Pagina 1 van 1
c31 (verboden af te slaan) vs c33 (verboden te keren)
Geplaatst: 13 mei 2015 00:19
door k3s
Op een kruispunt waar ik vaak langs kom, staat een bord c31 (verboden links af te slaan) omdat de straat links een eenrichtingsstraat is (bord c1). De straat heeft evenwel een middenberm en ik keer daar om een beetje terug wel te kunnen inslaan. Laatst had ik hier woorden over met de agent van dienst. Hij beweert dat keren niet is toegelaten omdat dit een 'overtreffende trap' zou zijn van afslaan. Volgens mij niet omdat het om twee verschillende zaken gaat. De man was zo vriendelijk om geen boete te geven, dus wat een rechter er van vindt, weet ik nog niet. Voorlopig ben ik er nog van overtuigd dat de agent verkeerd is en ik wel mag keren in deze situatie. Wie heeft het nu bij het rechte eind?
Re: c31 (verboden af te slaan) vs c33 (verboden te keren)
Geplaatst: 13 mei 2015 00:39
door Inazuma
Keren is een maneuver (artikel 12), en heeft geen enkel uitstaans met het afslaan naar links (een in Artikel 19 gereglementeerde rijbeweging)
U mag perfect keren bij een C31.
De agent zit er inderdaad knal naast.
Re: c31 (verboden af te slaan) vs c33 (verboden te keren)
Geplaatst: 13 mei 2015 06:50
door KrisP
Tenzij u bij het keren de c1 voorbijrijdt....
Re: c31 (verboden af te slaan) vs c33 (verboden te keren)
Geplaatst: 19 mei 2015 11:00
door ddanck
Het probleem is het volgende: iedereen weet wat er met de C31 wordt bedoeld, maar het is in Belgiƫ verboden te peilen naar de bedoeling van de strafwet.
Re: c31 (verboden af te slaan) vs c33 (verboden te keren)
Geplaatst: 19 mei 2015 17:38
door mcarma
Toevallig in Kontich? Heb daar ook woorden gehad met een politie agent omdat ik een U turn deed, technisch gezien nog in de straat maar wel op het einde waar een bord stond voor verboden links afdraaien. Ging mij een boete sturen maar na 3 weken nog niets ontvangen.
Re: c31 (verboden af te slaan) vs c33 (verboden te keren)
Geplaatst: 01 jun 2015 14:54
door k3s
@ KrisP en Inazuma: de tenzij is interessant natuurlijk, want daar draait de discussie over: de C1 staat er omdat de straat links een enkelrichtingsstraat is. Maar als je op dat kruispunt keert, rijd je die staat natuurlijk niet in...
Re: c31 (verboden af te slaan) vs c33 (verboden te keren)
Geplaatst: 01 jun 2015 16:58
door lohabra
Op een kruispunt waar ik vaak langs kom, staat een bord c31 (verboden links af te slaan) omdat de straat links een eenrichtingsstraat is (bord c1). De straat heeft evenwel een middenberm en ik keer daar om een beetje terug wel te kunnen inslaan. Laatst had ik hier woorden over met de agent van dienst. Hij beweert dat keren niet is toegelaten omdat dit een 'overtreffende trap' zou zijn van afslaan. Volgens mij niet omdat het om twee verschillende zaken gaat. De man was zo vriendelijk om geen boete te geven, dus wat een rechter er van vindt, weet ik nog niet. Voorlopig ben ik er nog van overtuigd dat de agent verkeerd is en ik wel mag keren in deze situatie. Wie heeft het nu bij het rechte eind?
Dat is dus dikke onzin.
Een C31 verbiedt het links afslaan. Om het keren te verbieden, is er de C33. Ja, ik weet het: er zijn helaas nog altijd klabakken die beweren dat keren de overtreffende trap van afslaan zou zijn, of dat keren neerkomt op 2x linksafslaan.
Re: c31 (verboden af te slaan) vs c33 (verboden te keren)
Geplaatst: 01 jun 2015 19:12
door Inazuma
@ KrisP en Inazuma: de tenzij is interessant natuurlijk, want daar draait de discussie over: de C1 staat er omdat de straat links een enkelrichtingsstraat is. Maar als je op dat kruispunt keert, rijd je die staat natuurlijk niet in...
Verbodsborden gelden VANAF het bord ...
Niet van 5,10,15 meter vooraf ...