kleinste, menselijke foutjes voor altijd onthoudt, dit is er mijns inziens een beetje over.

Franciscus

#8 , 02 jul 2011 14:20

ANG registreert niet alles enkel dat wat de wet toelaat.
Overtredingen zitten daar niet in....
Na X jaar moet de database opgeschoond worden.... er zijn nl wettelijk ook verjaringstermijnen voorzien.
In principe moet van elke politietussenkomst een registratie gemaakt worden.

dalida ferroudji

#9 , 15 sep 2011 18:32

Ik heb overal geprobeerd om men badge (bewaking)te krijgen ,
omwille van een algemene screening(BIZ) ,
heb ik een negatief antwoord gekregen ,
ik wacht al heel lang,
ik ben het kotsbeu dat agenten zomaar meldingen opmaken ,wat u jaar in jaar uit blijf achtervolgen ,
en dat allemaal dankzij het bestaan van ANG
een mens zou op een duur tot het uiterste durven gaan
politieagenten zijn ook maar mensen , het is niet omdat er iets word vastgesteld ,,,,dat dat werkelijk zo is !
wat moet ik doen ,,, wraak nemen ?of eeuwig zwijgen ?
politie gent doet niets anders dan dat ,,,, waarom zou ik nu moeten zwijgen ?

Franciscus

#10 , 15 sep 2011 18:46

Het is niet omdat er een melding is gemaakt over u dat uw attest wordt geweigerd hoor.
Trouwens voor bepaalde andere jobs bij de overheid wordt er ook een moraliteitsonderzoek gedaan.
U hebt altijd het recht op verhaal .... in uw geval bij de verstrekker van de badge? dus FOD : Min Bin.
Als u enig idee hebt waarover die melding dan wel zou gaan kan je altijd kan je altijd vragen aan comité P om de zaak eens te bekijken.
Trouwens een melding gaat over niet strafbare feiten anders wordt het een PV.
En zoals reeds gezegd u mag het dan kotsbeu worden ... de politie MOET het wel doen gezien hun ambtsplichten vervat in oa de wet op het politieambt.
U hebt wettelijk een orgaan of 7 om uw beklag te maken .... maak er dan maar gebruik van.

dalida ferroudji

#11 , 27 sep 2011 22:06

KIJK MET ALLE RESPECT VOOR DE VELE GOEDE AGENTEN?
IK GA JE EENS EEN VOORBEELD GEVEN ?
IN GENT ?HEBBEN DE MEESTE AGENTEN HET GEVOEL VAN SUPERIEUR TE ZIJN
IK WORD OPGEROEPEN VOOR VERHOOR .
BLIJKBAAR ZOU IK IEMAND BEDREIGD HEBBEN MET EEN VUURWAPEN EN IS ER KLACHT TEGEN MIJ INGEDIEND.
IK WERD VERHOORD IN DIE ZAAK. ER IS ZELFS HUISZOEKING UITGEVOERD.
NIETS GEVONDEN .EN IK MOCHT BESCHIKKEN
IK HEB NIETS MEER VERNOMEN VAN DIE KLACHT.NIETS MEER GEHOORD VAN DIE AGENTEN OF PARKET
1JAAR LATER HEB IK VIA KENNISSEN DIE BIJ POLITIE WERKEN .EEN VOLLEDIGE OVERZICHT GEKREGEN VAN MEN ANG

EN WEET JE WAT ???????? VERBODEN WAPENBEZIT? EN BEDREIGINGEN
SLAGEN EN VERWONDINGEN
ETC.......

DAT LIJST IS VERDOMD INMENS LANG ? DINGEN WAAR IK ECHT VAN VERSCHOOT

EN RAAD NOG EENS ????
WAAR EN WANNEER BEN IK DAN VERHOORD ???????
TOEN IK SLIEP?

IK HEB DE NODIGE STAPPEN GEZET .
EN DAN ZAL IK JE NOG WAT VERTELLEN
IK HEB 1AARTSVIJAND DIE IN GENT BIJ POLITIE WERKT.
1MAN WAAR IK EEN INMENSE HAAT VOOR KOESTER .EN DAT ALLEEN OMDAT HIJ DIEGENE IS DIE MIJ BELEMMERT HEEFT IN ALLES
IK HEB ONDERTUSSEN AL HEEL WAT INFO KUNNEN VERZAMELEN /
IK ZAL TOT HET UITERSTE GAAN OM MIJN ONSCHULD TE BEWIJZEN
EN OM NOG MAALS AAN TE KAARTEN HOEVEEL ER VAN DIE MORMELS AAN MACHTSMISBRUIK DOEN

EN DAN WIL IK TOCH NOG EVEN ERBIJ ZEGGEN DAT HET TOCH MAAR RAAR IS ? AL DIE AANTIJGINGEN OP MEN ANG
MAAR HEB WEL BLANCO STRAFREGISTER???

