handen aan het stuur

kedidie
Topic Starter
Berichten: 1

handen aan het stuur

#1 , 09 mei 2015 14:24

Voor een onderzoeksartikel ben ik op zoek naar de exacte wet die momenteel zelfrijdende auto's verbiedt.

Ik had "ergens op het internet" gelezen dat je ten alle tijde je handen aan het stuur moet houden. Echter deze tekst vind ik niet terug.

Er is natuurlijk deze
43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
...
Maar die gaat niet over auto's
En er is deze
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
...
Is er een wet die effectief zegt dat een autobestuurder zijn handen aan het stuur moet hebben. Of is de wet beschreven in 8.3 degene die momenteel zelfrijdende auto's niet toelaat?

alvast bedankt voor uw advies
mvg
kedidie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wuyts1991
Berichten: 399

#2 , 09 mei 2015 17:06

Wat de wegcode betreft gaat dit inderdaad over 8.3.
Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.

Misschien ook eens naar technische eisen kijken.

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 mei 2015 17:27

Niet te vergeten :

2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.

Reclame

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 09 mei 2015 17:28

Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
neen, maar zonder handen aan het stuur kan je de nodige rijbewegingen niet uitvoeren ... ;-)

Jasper.S
Berichten: 48

#5 , 11 mei 2015 14:42

Niet te vergeten :

2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.
In welke mate mag deze "bestuurder" dan computergestuurd zijn?
Ik vermoed dat een computer niet beschouwd wordt als een bestuurder, maar wat dan met cruise control-systemen? Of iets verregaander: automatische parkeer-systemen. Daar wordt toch ook de controle afgegeven aan een computersysteem?

Waar trekt men de grens?

Uiteraard zie ik ook het duidelijke verschil: dit is tijdelijk EN de bestuurder blijft wel op zijn/haar plaats achter het stuur om te kunnen overnemen wanneer dat nodig zou zijn. Maar ik vind het best een interessante vraag :)

Lanox
Berichten: 3634
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2015 15:24

Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
neen, maar zonder handen aan het stuur kan je de nodige rijbewegingen niet uitvoeren ... ;-)
Hangt er vanaf of je een mens bent of een computer gestuurd mechanisch systeem.

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 mei 2015 19:27

In welke mate mag deze "bestuurder" dan computergestuurd zijn?
Het is duidelijk ( "wie" ) dat de wegcode een persoon als bestuurder verwacht.
Waar trekt men de grens?
In BXL ... en daar zijn ze stevig aan het achterlopen op de feiten.

Niet dat dàt iets nieuw is ...

Wuyts1991
Berichten: 399

#8 , 11 mei 2015 20:23

Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.
neen, maar zonder handen aan het stuur kan je de nodige rijbewegingen niet uitvoeren ... ;-)
Vandaar dat mijn volledige post was:
Wat de wegcode betreft gaat dit inderdaad over 8.3.
Een specifieke wet die zegt dat je beide handen aan het stuur houdt is er niet voor auto's.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 11 mei 2015 20:24

Nergens staat dat men verwacht dat men het stuur vast heeft, enkel dat men alle noodzakelijke handelingen kan maken. Indien men dit doet door een computer in de wagen te steken die (na voldoende strenge testen) ervoor zorgt dat men dit kan zonder het stuur vast te houden, nl door dit voor de bestuurder te doen (de handelingen, niet het stuur vasthouden), voldoet men aan de wet. Wat tot gevolg heeft dat men in theorie een wagen op de baan kan brengen die volledig zelfstandig kan rijden, maar dat er wel altijd een mens als bestuurder mee moet, en dat deze persoon, die achter het stuur niets zit te doen, toch een rijbewijs moet hebben.

Wuyts1991
Berichten: 399

#10 , 11 mei 2015 20:26

Er zijn zoveel zaken die nog niet op punt staan voor die stap. Wat met aansprakelijkheid bij een ongeval? Blijft de bestuurder verantwoordelijk of wordt de fabrikant verantwoordelijk voor het falen van zijn systeem.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 11 mei 2015 22:38

Wat met aansprakelijkheid bij een ongeval? Blijft de bestuurder verantwoordelijk of wordt de fabrikant verantwoordelijk voor het falen van zijn systeem.
In eerste instantie is de bestuurder aansprakelijk, maar indien blijkt dat het systeem niet doet wat het moet doen (volgens de specificaties van de fabrikant), kan de bestuurder zijn schade terugvorderen van de fabrikant (en neem dit maar ruim: schade aan wagen, extra kost verzekering wegens hogere bonus malus, eventuele kosten voor herdoen rijexamen, verlies aan tijd, ...).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”