COMITE P?? NEEN DANK U . DIE MENSEN LATEN INTERNE ZAKEN HUN KLUSJES OPKLAREN
INTERNE ZAKEN IS ALLES BEHALVE NEUTRAAL

IK HEB IETS HOGER GEMIKT . EN WACHT AF....
IK WACHT EN HAAT AL 7JAAR . NOG EEN JAARTJE KAN GEEN KWAAD ZEKER

MVG FERROUDJI DALIDA

Franciscus

#12 , 28 sep 2011 00:03

Lees deze link eens
http://www.polfed-fedpol.be/org/org_cg_cgo_dsb_nl.php" onclick="window.open(this.href);return false;
mogelijk kan dit helpen.
Mocht er volgens u iets onregelmatig gebeurd zijn kan je zeker via die link terecht.
Eveneens een klacht bij parket zodat kan worden nagegaan van wie de info komt.
Dit is wel een intern juridisch onderzoek maar niet door interne zaken. Controle zal gebeuren op een ander niveau.
Het is echt niet nodig om alles in hoofdletters te schrijven.
Volgens u wordt u 'gestalkt' door een aartsvijand ...een andere kenis geeft u dan weer inzage in ANG.
Noch het ene noch het andere is professioneel correct.
Maar enkele feitjes. Het is niet de politie die u tekst en uitleg moet geven over een lopend dossier.
Het is het parket dat de leiding heeft over een onderzoek. Een politiedienst krijgt de opdracht voert die uit en stuurt het PV naar parket. Daar kijkt men dan wet er verder moet gebeuren. Niets meer maar ook niets minder.
Wat (volgens mij) zeker zou moeten gebeuren vanuit het parket is dat bij technisch sepo/zonder gevolg/buiten vervolging enz het parket WETTELIJK de verplichting zou moeten hebben dit mede te delen. Maar het parket kan en mag ook alleen dat doen wat de wet voorschrijft. U hebt hier zeker een serieus punt. PdK Dams Antwerpen laat nu al alle slachtoffers verwittigen wat al een grote stap vooruit is. Ook wordt vanaf januari de Salduz wetgeving van toepassing. Om dat te implementeren zal er nog HEEL veel geld en opleiding nodig zijn.
Normaal kan je afdwingen dat ANG wordt opgeschoond ( o.a. privacy commissie (1))
Langs de andere kant is info vergaring voor de politie een belangrijk gegeven. Ook diegene die de 'valse' aangifte heeft gedaan staat in het systeem vermeld en het kan zijn dat deze persoon nu een dossier van valse aangiften aan het opbouwen is. Wat zijn geloofwaardigheid sterk in het gedrang brengt.
Hier komen we aan een tweede aanpassing nl beslissingen van parket die ook in ANG vermeld worden.
Misschien een suggestie te doen aan prof Paul De Hert (VUB) en of hoofdcommissaris Paul Jacobs van comité P.
Indien je je verhaal doorgeeft aan parket met de nodige afschriften aan andere diensten o.a. ook procureur en procureur-generaal en werkt via een advocaat .... dan zal er wel iets bewegen denk ik.
(1) Overeenkomstig artikel 13 van de wet van 8 december 1992 betreffende de bescherming van persoonsgegevens zijn de politionele gegevens niet rechtstreeks toegankelijk voor privé-personen. Zij kunnen zich echter tot de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer richten die voor hen kan controleren of de gegevens die er over hen (en uitsluitend over hen) door de politiediensten worden bijgehouden, wettelijk zijn.
Algemene inspectie: http://www.aigpol.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Comité P:
http://www.comitep.be/start/keuze.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

dalida ferroudji

#13 , 28 sep 2011 17:59

danku wel voor de info,
ik zal de wet volgen , ik zal alle diensten afgaan ,en vertrouwen hebben in vrouwe justitia, ze zeggen dat ze blind is ,?
ik vrees er helaas voor,
weet je ,
je hebt de wet ,,,,,,
en je hebt de wet van de natuur,,,,,
die man is geen stalker(aartsvijand)
die man heeft de macht,om mensen te breken,plus hetgeen wat hem gevaarlijk maakt is dat hij het uniform draagt ,dat symbool
staat voor DIENEN EN BESCHERMEN ,
tja , ik ben speciaal verhuist met men zoontje 25KM van gent, om hem niet de kans te geven om mij nog eens liggen te hebben
nu maar afwachten ,
en hopen op rechtvaardigheid ,
het recht in eigen handen nemen zal mijn laatste optie zijn ,,,, DAN PAS HEEFT HIJ EEN REDEN OM MEN ANG TE BEZOEDELEN

Franciscus

#14 , 29 sep 2011 12:59

Er kan perfect worden nagegaan WIE de ino in ANG heeft gestoken EN de bronnen kunnen evenzo worden nagegaan
De controlerende organisatie is privacy commissie.

Terug naar “Andere”